träning gångarter!

T

tjihoo

Snart drar tävlingssäsongen igång och jag undrar om någon har något förslag/knep på hur man förbättrar hästens skritt, trav, tölt och galopp?
Hästen har väldigt fina gångarter, men allt kan ju bli bättre .. :D

Sv: träning gångarter!

Träna mycket på övergångar, det tittar domarna ganska mycket på, hur snabbt man kan få hästen att byta gångart. Sen tror jag faktiskt att det bästa sättet att tränga gångarterna är att få hästen att använda dem ordentligt, altså berömma när det är bra och ignorera dåliga saker, då bara börjar man om. Min ridlärare sa till mig att om man för bättrar en gångart så förbättras ofta de andra med.

Ow, tack :)
Men har någon någon speciell övning, man får tölten mer taktfast eller skritten mer fyrtaktig?
traven och galoppen fungerar väldigt bra, men skritten är inte perfekt :s

Är din häst passtaktigt i tölten?
Isåfall kan du ju öva hemma med övergångar
från tölt - skritt eller tölt - galopp.

okej, och det bättrar på skritten?
nej, tölten är helt okej faktiskt, traven likaså.. Galoppen är underbart bra men det är skritten som framförallt behövs tränas..

Skrittövningar - någon? :crazy:

har samma "problem"..pållen har jättefin trav,tölt o galopp men skritten är inte särskilt fyrtaktig..inte passtaktig heller..han tar mer korta steg..nästan töltar..faast då blire ju fyrtakt men inte som den ska vara :S så jag behöver med hälp me detta..

Någon direkt övning har jag inte men tänk efter vad du gör när ni skrittar så att du följer med och driver hästen rätt med sätet. Själv har jag lätt för att "gunga" och då blir hästen passaktig.
Tänk på att andas och se det hela framför dig..
LYCKA TILL!

Pröva vad som fungerar för stunden, t.ex. för min ena häst som tar korta steg i skritten brukar jag böja hans hals och nacke i skritt och då tar han ut steget lite mer på den sida jag böjer honom från. Men direkt när jag rakriktar kommer trippandet men det hjälper iaf medans jag böjer. På min häst handlar det mest om spänning och eftergift, en häst som går med bra eftergift och är avslappnad brukar länga stegen mer.

MVH Sanna

Jag försöker att bibehålla hästens framåtbjudning.. Om han går för fort och man rider några stycken så gör jag lite sjänkelvikningar åt båda hållen istället för att sitta och bromsa honom, eller rider små serpentinliknande svängar åt båda hållen..
på det sättet så förstör man inte hästens framåtbjudning.
det var ett litet tips bara ;)

Men trav,tölt,galopp sitter jättebra, skritter är faktiskt helt okej, men om jag vill förbättra den ytterligare - hur sk aman göra? Eller finns det egentligen inget bra sätt att förbättra skritten?

Många ger tips om travträning, men hur ska det kunna förbättra skritten eftersom skritten är fyrtaktig och traven tvåtaktig? :confused:

Jag kom på en grej som jag brukar göra. Domaren kollar ju på hur avslappnad skritten är också så träna på att han ska länga sig. Rid på helt långa tyglar och se till så att du har mycket energi trots att han ska vara avslappnad.

Lipurtà skrev:
har samma "problem"..pållen har jättefin trav,tölt o galopp men skritten är inte särskilt fyrtaktig..inte passtaktig heller..han tar mer korta steg..nästan töltar..faast då blire ju fyrtakt men inte som den ska vara :S så jag behöver med hälp me detta..

Låt hästen gå på låååga tyglar och lär h*n att slappna av

När jag tränar min hästs gångarterna gör jag såhär:
TÖLT:Sätter lite koner och försöker tölta lite slalom, korta och öka tölten även att rida serpentiner i tölt(detta har jag lärt mig av Benni Lindals film "Träning", sevärd!)
TRAV:Traven tränar jag med att gärna trava över bommar eftersom
jag har fått kommentarer om att han får en fin trav genom den träningen.
SKRITT:Skritten gör jag som så att jag både länger och kortar skritten, som att testa gasen och bromsen för att se att det fungerar. Jag gör gärna lite halter och ryggar några steg också.
GALOPP:Här ser jag till att det blir rätt galopp och så tränar jag själva fattningen!Eftersom min häst är 5-gångare lutar jag mig åt sidan för att jag ska kunna få den galopp jag vill ha.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 459
Senast: Hedwig
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
698
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka