H

Hoppryttarinnan

Hejsan.
Har en ponny som börjar bli fruktansvärt fin i hoppningen. Jag ska debutera MSV i år är det tänkt, men för att göra det krävs det träning träning och åter TRÄNING av markarbetet. SÅ jag undrar hur ni tränar era hästar. Med markarbete menar jag dressyr fast i "hoppform". Jag har bestämt mig för att ge allt med hennes träning och få henne i en sådan perfekt form :)
Skriv om hur NI tränar era hästar inför tävling !

Sv: Träning

Hästen ska hoppa i en form som den är komfortabel i och det kan vara ganska individuellt. Innan du ska debutera MSV tror jag att det är bra att träna på lägre höjder och mer grundläggande övningar.

Nar du rider dressyr i vardags ar det oftast battre att hasten far ga i en lagre arbetsform, och att du varierar formen. Hasten kommer anda inte ga i dressyrform pa hoppbanan, sa det ar ingen form jag skulle efterstrava i det dagliga markarbetet.
Daremot skulle jag rida mycket bommar och fokusera pa lydnad och korta och langa galoppen.
En ovning kan t.ex. vara 10 steg galopp - 10 steg skritt/trav - 10 steg galopp osv.

Det jag tror hon menar med "form" är kondition? Och att hon vill ha förslag på dressyrövningar som kan ge fördelar i hoppningen.
Lösgjorda och starka hästar presterar i princip alltid lite bättre på sikt, så på inrådan av mina tränare jobbar jag mycket med till exempel galoppfattningar för att stärka galoppen och få en bärig häst med "explosivitet", som jag kan plocka fram när jag vill.
Tips är att rida ut mycket i kuperad terräng, vilket gör underverk för konditionen!
Lycka till i MSV! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 601
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar