Tränings filosofier

Civil action

Trådstartare
Hur resonerar ni i olika faser av träning vid olika typer av skador lättare eller svårare, olika åldrar i tränings faser (3åring till start 2åring, äldre osv) tycker detta kan vara lite intressant att diskutera och dela med sig om.
Jag kommer själv lägga till mina åsikter och filosofier efter hand då jag är lite trött mitt i natten men kan ändå inte sova:cry::(

Sv: Tränings filosofier

Min grundfilosofi är att En glad häst är en bra häst....sen utifrån det börjar man.....snabbjobb 2 ggr i veckan kan vara överreklamerat, individen i sig och hur grundträningen sett ut kan ju variera hur man får hästen till start. T ex så hade jag en gång en 3,5 åring som bara gått 2 jobb ( om man kan kalla det så) i juni som treåring, han kvalade i okt o startade i nov/dec samma år, aldrig varit behandlad och tjänade en halv miljon.
Traggel gör de flesta hästar uttråkade, ska man traggla så ska dom har nån att träna tillsammans med. F ö så kör jag mycket fartlekar, hästarna får speeda på när dom själva vill, brukar ju finnas såna platser dom får lite mer spring i benen. Jaga aldrig en häst, jag har en treåring nu som varit bortom trög hela förra året...idag vill han äka självmant ..och när man tittar på honom förstår man att han varit trött för så stor och kraftig han är i dag så måste det ha kostat....är helt övertygad att jag har gott tillbaka som inte krävt så mycket av honom förraåret...motionskörd har han naturligtvis varit....men han ser ut som en vältrimmad 5 åring i kroppen ( hingst) med sina goa 164 cm i manken...

det får vara bra för nu.. :D

Håller med i mycket som martha säger. Men vill inflika lite ytterligare. En FRISK häst är en GLAD häst vilket ökar förutsättningarna för att få en BRA häst.
Personligen kör jag väldigt mycket mängdträning. Hästar som passerat "lunkstadiet" dvs motionskörning, går många och långa men långsamma jobb för att öka styrka och uthållighet. Detta i regel under vinterträningens slutskede.
Kör ytterst sällan på bana med starthästar. Kör ytterst sällan snabbare än 1.30 i intervaller. Innan årsdebut (alltså efter vinterträningen om specifik sådan har skett) kan vissa hästar gå en eller ett par snabbare repor i 1.18-1.20 i max 1000 meter för att öka spänsten i steget. Inget annat, inga banjobb förutom i undantagsfall. Om en häst behöver ett lugnare pass mellan jobben så kan det lika gärna bli en lugn ridtur istället för att köra motion. Alltid hage både före och efter träning.
Detta har fungerat bra för mig.

Ska väl också inflika att de flesta starthästar jag har och har haft är sådana som andra tränare hunnit köra sönder innan... dvs många av dem har varit mer eller mindre skadade innan de kommit hit. Sen har jag väl också lyckats köra sönder en o annan själv också...

Senast ändrad:

:D Ja fast en ofräsh häst är ju inte så glad kanske ....sen är det samma här, alltid hage före och för det mesta efter också om tiden tillåter. Jag har en god vän som pratade med sören nordin minst en gång i veckan när han levde..sören sa att man ska speedköra hästar i jobben då o då för att få upp snabbheten...6 raska bakvarv,skritta ett varv, 2000 m i typ 30 tempo med fullt ös sista 300..gick dom sista 3 på 21 sek så är det bara att starta :D..tycker jag låter bättre än att köra jobben på banan i typ 20-23 distansen.
Det finns ju miljoner sätt att träna häst och många ggr får man ju köra/rida dom individuellt
*martha som red 6 galoppintervaller i fredags* och har inte ridit på typ ett halvår :angel: Om det är nån som undrar hur mina ljumskar känns idag så är det bara att fråga :rofl:

vinterhalvåret styrketräning för släde, drar turister, 10-15min & vila till nästa kunder dock minst 5min i 3-4timmar. hästarna blir oftast väldigt sociala av denna körning då de dessutom får ompyssel & uppmärksamhet av alla små som stora som åker. pulsen lågintensiv 110 mestadels men nå upp till 150/min.
framåt våren då vägarna blir körbara långsamkörs det. vissa heat/ban jobb läggs även in här, i regel utvecklas hästarna väldigt snabbt efter vinterns styrketräning pigga & vill verkligen springa...
även annan form som longering, galoppintervaller, klättring, jordbruksredskap för miljöträningens skull -mycket skrammel, samt utifrån individen speciell träning med tryckvangen.
med tryckvagnen lägger jag väldigt stor vikt vid belastningen, tiden för belastningen & viloperiodens längd

belastningen, tiden för belastningen & viloperiodens längd
är direkt avgörande för vad du får för tträningseffekt, sprintlopp eller maratonlopp.

Så gulligt:) den jycken kunde verkligen träna häst!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V