Träning av äldre hästar med "skavanker"

lovehorses

Trådstartare
Jätte konstig rubrik men en förklaring till de.
Hästar från säg 17 år å uppåt som kanske har lagt tävlingskarriären på hyllan.
De kan ha fått lite "krämpor" genom åren.
Vad har de för "krämpor"?
Hur lägger ni upp träningen för dem?
Hur ofta rider ni? Hur ofta markarbete?
Har ni fått några direktiv från veterinären?
Hur gör ni med dagliga sysslor med den?får de något tillskott? Någon extra omvårdnad?

Berätta gärna,kanske vi kan bolla lite med varann.

Jätte konstig rubrik men en förklaring till de.
De kan ha fått lite "krämpor" genom åren.
Hur lägger ni upp träningen för dem?
Hur ofta rider ni? Hur ofta markarbete?
Hur gör ni med dagliga sysslor med den?får de något tillskott? Någon extra omvårdnad?

Berätta gärna,kanske vi kan bolla lite med varann.

Nu stämmer vi inte riktigt in på din "profil" - men tar mig friheten att svara ändå:

Jag:
- Född sensommaren/tidiga hösten 1997 i en håla utanför Stockholm.
- Letade 2014/15 "lite löst/på sikt" efter en första häst.
- Ville ha en gediget utbildad läromästare för främst dressyr och tömkörning.
- Fann H.H vintern 2015 och blev fodervärd 12 april 2015, på pricken 1 vecka efter att han fyllt 13 år. Köpte loss honom 23 december 2016.

Herr Häst ("H.H"):
- Född våren 2002 i Vimmerby.
- Moderlivsimporterad från Irland; Pappan är tinker och mamman är en nätt korsningsponny (Connemara/*ospec. fullblod*/Welsh Mountain) på B-/C-ponnygräns.
- Ovan till trots är han "hela" 162 cm i mkh. Men ser ut som en jättelik ponny!
- Utbildad MsvC dressyr, LB hoppning, H90 FT, grundligt inkörd (med mig också testat WE på ca. LB nivå).
- Artros i höger bak-kota/nedersta hasled, röntgenförändringar i hov- och kronled på dito ben samt enorma och mångfacetterade hovproblem. Han är kroniskt gallig i främst höger bak (men även lite i vänster) och hans hovar kommer alltid kräva både specialskoning och lämna mycket att önska.

Vad det blev:
På grund av sitt ben skulle han inte hoppa "några höjder" längre (läs: inte över metern). Jag är dock som mest bekväm på > 50 cm, så det gjorde mig ingenting. 2016 tog han mig från 55% i LC till 53% i LB:1 och 51% i LA:2 på 5 månader. Sedan stod han mer eller mindre konstant skadad (höger bak) från 27/7-2016 - 12/5-2017, och jag trodde aldrig att han skulle hålla för någon "tuffare" ridning igen. Men tji fick jag. Nu, nästan exakt 15,5 år gammal, är han i sitt livs form :love:
Vi tränar dressyr på ca. LA nivå hemmavid och tävlar LB lokalt och regionalt. Vi går från klarhet till klarhet hela tiden och han är både busigare och rörligare än någonsin.
Knepet jag har är att hålla igång honom på något sätt så gott som dagligen. Han har max någon vilodag/månad, annars fördelar vi veckans dagar mellan att rida/träna dressyr och att tömköra - främst ute i naturen. Därtill får han också ett "högdoserat glukosamin"-tillskott för lederna och hovtillskott för fossingarna.

21751487_1283225728467423_1330804247962318846_n.jpg

Min profil är vääldigt gammal!:D:o

Jag har nyligen införskaffat en äldre herre på 18 år.Halvblodskorsning med lite fullblod i sig. Gammal hopp- och dressyr häst. hoppat höga höjder och fälttävlan.
Vid besikting konstaterades att han var halt på ena fram. En deal gjordes med ägarna. Jag tog hem honom, veterinären röntga och behandling för pålagringar (atros) i ena fram. Rehabiliteringsplan gjordes. återbesök efter tre veckor, ohalt då! :bump:
Fick lite råd och träningstips, han har lite problem med bakbenen också. Något som veterinär såg men inte jag. ;)
Jag vet att det inte har försvunnit och kommer inte att försvinna, men förhoppningsvis kan man hålla det i styr!
Han ska bli min "ha roligt" häst. Ut i skogen, va på banan lite nu och då.
Jag har en unghäst också så det är skönt att ha en "gammal" och klok häst att hoppa upp på.
Han får just nu nyponpulver för lederna. Han är ute så mycket som möjligt, morgon till kväll. Tränar honom ca 3-6 dagar i veckan. Försöker så mycket som möjligt men ibland kommer livet emellan. :D
Just nu rider jag mest ut, tränar upp kondis och muskler, något pass på banan kan det bli per vecka men försöker att inte nöta så mycket där nu, gissar att senare i vinter blir det mera bana.

Min häst hör hemma här trots att hon bara är 16 år. Hon har både spondylos och PPID.

Ryggdiagnosen fick hon för 2½ år sedan och den har hon inga som helst problem med numera. Vi körde en lång rehab period med mycket uppbyggande arbete med hjälp av bl a tömkörning. I nuläget rids hon ca 4 dagar i veckan (uteritt, dressyr och lite hoppning). Dock max två dagar på raken och däremellan blir det tömkörning och power walks för hand.

PPID-diagnosen fick hon för 1½ år sedan och hon har medicinerats sedan dess vilket funkat alldeles utmärkt hittills. Förhoppningsvis håller det i sig ett par år till.

Hästen avlivades i april detta år, men jag svarar ändå. Han blev dryga 20.

Han blev lite stelare, men hade framförallt en gammal gaffelbandsskada som aldrig blev helt ok, och resulterade i en överbelastning på ena framkotan. Fick hållas efter noga för att inte börja felbelasta.

Hur lägger ni upp träningen för dem? Hur ofta rider ni? Hur ofta markarbete?
Han tränades 6 dagar i veckan normalt, ca tre dagar på bana och tre ute. Inga tokrusningar utan i arbetstempo och mycket lösgörande. Visst cavalettiarbete men inte hopp. Det var eg inget speciellt med hans upplägg.

Efter en hältutredning med sprutade leder arbetades han på töm, och promenader, samt sattes igång lugnt. Då gick han slutligen ca tre ggr i veckan under ryttare och tre ggr på töm.

Inte före utredningen, då han fungerade och var fullt frisk. Efter utredning fick vi en behandlings- och igångsättningsplan.

Fri tillgång på stråfoder. Gick på lösdrift först, men fick sedan stallas upp nattetid. Ingen extra omvårdnad utöver det. Fick djävulsklo på slutet då veterinären ordinerade det.

Tant avlivades för knappt ett år sedan men kanske är relevant? Jag började rida henne när hon var 16, hon reds till hon var 24 och avlivades året efter.

Som fyraåring slog hon av nästan hela ytliga och djupa böjsenan på ena bakbenet. Veterinär var osäker på om hon ens skulle hålla som hagprydnad. Senan var, när jag började rida, väldigt kort och mycket bredare och svampigare än det andra benet. Detta resulterade, naturligtvis, i en rörelsestörning och en vilja att överbelasta fram, speciellt diagonala frambenet.

Hur lägger ni upp träningen för dem? Hur ofta rider ni? Hur ofta markarbete?
Tant gick i tio år som skogsmulle innan jag började rida henne. Tanken var att jag mest skulle skogsmulla också, men ta nåt pass för dressyrtränare nån gång då och då för att hålla igång mina egenskaper. Dock tyckte hon om träningen och vi ökade på träningen VÄLDIGT långsamt. Tant musklade om sig, fick ett nytt rörelsemönster, senan längdes och blev fastare, rörelsestörningen blev mindre.

Hon gick alla dagar i veckan, en av dem ett skrittpass ute, 3 uteritter med tempo och 3 pass på banan ( tömkörning 1ggr/v, hoppning varannan, resten dressyr). För att komma dit krävdes en lång upptrappning, naturligtvis, och mkt nogrann ridning för att se till att hon alltid jobbade lika mkt med båda bak, samt inte blev framtung.

Lång framskrittning var väl det jag försökte tänka på oftast. Dvs minst 30 minuter i ordentligt tempo.

Nej, inte direkt. "hon håller vad hon håller för", var typ det vi fick. Och var anledningen till att vi ökade på belastningen så långsamt.

Hon fick glukosamin. Mest för att 'det kan inte skada'. Sen nogrant uträknad foderstat. Täcke efter behov (som enligt henne endast behövdes om det regnade på tvären och var 2 grader).

Jag har ett 20-årigt halvblods sto, som jag haft i 8 år.

Hon har PPID som hon får medicin för, men har aldrig haft några problem av sjukdomen sedan hon började medicineras för två år sedan. Förutom det är hon väldigt fräsch för sin ålder. Tycker ibland att hon känns lite stel i bakbenen när man rider på banan,men försöker stretcha henne så ofta som möjligt.

Hon tränas 6-7 dagar i veckan, dock inte speciellt hårda pass. 2-3 dagar av de passen är markarbete t.ex promenader, tömkörning eller frihetsdressyr. I ridningen rider vi mest ute i alla gångarter, men även ca 1 dag i veckan på banan mest för att mjuka upp henne. Både hon och jag blir lite uttråkade på banan ;) det händer att vi hoppar några låga hinder ibland.

Hon har inga speciella order från veterinären så jag haft henne i åtta år och hon har i princip aldrig varit halt under den tiden. Jag tänker att jag fortsätter rida henne så länge hon känna fräsch

Hon får inte direkt någon speciell omvårdnad förutom sin medicin mot PPID. Hon går på lösdrift så att hon får röra på sig mycket och har fri tillgång på hö. Tyvärr vägrar hon äta alla former av kraft foder så kan inte få i henne några mineraler eller extra tillskott.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 303
Senast: kryddelydd
·
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Träning Många tror att bara för att de har en äldre häst, så bockar den aldrig eller gör en fluga förnär. Det är uppåt väggarna galet fel. Inne...
2
Svar
29
· Visningar
2 432
Senast: lil-sis
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 290
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama