Jätte konstig rubrik men en förklaring till de.
Hästar från säg 17 år å uppåt som kanske har lagt tävlingskarriären på hyllan.
De kan ha fått lite "krämpor" genom åren.
Vad har de för "krämpor"?
Hur lägger ni upp träningen för dem?
Hur ofta rider ni? Hur ofta markarbete?
Har ni fått några direktiv från veterinären?
Hur gör ni med dagliga sysslor med den?får de något tillskott? Någon extra omvårdnad?
Berätta gärna,kanske vi kan bolla lite med varann.
Nu stämmer vi inte riktigt in på din "profil" - men tar mig friheten att svara ändå:
Jag:
- Född sensommaren/tidiga hösten 1997 i en håla utanför Stockholm.
- Letade 2014/15 "lite löst/på sikt" efter en första häst.
- Ville ha en gediget utbildad läromästare för främst dressyr och tömkörning.
- Fann H.H vintern 2015 och blev fodervärd 12 april 2015, på pricken 1 vecka efter att han fyllt 13 år. Köpte loss honom 23 december 2016.
Herr Häst ("H.H"):
- Född våren 2002 i Vimmerby.
- Moderlivsimporterad från Irland; Pappan är tinker och mamman är en nätt korsningsponny (Connemara/*ospec. fullblod*/Welsh Mountain) på B-/C-ponnygräns.
- Ovan till trots är han "hela" 162 cm i mkh. Men ser ut som en jättelik ponny!
- Utbildad MsvC dressyr, LB hoppning, H90 FT, grundligt inkörd (med mig också testat WE på ca. LB nivå).
- Artros i höger bak-kota/nedersta hasled, röntgenförändringar i hov- och kronled på dito ben samt enorma och mångfacetterade hovproblem. Han är kroniskt gallig i främst höger bak (men även lite i vänster) och hans hovar kommer alltid kräva både specialskoning och lämna mycket att önska.
Vad det blev:
På grund av sitt ben skulle han inte hoppa "några höjder" längre (läs: inte över metern). Jag är dock som mest bekväm på > 50 cm, så det gjorde mig ingenting. 2016 tog han mig från 55% i LC till 53% i LB:1 och 51% i LA:2 på 5 månader. Sedan stod han mer eller mindre konstant skadad (höger bak) från 27/7-2016 - 12/5-2017, och jag trodde aldrig att han skulle hålla för någon "tuffare" ridning igen. Men tji fick jag. Nu, nästan exakt 15,5 år gammal, är han i sitt livs form
Vi tränar dressyr på ca. LA nivå hemmavid och tävlar LB lokalt och regionalt. Vi går från klarhet till klarhet hela tiden och han är både busigare och rörligare än någonsin.
Knepet jag har är att hålla igång honom på något sätt så gott som dagligen. Han har max någon vilodag/månad, annars fördelar vi veckans dagar mellan att rida/träna dressyr och att tömköra - främst ute i naturen. Därtill får han också ett "högdoserat glukosamin"-tillskott för lederna och hovtillskott för fossingarna.