Träning av passhästar

C

crixi

Har läst artiklar där både Magnus Lindqvist och Johan Häggberg säjer att en pass-häst tränas mycket mjukgörande som vilken träning som helst, medans jag satt och läste att Unn Kroghen tycker inte att man ska träna för för mycket dressyr för att en pass-häst inte får vara för mjuk. :confused:
Hur gör ni?

Mari som kan för lite än........ ;)

Sv: Träning av passhästar

Om avsikten var att bara rida pass, sanbbt, framåt. Då finns inte behovet av lösgörande, men eftersom vi nu använder våra hästar till annat också så är detta jobb en del i helheten som kan hålla hästen frisk.

Hmmmmmm!
Var lite inne på de tankegångarna.

Sedan kan man ju för skojs skull titta lite på de olika personernas framgångar i femgång, stilpass och passlöp. Vilka träningsmetoder ser ut att ha varit mest framgångsrika?

Som Boj antyder beror det på hur länge man vill rida sin häst. Även en passhäst behöver ridas vettigt så den inte slits.

Fast man kan ju byta ut dem istället :smirk:

Min nu 9-åriga extremt passavlade valack har nu, efter 5 års nogrann 3-gångsridning börjat att sättas i tölt.
Allt för att han först skall tränas till lösgjordhet och bärighet innan tölt och pass.
Och nu kommer tölt, stor tölt och takfast tölt med stora lyft.

Pass, det behöver han då rakt inte träna.

Har själv en 3-åring som har passat sedan dag 1.
Han passar i alla hastigheter om man säjer så.
Betyder detta att han kommer har bra förutsättningar för att bli en bra passhäst eller vet man det först när man rider en häst i pass. :confused:

Det vet man ju inte med säkerhet.
Kanske - kanske inte.
Men man vet med säkerhet att det kommer att krävas ett enormt arbete för att kunna rida de andra 4 gångarterna.

Hmmmmmmm! :cry:
Får väl se det positivt då - att förhoppningsvis så lär jag mig en del under tiden. :crazy:

Behöver som sagt inte betyda att han blir en bra passhäst, du har i varje fall ett rejält jobb att se fram emot i de fall han fortsätter med den gångarten. :D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 052
Senast: NOC14
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
914
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka