Trångt i kombinationer..?

molnskimmer

Trådstartare
Stod och tittade på en träning idag och de började diskutera huruvida när det blir mest trångt i kombinationer? När det är ex. oxer-oxer eller räcke-räcke.

Fick höra helt nya funderingar så jag blev lite nyfiken på hur ni bukefalister tänker? :)

Vad blir mest trångt i en kombination oxer-oxer eller räcke-räcke? Och varför?

Sv: Trångt i kombinationer..?

Tjo!

Oxer - oxer blir långt då dom hoppar av närmre hindret och landar närmre hindret, det blir alltså mer plats (mark) mellan hindrena.

Räcke - räcke blir trångt då dom hoppar av längre från hindrena och landar längre från hindrena så då blir det alltså mindre mark.

Lite luddigt kanske men tror ni/du förstår :laugh:

Min tanke är tvärtom men jag har inte hoppat på många år så det är ju möjligt att jag förträngt detta :o

Räcke räcke, mäste hoppa av tidigare och landar senare. = mindre mark.

Då säger jag emot de andra och tycker att det blir trängre med oxer-oxer, dvs om man har samma avstånd som mellan räcke-räcke.

Oftast är det längre mellan en räcke-räcke kombination än en oxer-oxer (tävling). Jag tycker inte det handlar om vad det är för hinder utan att det anridningen avgör om det kommer bli trångt eller långt.

Fast man måste ju utgå från att det är samma avstånd om man ska kunna svara på frågan. Sedan är det ju som du säger att anridningen är väl lite olika beroende på vad det är för hinder.

Uttryckte mig nog lite fel i första inlägget, det var väl inte nya funderingar kanske utan mer funderingar som inte stämde riktigt med min erfarenhet.

De på träningen sa att det oftast är trängre med räcke-räcke än oxer-oxer. Och hon uttryckte det som att det var på grund av att hästen hoppade av tidigare på ett räcke eftersom det ville ha hindret mitt under sig mitt i språnget.. (låter kanske luddigt och det tyckte jag det var då också.. men när jag funderat lite fattade jag iaf hur hon menade.) Precis som Ruise skrev i sitt svar..

Jag tyckte det var precis tvärtemot.. men när jag funderat lite så är det tvärtemot min häst. Och ja, min häst är ju liksom bara en. Men vi får alltid trångt i kombinationer med oxer-oxer eller oxer in.. Men hon är bara unghäst och sent tagen och brukar hoppa stoooort, framförallt på oxrar..

:bump:jag vet-hade precis den frågeställning på sista PW träning.Han sa att räcke-räcke bli trängre.

Som flera redan sagt. Räcke - räcke = mindre plats emellan.

Självklart förutsatt att man jämför med samma avstånd.

På tävling är det ofta lite längre avstånd i en kombination om den är räcke - räcke än om det är oxer - oxer eller oxer - räcke.

Jag kan lova att alla tränare/ridlärar som är något att ha ger detta svar på frågan.

Sedan berordet det ju på hur man hoppar in i kombinationen, hur stor galopp hästen har, hur höga hindren är mm hur trångt det blir i kombinationen.

Har man tex en storgalopperad häst och två räcken med 7.10 mellan så måste man kanske "smyga" lite in i kombinationen dvs hoppa av lite närmare 1a hindret för att inte få frambensfel på hinder 2.
Har man däremot en kortgalopperad häst kan man kanske hoppa av lite mer in i en sådan kombination dvs hoppa av lite längre ifrån hinder nr1.

Generellt vill man ju hoppa av lite längre ifrån ett räcke eftersom det lätt blir frambensfel på räcken om man hoppar av för nära.

Det är faktiskt viktigt att kunna stega ordentligt, att veta hur stor galopp ens häst har mm för att kunna rida optimalt dvs ha en plan när man går in på banan.

Nu blev det lite OT...:angel:

delvis kl

Håller med: räcke - räcke är tveklöst den kombination som blir mest trång, om vi nu förutsätter att det är samma avstånd som gäller.

Vad gäller avstånd på tävling i kombinationer så finns det reglerat för oss banbyggare vilka avstånd som gäller, beroende på höjd & hindertyp. Dvs, det ska inte vara trängre med räcke-räcke på tävling än exempelvis oxer-räcke, avståndet är alltid längre i den första varianten. Man har helt enkelt en tabell som man går efter, och den är då framtagen för att man som banbyggare inte ska ställa till onödiga svårigheter för hästarna.
(sen blir det såklart avvikelser från denna standardisering när vi pratar Svåra klasser, men på "vanliga" tävlingar ska det alltid vara samma avstånd i respektive hindertypskombination.)

Fast ibland undrar man om banbyggarna på lokal och regional nivå har glömt den där tabellen för det kan skilja väldigt mkt på olika tävlingar men i samma typ av kombinationer....

Vet också att det händer, och när jag själv tävlar och ser sånt när jag går banan så går jag helt enkelt fram till banbyggaren och frågar först vilket avstånd han/hon använt, och om det inte stämmer med det jag stegat så ber jag honom/henne kontrollmäta helt enkelt.

Utan att lägga nån större vikt vid banbyggarnas eventuella kunnande ( ;) ) så kan man alltid ifrågasätta sånt som man själv tycker verkar tveksamt när man går banan. Ibland blir det självklart missar, sneda hinder eller nåt som inte är korrekt inmätt. Alla kan göra misstag, men jag tror inte att särskilt många gör det avsiktligt. Många gånger har man kanske inte den mest rutinerade personalen på banan heller, vilket självklart kan bidra till småfel. I slutändan är det dock alltid banbyggarens ansvar att banan är riktig, och vissa saker ska vara rätt, till exempel avstånd i kombinationer.
Hittar du fel på tävlingsbanan - påpeka det för banbyggaren.
:)

Håller helt med de flesta inläggen ovan.

Räcke - Räcke SKA bli trängre eftersom språngkurvan slutar längre efter första hindret och börjar tidigare på det andra hindret, jämfört med två oxrar på samma avstånd. Detta ger mindre plats mellan hindren.

Dock har ju anridningen betydelse på så sätt att det ofta är så att man rider med lite mera galopp mot en oxer och då kan ju en oxer - oxer kombination kännas trängre för att man helt enkelt ridit för fort in i den. Som någon skrev kan det ju också kännas så om man har en orutinerad häst som överhoppar sig in i kombinationen.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
429
Senast: Pegasus63
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 989
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar