Träning, hur mycket?

M

mjauen

Hej!
Hur länge och mycket ska man igentligen träna hästen?
Jag brukar oftast skritta fram ca 15min sedan travar jag igång i låg form och lite småjobb, sedan tar galopperar jag några långsidor+volter i varje galopp och därefter travar jag av. Allt tar ca 40-50min.
Hur brukar ni göra? Känns som varken jag eller min häst utvecklas så mycket, han är dock 19å men iaf. Har alltid ungefär ridit såhär i dressyren. Har ni några tips på hur vi kan utvecklas och arbeta på annat sätt och tid? Min häst är ungefär utbildad till och med LA. Han är även svag i galoppen och inte riktigt bärig. Kan tillägga att jag brukar göra såhär 2ggr/vecka sedan har han 1-2vilodag, ca 3dagar rider vi ut i skritt och kanske lite trav ca 40min.

Tacksam för svar! :D

Sv: Träning, hur mycket?

19år på en häst är för mig ingen ålder om den inte är väldigt sliten och/eller har gamla skador i bagaget.

Jag tycker det låter som att du rider alldeles för lite.
Personligen hade jag lagt upp det såhär:

15min skritt
10min trava fram, mjuka upp (volter serpentiner mm, inga skolor dock)
30-40min jobb (skolorna, galopp, vägar för att mjuka upp/ bygga muskler, beror ju lite på hur mkt ni kan)
10-15min trava av
10min skritt

Vill du komma framåt i dressyren så bör du dessutom ha minst 3 pass i veckan, 1 vilodag, 2 dagars uteritt och en dag som är mer flexibel (hopp/longera/tömköra/tävla/rida ut/vila mm)

Jag tkr som ovanstående att du rider alldeles för lite. 40min 3dagar i skritt och lite trav är ju ingenting! ;)

Jag rider dressyr 1gång/v och hoppar 1gång/v, det brukar oftast ta en timme mer eller mindre. Utöver det är jag ute i skog och mark och klättrar, tränar kondis och allt sånt 4-5ggr/v, och vi kan vara ute i flera timmar.. 2timmar är inte ovanligt, 3timmar blir det dock lite mer sällan.

Nu vet jag ju inte vad du brukar göra när du dressyrar men jag brukar försöka koncentrera ridningen till en eller ett par typer av övningar, typ: "idag tränar vi på framdelsvändningar" eller "idag är det övergångar" eller vad det nu kan vara som känns kul/viktigt att träna på. Så försöker jag göra det så intressant som möjligt för hästen genom att rida olika vägar/varinater på vad vi nu pysslar med.
Jag upplever att det gör att man utvecklas mer än om man "bara" kör ett pass med en rad standardövningar, eller det känns så för mig i alla fall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka