Träning med boots

Fengur

Trådstartare
Hej!
Hur mycket använder ni boots innan tävling? Nu menar jag er som inte behöver boots för taktens del utan mest för att hästen blir lite extra fin med boots. Jag läste för ett tag sen att det kan vara bra att låta hästen gå med boots vid fler tillfällen än vid tävling så att den inte blir trött av bootsen pga av att det blir tyngre än vanligt, att den alltså får träna upp musklerna. Stämmer detta eller går det bra att göra som jag brukar, att bara använda boots vid tävling? Risken finns väl att hästen "vänjer" sig vid bootsens vikt och inte bryr sig om dom om man använder det för ofta, men vad är "lagom"? Min häst går rent utan boots men med boots blir han lite extra fin såklart.

MVH Sanna

Sv: Träning med boots

Fengur skrev:
Hej!
Hur mycket använder ni boots innan tävling? Nu menar jag er som inte behöver boots för taktens del utan mest för att hästen blir lite extra fin med boots. Jag läste för ett tag sen att det kan vara bra att låta hästen gå med boots vid fler tillfällen än vid tävling så att den inte blir trött av bootsen pga av att det blir tyngre än vanligt, att den alltså får träna upp musklerna. Stämmer detta eller går det bra att göra som jag brukar, att bara använda boots vid tävling? Risken finns väl att hästen "vänjer" sig vid bootsens vikt och inte bryr sig om dom om man använder det för ofta, men vad är "lagom"? Min häst går rent utan boots men med boots blir han lite extra fin såklart.

MVH Sanna

Jag använder boots vid uteridning!
Men du kan ju rida med bootsen ute i naturen och, så att den vänjer sig lite.
Boots väger väl inte så mycket tycker jag, men det kan vara bra att ha dem "regelbundet" (lite ibland t ex vid uteridning).

Häste kan ju riva ifall den inte är vad med dem på hovarna!

JAg är av den åsikten att använda viktboots så lite som möjligt tid träning och bara kasta på dem när det är dags för tävling :angel:

/Jenny

Har man en häst som inte har problem med takten så tycker jag att man skall använda boots så lite som möjligt. Men om man vill tävla med boots så tycker jag att det är bara att "väga in hästen" alltså prova att rida med de boots man har tänkt tävla med några gånger för att känna hur det känns. En häst som aldrig rids med boots förutom på tävling kan ju få problem med takten p.g.a det, så därför tycker jag att man skall testa innan.

Tack för era svar. Det är så jag också funderar, att om de är för ovana med boots så kan det bli för jobbigt med dom på sen.

MVH Sanna

hej hej!
Jag brukar använda boots lite då och då. Min häst är också ren utan boots men han blir extra fin med.:)
jag tror inte att häste vänjer sig vid bootsens tyngd, kanske om man alltid använder det men inte annars. Boots är ju en form av styrke-träning för hästen också, det blir ju nästan dom hantlar.

Jag sa inte att jag aldrig använder boots vid träning för det gör jag men använda de så lite som möjligt så blir ofta effekten av dem starkare på tävlingen.

Jag har själv använt mycket boots innan mitt då 15-åriga inte kunde tölta!!

/Jenny

Jag använder ganska mycket boots i träning och framförallt före tävling och det har fungerat ganska bra. Min häst reagerar inte så särskilt mycket på just bootsen.

*knapp*

Är det bara jag som upplever att bootsen gör hästen mer obalanserad? Min går mycket bättre utan boots, det enda bootsen gör är att hon har mer action. Traven blir iofs mycket bättre med boots på, men tölten blir inte det, den blir snarare sämre. Jag använder bara boots när jag skall travträna nuförtiden.. :P

i fjol när jag tävlade en kompis´ häst red jag nästan alltid utan boots, dock kunde jag sätta på vita "tyngdlösa" boots för att "hovarna skulle stå ut lite i mängden" :angel: (svart häst).

Du skulle sett ansiktetsuttrycket på en tränare när hon frågade om vi hade tävlingsutrustning med och jag och min kompis konstaterade att "men, det är ju såhär vi brukar tävla", hon tyckte väl att vi skulle haft tunga boots och konstiga bett med oss gissar jag...

Min egen kuse som jag rider nu har jag alltid boots på, men bara tyngdlösa i nuläget, eftersom han han tar i så med bakbenen i traven och trampar sig annars så har jag boots som skydd.

det är så gott som omöjligt för mig att riída med boots dom flyger all världens väg. är de någon som har några bra boots som SITTER KVAR?

G-boots! www.gboots.se :bow: Sitter helt sjukt bra!

F ö så tränar jag med boots lite då och då, någon gång i månaden i snitt kanske. Tycker att det är onödigt att göra det för ofta.

är nu påväg att beställa ett par g-boots men vilken vikt ska jag nu välja??? jag är så kass på sånt.
Vad har du för vikt på dina??
vad är egentligen skillnaderna mellan de som väger 280 och 240 gram alltså märker man någon riktig skillnad?

är det inte bättre att lära hästen tölta utan boots? okej att man har det somm hjälp i början men sen kan man väll plocka bort dom? lr jag kanske är helt ute och virrar :D

När jag köpte g-boots så rekommenderade hon att inte välja de på 280g eftersom de kräver en välbalanserad och stark häst. Jag tror inte man behöver ligga så där väldigt högt upp i vikt om hästen inte har ett väldigt tungt steg.

Nej jag blev lite osäker...men gör det verkligen så stor skillnad dessa 40grammen då?

Bootsen används inte för att få hästen att tölta utan för att förstärka hästens gångarter och få mer aktion

jaaa alla hästar är väll olika men min häst tappar allt liksom. :(

Vili skrev:
är nu påväg att beställa ett par g-boots men vilken vikt ska jag nu välja??? jag är så kass på sånt.
Vad har du för vikt på dina??
vad är egentligen skillnaderna mellan de som väger 280 och 240 gram alltså märker man någon riktig skillnad?

Jag har 240 g på mina, blev rekommenderad att ta lite mindre vikt än vad jag normalt har, då något i g-bootsens konstruktion gör att de känns tyngre för hästen.
Jag vet inte om man märker någon skillnad, har inte provat båda :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Nu vill jag ha era råd. Ni som har använt boots på era hästar en längre tid. Jag funderar på att sluta sko mina stora hästar och...
2
Svar
37
· Visningar
4 678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar