Tack för tips! Nu när jag börjat gruppträna så har jag testat på olika former av axellyft. Jag kör lägsta möjliga vikt som en ren försiktighetsåtgärd och det har hittills fungerat fintKul att du har kommit igång, men vad drygt med axeln! Låter definitivt som att ett besök hos fysio vore en god idé. Jag hade lite problem med min ena rotatorkuff ett tag och det var jättejobbigt! Hoppas att det löser sig snart.
Vad gäller övningar: Har du testat axellyft/hantellyft? Kan göras både åt sidan och framåt, och man gör med fördel båda två efter varandra. De innefattar inte att pressa varken framåt eller bakåt, och armarna ska aldrig komma högre än horisontalt läge. Du kan ju testa dig fram med ett par mycket lätta hantlar (typ ettor) och se hur det känns. Övningen bör inte göras med några tunga vikter alls, utan det handlar mer om uthållighet än volym. Även stående planka kommer åt axlarna lite, och är ju en väldigt statisk övning som kanske skulle funka.
Men kontakta en fysio så får du ännu mer bra hjälp där tror jag!
Jag har förövrigt kommit in mer i träningen sedan jag började köra gruppass för ett par veckor sedan. Jag trodde aldrig jag skulle börja längta efter ett träningspass (speciellt inte efter så här kort tid), men det gör jag. 2 kg har jag tappat på en vecka också, och det är inte fel.
Jag håller en rätt låg nivå än så länge, men när kroppen är mer van kommer jag nog hänga där mer
Nästa vecka ser ut så här,
Måndag: Cirkelträning totalbody 40 min.
Tisdag: Tabata 40 min, Core 30 min.
Onsdag: Vila eller yoga 60 min (inte bestämt mig än)
Torsdag: Bodybalance 45 min.
Fredag: Yoga 60 min.
Lördag: Cirkelträning totalbody 40 min.
Söndag: Vila
De har börjat med Pilates på mitt gym också och jag är SÅ sugen! Ska försöka smälla in det nästnästa vecka och se om det är något.
PT träning är jag också sugen på att testa, men inbillar mig att jag måste ha någon slags grundkondis innan. Jag får se när jag vågar ta tag i att boka upp en tid