Träningsartikel i nya Hästmagasinet

A

ang

I senaste numret av hästmagasinet (kom väl i förra veckan?!) var det en avslutande artikel i serien Islandshästskolan av Johan som jag tyckte var jättebra.

Det handlar inte bara om HUR man tränar, utan om vad man vill uppnå och vad MÅLET är. Är målet att göra en perfekt öppna, eller att övningen i sig skall lösgöra hästen inför tölten. Och, kan målet vara båda sakerna samtidigt?!

Jätteintressant tyckte jag, och väldigt bra skrivet. Inte minst med tanke på att åtminstone jag ibland "snöar in" och ser inte skogen för alla träd. Övningarna skall ju förhoppnigsvis utveckla oss som ekipage, och inte hålla oss kvar just där.

Nån annan som läst, och vad är era reflektioner?

Jag är mycket förtjust i Johans skriverier - mycket på hans sätt att skriva :d. Han ger många tankvärda saker och bra och tydliga exempel-vad som är VIKTIGT i rörelsen. Saker som man då o då "glömmer bort". Den PERFEKTA öppnan eller slutan - den är nog svår att nå. Blir böjelsen bra så hästen får under inner bakben - så rörelsen når sitt syfte utan att kroppen får en s-form. Då kan jag vara nöjd.

Jag är en sådan som läser ganska mycket, Kyras dressyrbok, Centrerad ridning, Akademisk ridning. Intressantar artiklar/insändare i Islandshästtidningen. Försöker hela tiden hitta saker som kan utveckla mej och hästen, provar och förskastar, provar igen och lyckas kanske. Experimenterar lite. Alla artiklar, böcker o s v ger nytändning. :)

Tycker att hela serien har varit ytterst välskiven och bra. Synd att man måste betala 45 kronor för själva tidningen...den är ju inte lika bra precis...

Har också följt den serien och tycker att den har varit jätte intressant, mycket vet man ju sen innan, men det är alltid gott med lite extra inspiration! Har dock inte hunnit köpa senaste numret, får ta det på väg till skolan imorgon.

Liknande trådar

Islandshäst Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 233
Senast: UllaBeata
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 802
Senast: IngelaH
·
M
Islandshäst Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet. Artikeln går mestadels ut på...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
13 707
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar