Sv: Träning inför 3-års testet?
Jag red själv in, och sedan visade min på treårstest.
Nu hade ju jag haft henne sen hon var 9 mån så förberedelserna började väl egentligen redan då...
Jag satt upp på henne när hon var drygt 2,5 år. Då var hon tömkörd, longerad och promenerad med både sadel och träns i skogen innan så att det inte skulle bli så mycket skillnad. Och vi jobbade med dessa saker flera gånger i veckan, kort stund per gång men ofta istället. Och promenader ensam i skogen gjorde vi direkt när hon var liten så det har aldrig varit några problem att gå själv.
När jag skulle sitta upp gjorde vi så att först gick vi en promenad med sakerna på, sen var det jag, mamma och pappa som hjälptes åt. Mamma höll i hästen (som fick gå framåt om hon ville, men inte kunna sticka iväg
), pappa höll mitt ben och lyfte upp mig så jag hängde över sadeln. När jag var uppe i hängande, ledde mamma henne ungefär ett varv runt stallplan sen hoppade jag ner igen och så fick det vara nog. Sedan gjorde vi detta en gång till en vecka senare (jag jobbade som hästskötare på annan ort så kunde inte göra det tidigare utan fick åka upp på helgen). Nästa gång vi gjorde detta så hjälpte pappa mig att komma upp i sadeln helt och så skrittade vi en liten sväng.
Sedan gick vi framåt steg för steg. Red ut i skogen med mamma som ledde, travade små bitar. Lärde in tygel -och skänkelhjälper (rösten hade hon ju från tömkörningen så det skulle bara kopplas ihop). Jag hämtade henne till gården där jag jobbade och så hjälpte min tränare mig med fortsättningen.
Sen fick hon ju självklart åka hem och vila mellan varven -det är viktigt så de inte tröttnar eller det blir för mycket.
Inför treårstestet är det viktigt att:
Vid ridprovet:
Hästen går framåt! Det ska inte se ut som att du får jaga runt den utan hästen ska se positiv ut. Gärna gå i lite småtrevlig form. Den ska gå i skritt, trav och galopp.
Var noga med att ha löshoppat hästen ordentligt innan ni åker på treårstest. Den ska inte bli orolig i onödan. Min häst var löshoppad många gånger innan men fick rätt dåligt hoppbetyg ändå, hon tyckte det var kul på träningarna men när vi kom in på testet blev hon nervös och det gick sådär. Hon hoppade, men det blev lite osäkert (nu är hon ju tänkt som dressyrhäst så det var ingen katastrof för mig ^^).
Den som visar för hand måste orka springa ordentligt så hästen visas upp!
Jag slänger in nån bild från ridprovet på treårstestet (om jag lyckas
)
Sen bara för att skryta lite.. en bild från iår, kval till 4-årschampionat