Trångskodd - och nu då?

Liten

Trådstartare
Pga trångt med tid hos ordinarie hovis inför semestern, skoddes hästen idag av en ny (utbildad) hovslagare då han gått över tiden ett par veckor och jag märkt att han börjat slå i med bakhovarna i framhovarna vid ridning. Hästen ligger mellan två skostorlekar (0 och 1), vilket en hovslagare som skodde hästen en gång i vintras påpekade då hen tyckte att skorna var lite stora egentligen. Den större storleken har fungerat bra (i minst två år), men även jag har tänkt att det ser lite stort ut egentligen. Det tyckte denna hovslagaren också, och lade på den mindre storleken. Hästen tyckte om hovslagaren och stod väldigt lugnt - han tenderar att börja stöka runt om hovslagaren inte tar det lugnt själv.
Hur som havre. När jag kom ut till stallet igen på kvällen för att motionera hästen, tyckte jag att framhovarnas form såg lite märklig ut. Jag tycker att tån ser ut att vara för mycket verkad, och hästen ser trångskodd ut, i fram. Hoven ser för rak ut i framkant. Bad stallägaren att kasta ett öga på't, och hen höll med. Jag tog upp detta med hovslagaren, som kommer ut i början av nästa vecka för att lägga på en storlek större skor istället då jag vill ha detta åtgärdat.

Jag har varit förskonad från det här problemet tidigare i mitt hästliv, och undrar nu helt enkelt: vad sjutton gör jag nu? Lägger på nya skor och låter ordinarie hovis sko nästa gång, dvs om ca 8 veckor? Hur går man till väga för att reda upp det igen?

Senast ändrad:
Tillägger att hästen i dagsläget inte är fräsch och ska till kliniken för ordentlig koll av ena böjsenan på måndag. Jag har verkligen inte råd med en till skoning just nu, men borde jag rentav be en av klinikens hovslagare titta på hästen?
Mentalt är jag halvt sönderstressad av allt som gått åt pipan med hästeriet i år, så just nu får jag ont i magen av allt.

Jag hade alltså gärna sett att tån kortats något även normalt, men nu ser det ut att ha blivit för mycket. Att korta tån ser dock ut att varit helt nödvändigt för att hästen ska få något traktunderstöd öht av skon, med 0:orna.

Senast ändrad:
Tillägger att hästen i dagsläget inte är fräsch och ska till kliniken för ordentlig koll av ena böjsenan på måndag. Jag har verkligen inte råd med en till skoning just nu, men borde jag rentav be en av klinikens hovslagare titta på hästen?
Mentalt är jag halvt sönderstressad av allt som gått åt pipan med hästeriet i år, så just nu får jag ont i magen av allt.

Jag hade alltså gärna sett att tån kortats något även normalt, men nu ser det ut att ha blivit för mycket. Att korta tån ser dock ut att varit helt nödvändigt för att hästen ska få något traktunderstöd öht av skon, med 0:orna.

Men be klinik-hovisen titta på hästen, det låter väl enklast? Även bra veterinärer kan snabbt säga vad som är bra o dålig skoning nu när den är så nyskodd.
Har svårt att tro att de kan ta för mycket i tån utan att hästen reagerar/blöder etc? Själv vill jag ha bra överrullning och inte tår som drar iväg, även om det självklart hänger ihop med verkningen i övrigt.

Ja som sagt - jag ville ha tårna något kortare, just för överrullningen.

Pratade iaf med kliniken nu på morgonen. Den veterinär vi ska till kan avgöra hur det ser ut, och om det behövs tittar hovslagaren också på hästen.
Om jag överreagerar - är som sagt orolig över hästen - så blir ingen gladare än jag, och isf kommer självklart hovis också att få en ursäkt etc etc. Verkningen i övrigt ser bra ut, imo, vinkeln vid trakterna ser bättre ut än innan.

Såvitt jag har förstått så ska det inte vara någon katastrof om man tagit lite mycket i tån, som sagt, så länge det inte blöder. Bra att veterinären kan kolla, men jag tror nog du lugnt kan låta ord hovis sko nästa gång med vanliga storleken. Hovis kan väl bara kapa den större skon lite om den är för stor?

Jag har lugnat mig lite, och slutat att se mardrömsscenarion framför mig.
Det finns ingen marginal för hoven i skon, medan vanliga storleken sett ut att vara lite stor både på bredden och längden. Men hästen har iaf bara trampat av sig skon en gång, då han hade för bråttom i en nerförsbacke (halkade in med bak och lyfte samtidigt fram..). Får se vad de säger på kliniken. Men om det är taget för mycket i tån, så borde det väl gå att helt enkelt låta dem växa ner/fram en bit igen under kommande verkningar..eller?

Just nu är det svårt att säga om hästen är något öm, då han inte rör sig rent innan heller. men inget blod - då hade jag reagerat direkt och inte senare på kvällen. Hästen tyckte mycket om hovslagaren, och hen kändes bra att ha en dialog med, så jag vill hemskt gärna att det ska vara/bli bra med denne.

Senast ändrad:
Då så. Då låter det som att det är rätt okomplicerat att fixa till om det är så.
Tack. Jag behövde höra det från någon oberoende, sas.

Ja, om inte hästen verkar brydd och ändå tar det lugnt nu så är det inga problem, hästar har ju "överlevt" helt fruktansvärda behandlingar av sina hovar, lite korta tår en period lär inte vara någon fara.

Jag tror inte heller det är någon katastrof. Men vad sa hovis som skodde? Finns det någon förklaring?
Det jag tycker är mest konstigt är att du bara fått alternativ med för liten eller för stor sko.
Det finns ju många olika märken som är olika stora i storleken så ett annat märke på sko borde finnas i rätt storlek.

Nej, ingen förklaring. Men som sagt; ska han ha den mindre storleken på sko så är det nog inget alternativ att inte korta tån - då skulle skon bli för kort (inte gå under trakterna). När jag hörde av mig och förklarade vad jag tyckte efter att ha tittat ordentligt på hovarna på kvällen, sa hen direkt att "Ok, vi slår på större nästa gång." och när jag förklarade att jag nog ville ha det åtgärdat innan dess i fram, sa hen att hen kan komma ut och fixa det om jag vill. Bad hen att titta på skorna och avgöra storleken då han som sagt ser ut att ligga mellan två. Hovis tyckte att den mindre storleken runt om. (Hovis som skodde en gång i vintras, då vi var bortresta, tyckte att den större storleken var för stor - hen trodde att det var risk för att hästen skulle dra av skorna, men skodde med dem ändå då det var den storleken han brukade/brukar ha).
Båda hovslagarna har samma märke på sko, såvitt jag kan avgöra av skon och dess utseende och märkning. Jag skulle väl kunna köpa egna skor - har för mig att Granngården har ännu ett märke utöver den som används nu - men det blir dels bökigt för mig att åka (har ca 6mil till närmsta Granngården, och lär ju behöva åka tillbaka med de som inte passar också).

Hästen hade ju gått över tiden ett par veckor denna gång och var ganska lång i tån (som sagt - började slå i emellanåt vilket han normalt inte gör). Och jag har tidigare tyckt att han varit lite lång i slutet av skoningsperioderna. Om jag förstått det rätt så har inte ordinarie hovis velat/vågat ta för mycket då hen tycker att hästen är lite tunn i sulan.

Men om man väljer en för stor sko så brukar iaf min hovis fasa av och kapa den med vinkelslipen så den passar så bra som möjligt och till nästa gång åker han och köper passande skor även om det inte tillhör hans ordinarie sortiment.
Hade jag varit du hade jag bett hovis göra så iaf.
Kan ju inte vara så himla komplicerat att ta in några alternativ skor.

Jag får ta upp det nästa gång. Det är ingenting som jag blivit erbjuden, men hästen har inte haft problem av skorna (hade han dragit av dem var och varannan månad hade jag ifrågasatt det ordentligt). De är inte mycket för stora, men ja.. (Hittar inga bilder - tror inte att jag tagit några tyvärr.)

Om hästen inte trampar av dem så tror jag att "lite för stora" är att föredra, så det är säkert bara att säga det till hovis nästa gång :)

Tänkte uppdatera. Bytte hovis denna gång, då jag lyckades få tag i en utbildad och mycket skicklig hovslagare (som jag kände till sedan tidigare - vi är nämligen från samma ort och samma ridklubb sedan tidigare - och som jag fått många referenser/rekommendationer till) :banana: . Nya hovisen varmskor och slipar också till skorna till hästen. Hen skodde hästen med sidokappor nu senast, då hästen tenderar att bli lite lång i tån i slutet av skoningsperioden (tanken är att tån ska slitas lite naturligt). Höll också med mig om att framhovarna är lite ojämna (den ena är assymetrisk i sin form etc), och köpte inte tidigare hovis förklaring (hen sa att det beror på att hästen gick över tiden till förra skoningen). Det kommer att fixas till, men lite i taget (hovis ville heller inte göra för mycket ändringar vid första skoningen av hästen - ska titta på't nästa gång).

Känns lite som du är lite all over ang. allt i sammanhanget och din stress/oro osv.
Om hästen är ofräsch sen tidigare och har klinik tid bokad för utredning utifrån det osv så hade jag iallafall ffa inte hållt på att byta hovisar och ändra vinklar och skoningssätt osv öht innan hästen varit på kliniken. Det är ju som bäddat isåfall på en ofräsch häst att lägga på ytterligare en variablel i kompexitet att försöka utreda vad problemet är.
av samma anledning så ordinerar veterinärer tex inte att hästen genomgår massiva manipulationer av alternativbehandlingar om det redan finns en hälta som går att diagnosicera och detektera rent fysiskt, tex en ledinflammation eller dylikt. Då vill man om det tex är pga en överansträngning/snedbelastning, först och främst få låta inflammationen läka ut med hjälp av medicin på vägen, eftersom i det sammanhanget om ngn alternativ behandling som isåfall sker i fråga om att möblera om belastningsässigt på hästen parallellt i sammanhanget, man riskerar att det då blir för mycket på en och samma gång, och då kan hästen bli ytterligare ansträngd över att allt ändras samtidigt i stället för planerat och successivt i sammanhanget.

att ngn hovis varmskor osv har ju inget öht att göra med att det är en bättre hovslagare, det är en myt om ngn tror det.

vet de hovslagare du flexat mellan och gett olika direktiv utifrån din åsikt osv, att hästen i sig inte är ren eller fräsch rent allmänt?

@mackan Hästen var på klinik i juli och utreddes för hälta, då det "äntligen" syntes något rent konkret. Kotledsinflammation vänster fram, som han behandlades för och friskförklarades i augusti av samma veterinär. Nu är han under igångsättning, och känns mentalt som sig själv igen sedan några månader. Tidigare i år hittades ingen hälta, och veterinär hittade inget fysiskt fel på hästen även om något tydligt var fel på hästen (hästen kollad på klinik i mars, och av E.T. som samma klinik rekommenderar i maj. E.T. hittade lite låsningar och ömhet i ryggen, som behandlades och inte har märkts av efter det, och ansåg att hästen var oregelbunden och öm i senan i höger bak. Veterinär hittade dock inget knas i något av bakbenen i juli, och inget övrigt fel på hästen.).

Jag har inte gett direktiv (sagt åt hovis hur/vad de ska göra), utan jag har frågat vad de anser, gett mina reflektioner (bakgrund till mina frågor till dem) och haft en dialog med dem. Hovis nr två (som satte på mindre skor och kortade tån rejält) ansåg att hästen skulle ha en storlek mindre på skor - jag nämnde att jag (och en annan hovis, som skodde vid ett tillfälle i vintras då vi var bortresta) tyckt att skorna varit något långa och hovis tittade på hästen och tyckte då att en storlek mindre skulle passa bättre. Efteråt tyckte jag att tån var väldigt kort och skorna såg lite väl små ut, och tog upp det med denne och fick då svaret att "Ok, då slår vi på större nästa gång". Tanken var att hen skulle komma ut och lägga på de större ("vanliga") skorna, men det gjordes inte just pga hovledsinflammationen som konstaterades på kliniken veckan efter skoningen.

Jag använde samma hovis i nästan två år, sen kunde hen inte komma (fullbokad och skulle sedan ha semester i X antal veckor) och då fick en annan sko, och nu har jag bytt till en som är utbildad och godkänd (vilket inte funnits att finna här i trakterna innan - denna har nyligen flyttat hit) (den hovis som skodde i juli är utbildad, men har en väsentligt kortare utbildning än de andra två jag anlitat.). Så flexat emellan vete sjutton om jag tycker att jag gjort. Det som ändrades gjordes av hovis nr 2 (den förra, som skodde i juli), i övrigt har det inte "meckats" utöver att hästen nu för ett par veckor sedan fick sidokappor istället för tåkappa. Just för att hovis inte ville ändra en massa saker första gången denne skodde hästen.
Orolig är jag fortfarande - absolut, eftersom jag/vi inte hittat grundorsaken till problemen och fortfarande ingen förklaring till hästens beteendeförändring tidigare i år (beteendet är borta, men jag undrar ju självklart fortfarande vad det kom sig av). Men jag är också försiktig med att ändra saker, och med vilka jag anlitar för det, och byter varken hovslagare eller veterinär lättvindigt (ens i vanliga fall). Och jämfört med tidigare i sommar, har jag lugnat mig väsentligt och ser inte minsta gruskorn som ett helt berg - även om jag fortfarande är väldigt uppmärksam och reagerar när något känns knas, lite rädd som jag är att hästen ska bli dålig igen.

Ja, samtliga har varit/är informerade om hästens hälsa och löpande kring de utlåtanden som gjorts av veterinär etc. Nuvarande hovis fick hela hästens "historia" (det senaste året) innan skoning.

Varmskoning är inget jag tror "är bättre per automatik" ;) . Detta är första gången i mitt hästliv som jag haft en hovslagare som varmskor. Jag frågade hovslagaren om varför hen varmskor, och fick svaret att det är delvis för att hen tycker att det blir lättare att rikta skon etc. Och jag tycker att det ser bra ut, både med passform och längd, sas. Inget mer.

Senast ändrad:
@Liten lite rörigt utifrån dina ursprungsinlägg att det nu är inte så komplicerat? Men eftersom hästen som sagt är skadad och du ska in på klinik så som ngn annan redan kommenterat och det jag skrivit om tidigare så knappast finns ngn som kan svara dig här på ngt konstruktivt sätt utan det viktiga är väl att den kommer in på sitt bokade klinikbesök och sen utöver det som jag skrev, håll inte på och mecka och undra utifrån att du ändrat hovisar osv med diverse teorier under tiden. Det blir rätt galet och ffa oproduktivt i sammanhanget det viktiga är ju att du kommer in till klinik och går till botten med grunden varför hästen inte är fräsh sen länge som start i sammanhanget.

@mackan Men nu tror jag att du kanske har missat att den här tråden är från i juli i år? Dvs snart två månader gammal. Klinikbesöket har redan varit - i juli, och så även återbesöket i augusti. Idag är hästen friskförklarad från sagda skada. Det har inte meckats mellan att hästen fick diagnos (till slut..) och att han friskförklarades. Situationen har varit förbaskat knepig hela året, och jag/vi vet fortfarande inte vad kotledsinflammationen som hittades i juli kom sig av, eller vad den extrema beteendeförändringen tidigare i år kom sig av. Därav tidigare trådar. Men idag anses hästen frisk och fräsch av veterinär och beter sig "som sig själv", och är under igångsättning.

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 315
Senast: jemeni
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 289
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: super
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka