Tränings runda

nullo-modo

Trådstartare
Har under en tid funderat på detta men allemansrätt och så vidare.

Om jag på min engna gård och marker anläger en träningsrunda (ca 3-4km lång) för att träna mina hästar på och denna anläggs och underhålls av endast mina privata pengar (0kr i bidrag).

Ingår då denna runda i allemansrätten eller kan jag förbjuda andra att rida där?

Kram

Sv: Tränings runda

Dom måste väl prata med dig om dom täckte rida där där regelbundet har jag för mig?

Det borde ju inte vara annorlunda mot att anlägga en paddock? (För allemansrätten kan väl inte gälla en paddock?!)

Min är det inte. Och för allemansrättens skull borde det inte heller spela någon roll om området är inhägnat eller ej.

KL

Tack för era funderaingar om hur det kan ligga till.
Men får någ höra mej för med myndigheter mm när den dagen kommer.

Kram

Har under en tid funderat på detta men allemansrätt och så vidare.

Om jag på min engna gård och marker anläger en träningsrunda (ca 3-4km lång) för att träna mina hästar på och denna anläggs och underhålls av endast mina privata pengar (0kr i bidrag).

Ingår då denna runda i allemansrätten eller kan jag förbjuda andra att rida där?

Kram

Det är svårt att stänga bort andra ryttare från sin egen privata träningsrunda / vägar så länge som de andra ryttarna inte förstör något där eller kommer för nära bostadshus. Inte_Ung kan säkert ge det korrekta svaret i detta ärende.

Vi fick andra ryttare på vår träningsslinga. Fastän slingan gick nedanför köksfönstret samt fri sikt från mina fönster på ½ km av slingan så red extern ryttare med följande make på fyrhjuling glatt och utan att fråga på vår slinga på vår privata mark.

Paddocken och hagarna är här inhägnade samt att paddocken även är på min gård, så den frågar ryttarna om innan dom rider i.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
Ekonomi & Juridik Jag sitter i en tilltrasslad situation och undrar om jag också kan komma med ägaranspråk och därmed hindra att hästen avlivas. Det...
Svar
18
· Visningar
3 624
Senast: kryddelydd
·
Anläggning Sålde min gård för att flytta in till stan och ha mina två tävlingshästar inackorderade och för att öka möjligheten till träning...
2
Svar
28
· Visningar
4 067
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar