träningsdos av travare?

T

Tuki

Vill ställa en fråga som jag har undrat ett tag över: vilken träningsdos brukar en varmblodstravare ha om den tävlar?

Om min fråga är vagt formulerat beror det på att jag inte alls är insatt i travvärlden :)

Det kan variera oerhört. Vet en häst som nästan inte alls tränas mellan starterna. Han kan starta utan att ha gått på en vecka :) Men det bygger ju på att man startar tillräckligt ofta.

Andra går snabbjobb två gånger i veckan utöver motionskörning.

Mycket går liksom ut på att lista ut vad just den speciella hästen behöver.

ok,tack!

men då tränas de inte som många elitidrottsmän gör (dvs. två pass om dagen med en vilodag)?

Nu har jag inte haft att göra med så många starthästar men av dem har ingen tränats två gånger om dagen.

Varannandagsträning är rätt vanligt.

Träningen är individuell för varje indevid jag tränar alla våra hästar olika beror på vad dom svarar på viktigt att inte överträna dom och hitta på nya saker så dom inte faller i någon slags trans lycka till :)

Det är just under uppträningen en travare tränas som "en idrottsman". Vägen till start är lång, och det krävs att hästen har tränats till en rejäl grundkondition för det första. När hästen sen är startklar behöver den bara "underhållas". Till exempel med vanlig motions körning/ridning, snabbjobb, intervaller eller helt enketl vanliga lopp. Det är jätte olika från häst till häst vad de behöver, precis som vi människor.

tack alla!
hörde för några dagar sedan att det är vanligt att man galopptränar (under ryttare) travare just som underhållsträning. Och tydligen påverkar det inte traven negativt, med negativt menar jag att hästen kan ha det svårare att hålla sig till enbart trav i löpen?

Det var nog en utbredd uppfattning förr men inte längre. Många proffs galopptränar ju sina hästar. Huruvida det eg är bra ur skadesynpunkt är väl en annan femma eftersom de oftast inte rids utan det är nån som åker häst.

Det finns de hästar som tränas två gånger om dagen. Det beror lite på individen, men det hör inte till vanligheterna om man säger så. För några år sedan var det en häst i stallet som tränades flera pass om dagen(dessutom hårt) och det passade den hästen. Han blev jättevrong och hingstig ifall han inte fick komma ut och göra sig av med lite energi. Han gick till och med ett 1600 jobb i 20 fart dagen före han startade och det är det nog inte många som gör :crazy: . Han kom så långt som till de största loppet för fyraåringar-derbyt. Han gick även svenskt rekord som treåring vilket står sig än, tror jag?? och såldes efter det för miljonbelopp till frankrike..

Vår tvåårshingst kan ibland gå två pass om dagen men då tränar han inte utan skrittar eller lunkar lite. Men det är oftast för att jag har kört på förmiddagen och sedan kommer flickan till stallet och vill ta ut honom och då får hon såklart göra det..Han blir dessutom väldigt fin att ha och göra med då han får motionera mycket :crazy: :D .
mvh jesse

Liknande trådar

• Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
15 987
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
13 642
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 263
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila