Träning efter vila

Joyze

Trådstartare
Halloj allihopa!
Det är såhär att jag har ett 11 årigt halvblod :love: som jag precis har satt igång från vintervilan (inget tillgång till ridhus = vila under vintern då det inte går att rida). Vi hopptränade lite för första gången i söndags och det gick jättebra (trots att hon var en riktig liten explosionsbomb :rofl: ), men vi tränade ju bara på lägre höjder (60-70). Jag är jättesugen på att börja träna och tävla ordentligt nu, men vet att det tar tid att bygga upp allt igen. Hur lång tid brukar ni beräkna efter vila att ni ska kunna träna och tävla normalt igen?

Sv: Träning efter vila

Beror på hur lång vilan är och hur hästens kondition var innan vilan.

Min lilla har vilat i tre veckor och honom kör jag i princip igång som vanligt. Kortare pass och flera vilodagar i början men räknar med att hoppträna ordentligt nästa vecka.

Min stora har däremot vilat tre månader, DÄR går jag mycket långsamt fram.

Jag släpper ofta mina i deras sommarhage så de själva får galoppera långa stunder. Detta gör jag någon gång i veckan och det är mycket uppskattat. De gillar att få sträcka ut i galopp i snön nakna - skönt att få springa utan täcke! Efteråt så ser jag att den lille är helt oberörd samtidigt som den stora är jätteflåsig och klippt genomsvett.

/C

Sv: Träning efter vila

Hon har vilat i kanske en och en halv månad, och med vila menar jag då att hon blivit skrittad och lite travad varje dag. Har galopperat henne och fått upp en hyfsad kondition på henne nu de senaste två - tre veckorna, så nu är det bara själva träningen som fattas...är bara lite osäker på hur fort fram man ska gå när det kommer till att börja hoppa igen. Jag kan ju inte precis lägga upp ett hinder på 1.20 imorgon och begära att hon ska hoppa det :smirk:
Det låter jättemysigt att kunna släppa ut pållarna på det viset, måste vara underbart för dom att springa av sig ordentligt i kylan. Vi gjorde likadant förra året med min dåvarande pålle, men eftersom det är så många nya hästar i stallet i år har vi inte vågat göra det med risk för slagsmål och det är inte särskilt lämpligt när det är halt ute...:eek:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 617
Senast: Bregen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar