Liten
Trådstartare
Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett par veckor och jag märkt att han börjat slå i med bakhovarna i framhovarna vid ridning. Hästen ligger mellan två skostorlekar (0 och 1), vilket en hovslagare som skodde hästen en gång i vintras påpekade då hen tyckte att skorna var lite stora egentligen. Den större storleken har fungerat bra (i minst två år), men även jag har tänkt att det ser lite stort ut egentligen. Det tyckte denna hovslagaren också, och lade på den mindre storleken. Hästen tyckte om hovslagaren och stod väldigt lugnt - han tenderar att börja stöka runt om hovslagaren inte tar det lugnt själv.
Hur som havre. När jag kom ut till stallet igen på kvällen för att motionera hästen, tyckte jag att framhovarnas form såg lite märklig ut. Jag tycker att tån ser ut att vara för mycket verkad, och hästen ser trångskodd ut, i fram. Hoven ser för rak ut i framkant. Bad stallägaren att kasta ett öga på't, och hen höll med. Jag tog upp detta med hovslagaren, som kommer ut i början av nästa vecka för att lägga på en storlek större skor istället då jag vill ha detta åtgärdat.
Jag har varit förskonad från det här problemet tidigare i mitt hästliv, och undrar nu helt enkelt: vad sjutton gör jag nu? Lägger på nya skor och låter ordinarie hovis sko nästa gång, dvs om ca 8 veckor? Hur går man till väga för att reda upp det igen?
Hur som havre. När jag kom ut till stallet igen på kvällen för att motionera hästen, tyckte jag att framhovarnas form såg lite märklig ut. Jag tycker att tån ser ut att vara för mycket verkad, och hästen ser trångskodd ut, i fram. Hoven ser för rak ut i framkant. Bad stallägaren att kasta ett öga på't, och hen höll med. Jag tog upp detta med hovslagaren, som kommer ut i början av nästa vecka för att lägga på en storlek större skor istället då jag vill ha detta åtgärdat.
Jag har varit förskonad från det här problemet tidigare i mitt hästliv, och undrar nu helt enkelt: vad sjutton gör jag nu? Lägger på nya skor och låter ordinarie hovis sko nästa gång, dvs om ca 8 veckor? Hur går man till väga för att reda upp det igen?
Senast ändrad: