Träning av dräktigt sto?

jea78

Trådstartare
Hej är det någon här som har erfarenhet hur länge man kan träna en dräktig häst(lektioner och hårdare arbete) och typ hur man ska trappa ner det hela för att sen sätta igång igen??? hoppas ni förstod vad jag menar...

Jag la denna tråden på ridning först men fick tips om att lägga den här i stället för att få lite fler svar...

Sv: Träning av dräktigt sto?

Hej!

Jag brukar träna och tävla som vanligt tills 3e-4e månaden. Då lägger jag hoppning och terräng/fälttävlan åt sidan men fortsätter tävla och träna dressyr i lätt klass till 5 månaden. Då ställer jag av henne helt och låter henne va mammaledig men många andra fortsätter ju att promenadrida.....
Detta är hur jag brukar göra och för mitt sto passar det utmärkt!!!

ok.. Tack sä jätte mycket för ditt svar.. :bow:
Min Malada har bara varit igångsatt sen slutet av april (jag köpte henne då), innan dess hade hon vilat ca 6 mån, jag har tänkt att träna för instuktör ca 1-2 ggr vinter nu i höst, men efter som det är mitt första föl så har jag ingen aning om när man ska sluta, vet att travhästar får tävla 4 månader , mer vet jag inte

Du får tävla till 5 månaden på ridhästar.....

Ok.. men då borde det ju vara ok att träna lika länge... sen kan man ju kankse fortsätta att träna ett tag till men ta det lugnar och lungare hela tiden.. då borde det ju inte vara någon fara..
Tack för ditt svar

Warmia skrev:
Hej!

Jag brukar träna och tävla som vanligt tills 3e-4e månaden. Då lägger jag hoppning och terräng/fälttävlan åt sidan men fortsätter tävla och träna dressyr i lätt klass till 5 månaden. Då ställer jag av henne helt och låter henne va mammaledig men många andra fortsätter ju att promenadrida.....
Detta är hur jag brukar göra och för mitt sto passar det utmärkt!!!

Det är inte tillåtet att tävla dressyr i 5:e mån.
Man får tävla tom 4:e mån och sedan får man börja igen när fölet är minst 4 mån. Oavsett disiplin.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 411
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
646
Senast: julgrisen
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 137
Senast: tessan.g
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka