Träning med boots

Sv: Träning med boots

Jag rider med boots någon gång ibland på min "lillkille", som inte är så liten men iaf.
Ska dock börja rida honom med skyddsboots lite mer då han slår på sig nrä man rider ut, spec i trav och galoppen. Vill inte att han ska bli rädd för att ta i.

på en annan häst jag rider har jag tränat med boots för att han gått renare med det hittills, nu sitter dock takten utan boots så nu har jag dom bara någon gång ibland..

har G-boots i 240g till hästarna jag rider..

Kanske är inbillning, men jag tycker i alla fall att man känner skillnad på 230 och 280 och då är det väl en smakfråga vad man vill ha.:banana:

På vilket sätt känner du skilland? att hästen blir "tyngre" eller mer aktion?

Sagafrahaeli skrev:
JAg är av den åsikten att använda viktboots så lite som möjligt tid träning och bara kasta på dem när det är dags för tävling :angel:

/Jenny

Samma här :P
Använder mina boots max 2 ggr per vecka och det är när vi tränar tränar och inte glider (vilket vi gör för det mesta)

Rider ofta med boots, dock "utan" vikter eftersom min häst tar så stora steg.

Viktbootsen ligger i stallskåpet för det mesta.
Tar på dom en gång innan tävling, ungefär en vecka innan för att han ska komma ihåg hur dom känns.
Sen åker dom på till tävling så han får ännu mer aktion i steget.

Extra utstrålning är inte fel på tävling. :love:

Filippan skrev:
G-boots! www.gboots.se :bow: Sitter helt sjukt bra!

F ö så tränar jag med boots lite då och då, någon gång i månaden i snitt kanske. Tycker att det är onödigt att göra det för ofta.

Jag har hört talas om de där! Jag känner två kompisar som har sådana boots till sina hästar när jag tränade för Johanna på Edeby i februari.
De är väl gjorda av ett annat material än de andra bootsen, men de verkar så jobbiga att få på tycker jag.

Om du märker ngn skillnad är nog lite från häst till häst. Mitt sto går väldigt bra med visningsboots (den lättare varianten), men blir lätt travtaktig med 240-grams. Vad det beror på vet jag egentligen inte, men det vore kanske en idé att prova sig fram innan man går och köper eventuellt för tunga boots? :)

Svalan skrev:
Jag har hört talas om de där! Jag känner två kompisar som har sådana boots till sina hästar när jag tränade för Johanna på Edeby i februari.
De är väl gjorda av ett annat material än de andra bootsen, men de verkar så jobbiga att få på tycker jag.

De är gjorda av gummi, så de drar inte åt sig vatten, skitbra. De är inte alls jobbiga att få på, det är samma sätt som med läderboots. Fast jag tycker att det t o m är ännu lättare att få på g-bootsen...

Filippan skrev:
De är gjorda av gummi, så de drar inte åt sig vatten, skitbra. De är inte alls jobbiga att få på, det är samma sätt som med läderboots. Fast jag tycker att det t o m är ännu lättare att få på g-bootsen...

Det var som tusan! Kanske man skulle ta och pröva ett par då, fast jag har ju så mycket boots hemma så jag skulle nästan kunna öppna ett museum(inte bokstavligt alltså!):)

Jag tycker helt klart att de är de bästa bootsen på marknaden, så köp ett par du, om du har råd! ;) De är ju inte så billiga direkt...

Filippan skrev:
Jag tycker helt klart att de är de bästa bootsen på marknaden, så köp ett par du, om du har råd! ;) De är ju inte så billiga direkt...

Nej, men de är ju skitsnygga!

Fengur skrev:
Hej!
Hur mycket använder ni boots innan tävling? Nu menar jag er som inte behöver boots för taktens del utan mest för att hästen blir lite extra fin med boots. Jag läste för ett tag sen att det kan vara bra att låta hästen gå med boots vid fler tillfällen än vid tävling så att den inte blir trött av bootsen pga av att det blir tyngre än vanligt, att den alltså får träna upp musklerna. Stämmer detta eller går det bra att göra som jag brukar, att bara använda boots vid tävling? Risken finns väl att hästen "vänjer" sig vid bootsens vikt och inte bryr sig om dom om man använder det för ofta, men vad är "lagom"? Min häst går rent utan boots men med boots blir han lite extra fin såklart.

MVH Sanna

Man ska inte rida i boots för ofta! Man ska rida med dom då å då. Sen på tävling har jag boots i allt jag gör.. Han håller takten bättre då, det är ju lite gejer som händer på tävlingar så han håller sig mer en då, eller nu hur man ska uttrycka det

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Nu vill jag ha era råd. Ni som har använt boots på era hästar en längre tid. Jag funderar på att sluta sko mina stora hästar och...
2
Svar
37
· Visningar
4 678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10