P

Pluppen

Hej hej!

Jag undrar om ni har några tips på träning för bakdelen, musklerna bak som man kan träna med hästen sin :) Att kunna träna både på banan och ute... Jag och hästen min brukar träna klättring någon gång i veckan och tränar på banan, men skulle gärna vilja ha mera tips :) Skulle vara jätte snällt med mera tips ;)

Mvh
Jozzy

Sv: Träning

Klättra iofs är väl bra, men den bästa träningen får man faktiskt i nedförsbackar och när det sker långsamt långsamt och att hästen får hålla emot i sina bakben. Samma övning kan man använda på bana och plan mark, långsam långsam skritt där hästen verkligen tar i med magen och höjer sin rygg. Trippa fram i långsamt tempo, precis som om hästens förbereds för tölt dock utan att släppa iväg den.

Detta är oerhört stärkande för den bakre delen av ryggen, rumpan och bakben.

Ahaa tackar tackar så mycket för svaret :D Det ska jag ta och pröva och se hur det går :)

Mvh
Jozzy

Jag och Roddan brukar klättra och hoppa. Det fugerar fint, fint för oss! :)

Ja backträning är det bästa. Vanliga "dressyrövningar" ger också rätt så bra muskler där bak! :)

Ahaa låter jätte bra det :) Tackar så mycket för alla svar!

Mvh
Jozzy

tömmkörning e aldrig fel:D. annars så e ju all ridning i rätt form nyttig. om du har tillgång till vatten samlingar så använd dom!
lycka till :D:D

Om jag var du skulle jag rida hästen 1-2 timmar per dag, i skritt på ojämn terräng. De ger jättebra muskler. Utöver det rider du hästen vanliga träningspass där den får arbeta i alla gångarterna.

Alltså kan du ge dig ut på morgonen exempelvis 1,5 timme och bara skritta. Första timmen kan den gå på ganska fria tyglar om finna sin egen balans, men allt eftersom så begär du mer av hästen och försöker samla ihop den, utan att kräva för mycket. Ställ den, rid i öppnor och slutor, gör halvhalter. Håll den hela tiden sysselsatt och låt den tänka.

Några timmar senare, antingen på eftermiddagen eller kvälen kan du rida den ett helt vanligt pass, antingen rida ut i skogen eller rida på ridbanan. Det väljer du ju själv.

På detta sättet har jag arbetat ganska otränade hästar att bygga upp rejäla musklar.

Annars är också konditonsträning bra, att rida i intervaller, men det har ju mest med konditionen att göra...

tömmkörning e aldrig fel:D. annars så e ju all ridning i rätt form nyttig. om du har tillgång till vatten samlingar så använd dom!
lycka till :D:D

Det låter som roliga övningar :) Det ska jag pröva! Tackar så mycket för svaret :)

Mvh
Jozzy

Om jag var du skulle jag rida hästen 1-2 timmar per dag, i skritt på ojämn terräng. De ger jättebra muskler. Utöver det rider du hästen vanliga träningspass där den får arbeta i alla gångarterna.

Alltså kan du ge dig ut på morgonen exempelvis 1,5 timme och bara skritta. Första timmen kan den gå på ganska fria tyglar om finna sin egen balans, men allt eftersom så begär du mer av hästen och försöker samla ihop den, utan att kräva för mycket. Ställ den, rid i öppnor och slutor, gör halvhalter. Håll den hela tiden sysselsatt och låt den tänka.

Några timmar senare, antingen på eftermiddagen eller kvälen kan du rida den ett helt vanligt pass, antingen rida ut i skogen eller rida på ridbanan. Det väljer du ju själv.

På detta sättet har jag arbetat ganska otränade hästar att bygga upp rejäla musklar.

Annars är också konditonsträning bra, att rida i intervaller, men det har ju mest med konditionen att göra...

Det låter som riktigt bra övningar! Har en massa olika marker och rida på b.la klätterberg, grusvägar, stigar, skog, ridbana och mycket mer. Så det blir inga problem och hitta stället ;) Hihi! Tack så jätte mycket för svaren och tipsen! Ska verkligen pröva!

Mvh
Jozzy

Jag tränar Svalurs bakdel genom förutom klättring även lite hoppning, galoppera och trava över bommar samt dressyrövningar som gör att han får med sig baken.
Galopp över bommar är faktiskt en riktigt bra övning tycker jag.

Här är några förslag: :)

*Träna i backar ( klättra)
*Longera (t ex vanligt, eller över bommar)
*Löshoppa
*Markarbeta
*Och sen att rida i alla gångarter. Då bygger hästen upp musklerna själv också! :idea:

Tack alla ni som svarat! Det är verkligen bra övningar som ni har skrivit. Jag och hästen är i full gång och tränar :)

Tusen tack igen! :bow:

Mvh
Jozzy

Magnús Skulasson brukar väl träna ryggning i uppförsbacke? Alltså att man går först nerför, sen stannar man och låter hästen backa upp. Skänkelvikning i uppförsbacke gör han också, kanske också tränar bakdelen lite?

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: cewe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 622
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix