Träning !

B

Biscuit

Hur ska jag få en bättre kondition på min häst ? . jag ska på ridläger i sommar med honom och han kommer ridas ungefär 2 timmar/dag så jag vill gärna att han har en bra kondition så han klarar ett jobbigt dressyr-pass först och sen ett hopp-pass .

Hur ska jag lägga upp träningen ? Vad ska jag tänka på och vad ska jag göra. Tackar för tips ! :D

Sv: Träning !

Du kan rida intervaller.. variera mellan trav & galopp. Du kan göra så att du tex börjar med trav, travar 3 min, skrittar 3 min, travar 3 minuter osv, sen gör du det några gånger.. sen kan du övergå till galopp & göra samma sak. Det är iaf ett sett & träna konditionen på din häst:banana:

Glöm inte bort att även öka fodergivan ifall du vill ha ut någon effekt och för att hästen ska kunna bygga muskler på rätt sätt. :)

Vi har höjt hans foder pga att han går ner i vikt på vintern. Nu har han fått hull. Tror du det räcker med att ge honom mer pga av det. Eller ska jag höja ännu mera. Jag tycker att han går bra som fodern är nu då han till och med har blivit en aning hetare. :)

Ja det där märker du själv, men om man börjar rida hårdare så är det OFTAST så att man måste höja någonting eller ge tillskott av någe slag! :)

Att rida hästen varje dag (eller bortsett från en vilodag; nästan varje dag) ger bra kondition. Långa skrittrundor, galopp/intervall -träning och klättring i backe ger faktiskt bättre kondition :idea:

om hästen är svår att hålla i hull och du planerar att öka träningen, öka ännu mer på fodret, så att hsäten inte tappar pga den ökade träningen!

bra träningar är långa ridturer i lugna tempon, varierat med klättring, andra ridturer med högre tempo i intervaller, blandat med hoppning, markarbete, dressyr, skrittrundor osv.
Det viktigaste är helt enkelt att du varierar din ridning, och rider såpass länge att hästen får svettas och få komma upp i lite puls 4-5 dagar/vecka, och skritta ngn dag/vecka (gärna långt).
Ev vila 1 dag/vecka eller 1 gång/2 veckor (om det är en energisk häst, kan det räcka)

Sen såsmåningom är det bra om du kan börja rida 2 ggr/ dag, en gång kort stund och lätt arbete och en gång normalt-hårt arbete, för att sedan jämna ut så att du rider 2 normala ridpass, och tillslut 1 normalt och ett hårt osv. Då är ni väl förberedda sen =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka