träning, balansering o ljudkänslig häst - funderingar...

ameo

Trådstartare
Moderator
Håller på med uppbyggnadsträning på ponnysarna efter vintervilan (lååång sådan, först nu jag har tid att köra...) och har några funderingar.

Dels funderar jag på hur ni med stora travare tänker när det gäller körning med sulky kontra lite tyngre vagn (rockard i mitt fall). Tidigare har jag bara haft sulky att köra med, men nu har jag äntligen inskaffat en ny rockard som gör att jag kan köra även på de lite gropiga skogsvägarna utan att ryggraden går av :crazy:... Jag kör alltså enbart med rockarden just nu och utan käk och andra hjälpmedel.
Den lite tyngre vagnen gör kanske hästen lite starkare, men hur påerkar det sen möjligheten att springa fort? positivt eller negativt?

Sen en balanseringsfundering:
Om man har en häst som är lätt och luftig i gången, med bra påskjut, hur påverkas den om man lägger på tyngre skor?

Och en sista fundering.
Min ena ponny är väldigt ljudkänslig. Efter en incident under inkörningen så har vi inte ens försökt köra henne utan tussar i öronen, för då "dööör" hon, tror hon... :crazy: Antar att det finns fler såna än hon, oavsett storlek.
Hur brukar Ni göra med sådana pållar? Plockar ni ur tussarna och kör ändå, så att de får vänja sig, eller låter ni den fortsätta sprigna med tussar i öronen resten av livet?
Jag har funderat på om jag ska våga plocka ur dem nån gång när jag redan har kört henne trött, men frågan är vad som händer? Har ju inte lust med nån skentur. :smirk:

Rockarden är ju lite tyngre, det går alltså inte att köra lika fort som i sulky (det gör väl sällan/aldrig ändå på hemmavägarna) så några snabbjobb sitter nog bra efter uppbyggnadsträningen. Det är väl den enda "negativa" effekten av rockard, mer snabbjobb krävs.

Tyngre skor gör att hästen får ett långsammare och högre steg. Om hästen redan tar för sig bra lär du nog inte behöva tyngre skor.

Om ljudöverkänslighet så beror det väl lite på hur hästen reagerar. Tokskenar, hotar att slå osv eller bara blir lite spattig. Jag upplever ofta att unghästar som är lite bakrädda och ljudfjantiga växer ur det mer eller mindre. Om du upplever hästen som väldigt opålitlig och fånig för ljud så skulle jag nog fortsätta ha den dövad. Annars kan man ju prova ha bara huva t ex för att döva den lite mindre och se hur resultatet blir. Oftast går det att sluta döva, åtminstone i normal hemma miljö, men som sagt, du känner ju din häst bäst.

tack för svar!

Jag gissar att lilla fröken kommer tokskena OM hon gör nåt, ifall jag tar bort tussarna. :crazy:
Dövar "mössan" :p mindre än ett par relativt små tussar?
(jag har "mössa" också, hon har både tussar o mössa när hon tävlar med helstängt, annars blir hon helt knollrig... :crazy:)

Det beror nog på vilket material du har i tussarna, bomull, tysto eller "tvättsvampstussar". Men jag skulle ändå tro att tussar dövar lite mer än mössa i och med att dom sitter inne i örat. Om du tror hon tokskenar kanske det inte är så kul att prova utan att döva....

Är hon lika kollrig utan helstängt på banan, jag menar behöver hon helstängt? (Antagligen annars hade du väl inget på henne :rofl: )

En bakskygg häst kan bli värre om den inte ser vad som finns bakom, speciellt om den kan höra något där bak. Tussar och mössa dövar ju inte helt.
Tyngre skor gör inte steget så mycket långsammare, mne däremot längre och högre.
Snabbjobb krävs om man ska träna puls och mjälksyra, vilket behövs om man ska tävla. En rockard är för tung och en sulky är ju inte så skön att sitta i. En långvagn är utmärkt för den mesta typen av träning och hyfsat bekväma.
Dessutom behöver ponnyer ganska rejäl träning i snabbare tempo om de ska bli bättre.

Det beror nog på vilket material du har i tussarna, bomull, tysto eller "tvättsvampstussar". Men jag skulle ändå tro att tussar dövar lite mer än mössa i och med att dom sitter inne i örat. Om du tror hon tokskenar kanske det inte är så kul att prova utan att döva....

Är hon lika kollrig utan helstängt på banan, jag menar behöver hon helstängt? (Antagligen annars hade du väl inget på henne )
Jag har tvättsvampstussar (mjölkledningrengöringssvampar delade på mitten...)
Det helstängda har jag för att hon några gånger bestämt sig för att loppet är över på bortre långsidan o nästan saktat av... (egensinniga ponny:devil: :p). Med det helstängda ser hon inte var hon är och fokuserar framåt i stället. Nackdelen är att hon blir ännu mer ljudkänslig när hon inte ser vad det är hon hör, därför både tussar (ibland odelade) och mössa då hon tävlar..
En bakskygg häst kan bli värre om den inte ser vad som finns bakom, speciellt om den kan höra något där bak. Tussar och mössa dövar ju inte helt.
Jotack, det har jag nog märkt :crazy:. Fast det är inte ohanterbart som det är nu, men gummitutor har varit uppe till diskussion...
Tyngre skor gör inte steget så mycket långsammare, mne däremot längre och högre.
Och effekten blir? inte långsammare steg, men längre o högre = springer fortare? Eller tolkar jag det galet då?
Jag är mest bara nyfiken på hur det skulle bli om jag spikar på ridskor...
Snabbjobb krävs om man ska träna puls och mjälksyra, vilket behövs om man ska tävla. En rockard är för tung och en sulky är ju inte så skön att sitta i. En långvagn är utmärkt för den mesta typen av träning och hyfsat bekväma.
Dessutom behöver ponnyer ganska rejäl träning i snabbare tempo om de ska bli bättre.
Självklart går hon snabbjobb också :D. Dem kör jag med sulky inne på banan.
Har inte varken råd eller plan på att skaffa en långvagn också, det fungerár utmärkt med rockard och sulky, tycker jag. I rockarden kan även barnen åka med bakom "sina" ponnyer... Och faktum är att hon kan pinna på i det närmaste lika fort med rockarden som med sulkyn bakom. :p
Hon är kanske undantaget som bekräftar regeln för hon är nåt så ovanligt (?) som en naturtrabarshettis, som kan gå väldigt fort redan utan fartträning. Men visst kan även hon förbättras. Jag har dock inte bråttom med det, hon har 11 säsonger kvar att tävla och tillhör hittills årgångstoppen.

Nja, är inte riktigt benägen att hålla med dig där, om hästen tar ett längre och högre steg så är den ju längre tid i luften, alltså ett långsammare steg. Det är ju liksom hela vitsen med att tynga, att det inte ska rulla på så fort.

Du kanske skulle kunna ha norskt huvudlag?

Det är inte säkert hästen blir snabbare för att du tynger den, ofta brukar det bli tvärtom. Men unghästar och under uppträning kan det behövas tyngd, eller förstås om hästen springer på sånt vis att det behövs ändå. Är hästen rullig i gången, alltså fjuttig fram och bara rullar över i galopp, då är det läge att tynga. Slår hästen ihop för att den inte hinner undan, då kan det istället vara läge att lätta. Om framsteget är snabbare än bak sas, då kan det också vara läge att tynga fram, för att det ska ta lika lång tid att ta ett steg fram som bak. Ofta brukar en fulltränad häst som tränat/tävlat något år och har full styrka kunna klara av att lättas, då blir hästen lite rappare och kvickare i steget.

Du kanske skulle kunna ha norskt huvudlag?
Finns såna i ponnystorlek? Eller är det nån lös del man fäster på huvudlaget? Hur ser det ut? Hur funkar de? Kan man "öppna" igen när man stängt det?
*tusen frågor*... :D :confused: :p

Hon kommer förmodligtvis få på sig vanliga travskor, jag är mest bara nyfiken på hur det skuille påverka OM jag fick för mig att spika på ridskor...

Angående skorna så kan du ju prova att sätta på tyngre om du vill och se vad som händer, i fall du tycker hästen är fjuttig. Men ännu snabbare får du ju veta om du sätter på boots under ett snabbjobb. Min häst blir väldigt "spänstig" i låga tempon, men "spänsten" blir fel i snabbt tempo med tunga skor, hon vaggar fram och blir alldeles fyrkantig.

Norskt i ponny vet jag inte, men det har ju kommit så mycket annan utrustning som är ponnyanpassad, så varför inte. Om inte så går det faktiskt att göra själv, genom att sätta "gångjärn" i någon form på ett vanligt hel/halvstängt beroende på hur stängt man vill ha. I vanliga fall brukar väl inte ett norskt gå att öppna igen efter man stängt det, men man kan sätta det upp och ner så att det går att dra upp om man istället vill börja med stängt och sedan öppna. Konstruerar du det själv så borde det ju gå att få så man kan både öppna och stänga, men hålla kolla på dom snörena under lopp.....

Norskt sätter du väl på på samma sätt som ett vanligt helstängt, istället för sidstyckena på huvudlaget.

Nej, jag tycker inte alls att hon är fjuttig i steget, det är hon inte, har ALDRIG varit (fick 9a på traven på utställning vid 2 månaders ålder!!) och kommer heller aldrig att bli så länge hon är kurant. Utan jag är mest bara nyfiken på hur det skulle bli OM jag skulle få för mig att spika på tyngre skor av någon anledning (t.ex snålhet, då ridskor håller lite längre om man kör mkt eller om travskorna i hennes storlek skulle vara tillfälligt slut eller nåt...)

Jag är inte kunnig nog för att tillverka ett eget norskt huvudlag, vet ju knappt hur det funkar mer än att man kan stänga det vid behov... Men det blir säkert bra vad det lider i alla fall.
Damen ifråga verkar mkt lugnare att köra i år. Kanske är hon bara sent mogen precis som hennes far var... Hon blir 5 (i augusti... :smirk:) i år. När jag kör henne på grusvägarna här hemma så måste jag nästan mana på henne, vilket inte alls är likt henne sen tidigare. KANSKE vågar man ändå plocka ur tussarna nån gång när hon är lite trött? (får väl stå lämpligt placerad så att vår 1500 m långa "rakbana" (spikrak grusväg till grannen, återvändsgata i princip utan trafik :D) är framför henne, så borde man ju hinna få stopp på henne innan man ränner in i grannens staket eller nåt...

Låter som min det där, hon är också visad, med 10:a på trav för vagn ;).

Sliter hon så hårt på skorna så dom inte sitter en skoning då? Om hon fungerar nu och du är nöjd med aktionen så skulle inte jag ändra. Det kan bli rätt så stor skillnad att byta till ridskor. Men klart, det kan ju bli bra med....

1½ km borde väl räcka till att få stopp på henne. Har du rycktussar? I så fall kan du ju rycka dom utan att gå ur vagnen, lite säkrare så i fall hon sticker.

Nä, några rycktussar har jag inte... får väl knyta fast några gamla balsnören i de tussar jag använder, om jag inte hittar någon som kan plocka ur den åt mit. Hade INTE tänkt kliva ur vagnen o göra det själv... (damen ifråga kan för övrigt inte göra halt förrän man stannar "hemma", men hon gör en väldigt snygg piaff... :p)
Och även hon borde kunna få en 10a på traven... Premieringsdomaren som gav henne diplom var VÄLDIGT impad av hennes rörelser...

Hi hi, hon låter faktiskt mer och mer som min, det kanske är nån dubbelgångare i miniformat :D

Men du jag kom att tänka på att hon ju faktiskt inte var så gammal och rutinerad eller hur, då kanske hon har växt ur behovet med helstängt? Eller som vi tidigare var inne på så kanske det räcker med norskt som räddning i fall att.

VI får väl se om behovet avg helstängt finns kvar, det lär ju märkas. Kanske kör vi början av säsongen utan och ser hur hon reagerar.

Kul med en dubbelgångare. SER de likadana ut också? (foto från hennes kval:)
btrav1.jpg

Liknande trådar

Körning Nu får vi se om bukefalisterna har några goda tips och råd. Min ungponny som blev 3 på nyår har "erbjudit" mej ett problem som jag är...
Svar
11
· Visningar
1 499
Körning Ni på Körningsforum, när kör ni in era hästar? 1-2-3 år? Vad för utrustning har ni under inkörningen och "unghäst-perioden"? Jag...
Svar
10
· Visningar
1 932
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama