träningsbrösta - lång/kort???

Moppa123

Trådstartare
Jag har en valig "mode-sele" (eller hur det stavas) och vill köra och dra en tung rockard. min fråga är alltså om det är stor skillnad på lång och kort brösta???
När vet man var gränsen går (vikt???) om man kan köra med en kort träningsbrösta till en vagn.

Sedan om ni har någon erfarenhet av Börjes träningsbröstor?? :confused:

Jag har fått lära mig att en modelsele kör man bara sulky med (ev speedcart) för att den är fär klen. Jag skulle inte dra rockard med en sådan.

Standardmodellen känns mkt rejälare och har ju en annan typ av fästanordning al vad det nu kallas. Jag tycker att modeselarna har för lite remmar sas.

Jag drar tung rockard med standardsele och har då en bred kortbrösta (träningsbrösta). En kompis har träningsbröstan från Börjes och den verkar funka fint.

tack för ditt svar!
vidare fråga bara :)
Selen har ju remmar både ovanifrån och underifrån (hmmm om du förstår vad jag menar). Vad har standard selen för flera remmar?
Var kan man köpa en standard sele och vad kostar dessa ( börjes?? jag kör ju inte varje dag så att säga)

Jag har även en loksele men tycker den är för klumpig när jag kör med vagnen....

En modesele har en kort rem man spänner runt skakeln (i stället för "skakelhållaren) och sedan skakelremmen som man snurrar nerifrån.

En vanlig travsele har ju skakelhållare, skakelremmar nerifrån och extragjord som man snurrar uppifrån.

Själv ska jag shoppa långbrösta bara veterinärräkningarna slutat trilla in, har en rejäl rockard byggd på SAAB-axel som jag inte använder just nu.

Priser på selar har jag ingen koll på, men det annonseras ju ut begagnat både nu och då...

/// ghost

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
502
Senast: Glimra
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 927
Senast: Derivata
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: Fiorano
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 387
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar