Träning inför 3-års testet?

S

_smirnofff_

Hur lägger ni upp träningen på era unghästar inför 3-års testet?

När rids de in?
Efter hur lång tid får de vila?
När återupptar ni ridningen igen?
Arbetar ni hästarna något under vilan från ridningen? (T.ex tömkör, promenader, löshoppning osv.)

Jag har aldrig ens kollat på ett 3-årstest. Men vill gärna visa min 2,5 åring i vår. Bör jag "anlita" någon annan som visar min häst, eller kan man göra det själv? (Har läst på en heldel nu om hur själva testet går till.)

Tacksam för tips!

Sv: Träning inför 3-års testet?

Fokusera på löshoppningen, lösgalopp och visning för hand för det är det som är 3-årstest. Ridning är egentligen bara för att få diplom. Om du ska låta någon annan göra det är upp till dig. Vad vill du med din visning? Få så höga poäng som möjligt för en ev försäljning? Göra det för skoj skull, för att ha något att träna mot etc? Jag tyckte det var kul att göra det själv för jag fick arbeta med min häst. Jag gick på kurs med henne inför visningen och lärde mig mycket som jag har nytta av i fortsättningen.
Lastträna! Åk runt och träna på olika platser så att hästen kan fokusera under testet och inte stressar upp sig. Att bli lastad och åka ska inte ta energin från hästen.
Åk och titta på tester och bilda dig en uppfattning om hur det går till och hur andra visar - positivt och negativt. Det lärde jag mig mycket på.
Ridningen började vi på jullovet men fick ge upp det för hon började växa på vårkanten så vi lät det vara.
Vi tyckte det var jättekul att visa just för vi själv arbetat med henne och visningen gick jättebra - d v s hästen skötte sig jättefint, var lugn och fokuserad på uppgiften. Vi fick också beröm av domarna att det var en väl visad och väl förberedd häst! Jag tror det var det roligaste av allt, domarens beröm till oss amatörer. Sedan blev det inte jättehöga siffror (inte dåligt heller 7-7 på hoppning med en dressyrstammad häst!) men vi var mycket nöja med hästen och vår insats.

Jag vill också lägga till att om du ska visa henne själv så skaffa medhjälpare i god tid så att ni (du + 2), har övat in era possitioner och samarbete. Då känner hästen igen sig och kan slappna av. Gå gärna någon löshoppningskurs tillsammans och få hjälp av kunniga personer - om ni nu ínte är proffs d v s. ;)

Träna mycket olika miljöer med hästen. Jag försökte starta min pålle när hon var tre, men hon ballade ur av läktaren i ridhuset så det var bara att förnedra sig med att gå ut igen. Kraven för ridprovet är absolut inte höga. Jag såg ekipage där hästen näst intill kastade av sin ryttare och de fick ändå godkänt ridprov. Så ridningen behöver man inte lägga så stor tyngd på, utan då är löshoppningen viktigare att lägga tid och energi på. Nu säger jag ju inte att du ska försöka ha en eländig häst som nästan kastar av dig, men kan du rida framåt i alla gångarter i båda varven så behöver du inte träna så mycket mer än så på den delen. Det där med att återuppta ridningen vet jag inte riktigt. Vi lät våran få en viloperiod mellan inridningen som var på hösten, till ungefär januari-februari någon gång. Sedan reds hon inte alls ofta under våren. Det kunde vara en kvart varannan till var tredje vecka typ.

Visade min unghäst i våras och även om jag varit iväg på organiserade löshoppningar så var det just den biten som jag skulle ha övat mer på. Var iväg på två olika ställen plus hemma, men hon spände sig och låste sig vid löshoppningen och lösgaloppen.

Allt annat som visning hantering runt omkring och transport mm gick jättesmidigt och bra.

Jag visade själv och visst kanske vi fått något poäng till om jag lejt bort det. Men för min del kvittar det lite, jag fick visa min häst och ha ett mål att jobba mot vilket var mitt mål.

Jag red själv in, och sedan visade min på treårstest.
Nu hade ju jag haft henne sen hon var 9 mån så förberedelserna började väl egentligen redan då...
Jag satt upp på henne när hon var drygt 2,5 år. Då var hon tömkörd, longerad och promenerad med både sadel och träns i skogen innan så att det inte skulle bli så mycket skillnad. Och vi jobbade med dessa saker flera gånger i veckan, kort stund per gång men ofta istället. Och promenader ensam i skogen gjorde vi direkt när hon var liten så det har aldrig varit några problem att gå själv.

När jag skulle sitta upp gjorde vi så att först gick vi en promenad med sakerna på, sen var det jag, mamma och pappa som hjälptes åt. Mamma höll i hästen (som fick gå framåt om hon ville, men inte kunna sticka iväg :p), pappa höll mitt ben och lyfte upp mig så jag hängde över sadeln. När jag var uppe i hängande, ledde mamma henne ungefär ett varv runt stallplan sen hoppade jag ner igen och så fick det vara nog. Sedan gjorde vi detta en gång till en vecka senare (jag jobbade som hästskötare på annan ort så kunde inte göra det tidigare utan fick åka upp på helgen). Nästa gång vi gjorde detta så hjälpte pappa mig att komma upp i sadeln helt och så skrittade vi en liten sväng.
Sedan gick vi framåt steg för steg. Red ut i skogen med mamma som ledde, travade små bitar. Lärde in tygel -och skänkelhjälper (rösten hade hon ju från tömkörningen så det skulle bara kopplas ihop). Jag hämtade henne till gården där jag jobbade och så hjälpte min tränare mig med fortsättningen.
Sen fick hon ju självklart åka hem och vila mellan varven -det är viktigt så de inte tröttnar eller det blir för mycket.

Inför treårstestet är det viktigt att:
Vid ridprovet:
Hästen går framåt! Det ska inte se ut som att du får jaga runt den utan hästen ska se positiv ut. Gärna gå i lite småtrevlig form. Den ska gå i skritt, trav och galopp.

Var noga med att ha löshoppat hästen ordentligt innan ni åker på treårstest. Den ska inte bli orolig i onödan. Min häst var löshoppad många gånger innan men fick rätt dåligt hoppbetyg ändå, hon tyckte det var kul på träningarna men när vi kom in på testet blev hon nervös och det gick sådär. Hon hoppade, men det blev lite osäkert (nu är hon ju tänkt som dressyrhäst så det var ingen katastrof för mig ^^).
Den som visar för hand måste orka springa ordentligt så hästen visas upp!

Jag slänger in nån bild från ridprovet på treårstestet (om jag lyckas :p)
ShowUserFile.aspx

ShowUserFile.aspx

Sen bara för att skryta lite.. en bild från iår, kval till 4-årschampionat
ShowUserFile.aspx

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 770
Senast: Jamtland
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: MiniLi
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 490
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama