Trängande vs ledande tygeltag

Tez1

Trådstartare
Vad använder ni er av och varför?
Som jag upplevt det är ledande tygeltag bannlyst inom AR och trängande tygeltag bannlyst inom "vanlig" dressyrridning.

Kan man klara sig utan dessa tygeltag eller behövs båda? Vad har de eg för inverkan i munnen, är det tydliga signaler eller inlärda reflexer hos hästen. Kan man inte hoppa över och ta det via sitsen?

Själv vet jag inte vad jag håller på med för tillfället. Ska nog prova busridning på långa tyglar ett tag:p

/T
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Enda gången jag använder mig av något som liknar ledande tygeltag är när jag rider på kapson och då för att ge en indikation på ställning/böjning, ofta kombinerat med ett ställande/böjande tygeltag på stången taget i riktning mot naveln. Detta följs av en eftergift där jag kollar framåt-neråt sökning.

På stång anser i alla fall jag att man inte borde ta ledande tygeltag då bettet bara rörs i sidled och inte gör något annat än stör hästen. Samma borde det väl vara med tränsbett? Nån som vet mer än jag?:confused:

Trängande tygeltag är jag en flitig anhängare av. Det man får vara försiktig med är väl att inte ta i för mycket, vilket jag har en tendens att göra, och flytta handen på tok för mycket över manken. Reultatet brukar bli att min tålmodiga pålle felställer i nacken men ändå går åt det håll jag bett om...:crazy:
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

För mig är ledande tygeltag något jag aldrig använder eller behöver använda.

För det första för den enkla anledningen att du flyttar din tyngdpunkt inåt och då ber hästen att följa dig, vilket i alla fall jag förstått inte är meningen när man använder det inom den "vanliga" ridningen (rätta mig gärna om jag har fattat fel).

Trängande tygeltag är så enkelt för mig som att det flyttar bogen: inåt eller utåt.

Så vill jag flytta bogen gör jag det hellre genom trängande tygeltag än ledande.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Ett litet tilllägg:) Inom Ar är ju ett av "målena" att rida med enhandsfattning och hur skråen ska man kunna ta ledande tygeltag när man rider med en hand:confused:
Så varför göra nåt i början som man ändå inte kan göra sen, och själv har jag faktiskt aldrig förståt vitsen med ledande tygeltag (fick många bannor av ridlärarna för att jag tog trängande tygeltag förr när man red på ridskolan:o :angel: :D
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Men allvarligt talat, ledande tygeltag använder väl alla?
Fast sedan kan de ju vara mer eller mindre ledande förstås :idea:

Jag hade aldrig kunnat "utbilda" min häst (som jag ridit in alltså) utan att han förstått "när jag tar i höger tygel så svänger vi till höger" och vice versa. Och det är väl det som är ledande tygeltag?

Kanske beror det på något tillkortakommande i min sits - att jag måste använda mej av ledande tygeltag alltså.... *fniss*

Så ja, ledande tygeltag använder jag mej av men det är den grövsta sorten av vändande tygeltag tänker jag.

När jag sitter upp på en grön häst är det tre saker som måste fungera - det är Start, det är Stopp och det är Sväng. För att komplettera det ledande tygeltaget på den gröna hästen - där det ju blir extra tydligt på en grön häst vad som måste läras in och vad som är naturligt - så använder jag mej också av trängande tygeltag. Vill jag svänga till höger tar jag i höger tygel och vinklar min bröstkorg dit jag tänkt mej - automagiskt kommer yttertygel att gå mot halsen och förstärka "trängande". För mej är tajming också A och O - det trängande tygeltaget går mot halsen när hästen lyfter det frambenet - så att hästen har en "ärlig chans" att svara kvickt och bra på hjälpen och ta sina bogar med i svängandet. Men på den gröna hästen är min erfarenhet att båda krävs för att man ska komma dit man tänkt sej. Man kan väl säga att man "riktar" hästens huvud med hjälp av det ledande tygeltaget - resten av kroppen får man med hjälp av sin egen kropp (= det trängande tygeltaget).

Sedan ägnar man resten av livet åt att greja med alla gråzoner :) och att förfina dessa grejer....
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Som sagt: Ledande tygeltag använder väl alla, och även trängande.
Om man tittar dit man ska, även med ögonen i magen. och har en korrekt hand, så följer båda händerna med åt det hållet man tittar. Den ena handen leder, den andra gör ett trängande tygeltag. Vilken effekt man får, dvs vilket av dessa tygeltag hästen lyssnar på beror på flera faktorer, bla vad du gör med skänklarna.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Ja så enkelt är det ju :bow:

(så summan av kardemumman - båda parter har lika mycket rätt :D - eller fel, beroende på hur man ser det, som vanligt....... )
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Fast det är inte ledande för mig.
Ledande är när man tar ut handen en bit från hästen. Jag ser alltså på den som de lär ut på typ ridskolor. Kanske blir helt fel.
Att handen följer kroppen är för mig bara naturligt (inte ledande). Min hand hamnar sällan längre ut än några cm mer än normalt när jag vrider om axlarna. Ledande för mig är att verkligen överdriva den hjälpen.

På tal om det att svänga (evis) så brukar iaf jag svänga för ytterhjälperna och ha lösgörande i inner.
På unghästen funkar det jätte bra när hon lyssnar som hon ska (det är ju ändå unghästar vi pratar om).
Första gången vi vände genom volten (andra gången jag red henne) så gjorde hon det fin fint för ytter hjälperna och sitsen. Innan det hade jag aldrig använt inner för att svänga.
Dock en gång på uteritt blev det lite slagsmål om vart vi skulle och då tog jag innerhanden lååångt ifrån henne, men det räknar jag inte som hjälper för ridning då det rätt och slätt var "slagsmål" mellan oss.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Jag använder inom AR dessa tre tygeltag, vid behov.

1. Böjande - gräddvispning. Innerhanden strax framför naveln och tänka vispa grädde alltså inga jätterörelser utan ungefär som att man vispar omelett med en gaffel i ett glas. Bara lite grann och så mjukna. Prova att ställa som vanligt och se vad som händer och sen vispa grädde igen och försöka få hästen att hitta det lätta stödet på tygeln. Givetvis ska man rama in hästen runt innerskänkel med hjälp av ytterskänkel och yttertygel också. Detta är ingen universallösning som fungerar första dagen perfekt för att få hästen i form på tygeln.
Men det är en hjälpande tanke, som på lång sikt i alla fall fick mig och min häst att hitta rätt.

2. Ledande - Navelskådning. Innerhanden tas mot naveln och inte som man på vanligt manér är van vid, ut från hästhalsen.

3. Trängande - Flytta kontorsmöbler. Yttertygeln hjälper till att flytta hästen i den riktning du ska i samarbete med att du, tar hästen med dig med hjälp av att vrida din kropp där du ska, lys upp vägen med strålkastarna som är fastlimmade i axlarna. Det är precis som när du cyklar och lutar dig åt det håll du ska, eller sitter på en kontorsstol och sparkar dig runt, eller skjuter ifrån mot hyllor och bord.

Vad har de eg för inverkan i munnen, är det tydliga signaler eller inlärda reflexer hos hästen.

Tygelhjälper, skänkelhjälper och ryttarens lägesinverkan i sadeln tillsammans blir förhoppningsvis tydliga signaler som tar ekipaget dit de ska på det sätt som hjälperna inverkar.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Intressant med synen från min "nya" tränare som läst alla gamla skrifter och har en "ridakademi", men inte direkt har samröre med Bent.

Han har en "linje" som man får röra händerna på. Handen får ALDRIG gå bakåt (stenhård på det), dock åt de olika sidorna. Alltså använder han sig av "ledande" tygeltag där handen går ut från manken. Till exempel när man ökar volten så kan ytter tygel hjälpa till då den går lite ut från manken och man kramar i den med impulser när (nu ska vi se så det blir rätt) inner bak är i luften. Samtidigt går ryttarens energi ut genom hästens yttre öra, till skillnad mot när man rider rakt fram då energin går ut mellan hästens öron. Trängande inner har jag nog aldrig fått använda, dock trängande ytter. Hjälperna för öppna ser lite olika ut inom AR och för honom (vilket är mycket intressant! då de ju läst samma skrifter).
Ställande/böjande tygeltag ser väl nästan ledande ut, men skiljer sig en del. Handen innanför manken (mot mitten av volten/spåret) och där vrider man om handen (ej bakåt) så att naglarna hamnar mer eller mindre uppåt, där man sedan inte håller kvar utan det är mer "kramande". På det sättet tycker jag man slipper tippande/roterande huvuden med öronen på olika höjd, något som man tyvärr ofta ser med tygeltag med trängande inner för att få böjning/ställning.

Han och en annan "ny" tränare (för mig) jobbar ungefär likadant med hjälperna, dock den ena från ryggen och den andra från marken (och ryggen). Jag tycker deras sätt känns mer naturligt för hästen än hur jag tidigare jobbat (både på ridskola, och utan ledande på det viset).
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Tja, då har vi ju olika definition på ledande. Din definition är vad jag skulle säga bara den extrema varianten - en klar förstärkning av en hjälp helt enkelt. Alla hjälper finns ju i olika nivåer av styrka. Finlir-ledande handlar om omvinklingar av handen på en hand. I min värld :)

Allt är gråzoner.... *tjatig*

Hur gör du när du tömkör unghästen vid svängning?
Dvs när du arbetar på tömmar med gjord.
Är det per din definition felaktigt att använda sej av innerhjälper för att svänga?
Vad händer med din innersida när du vänder för ytterhjälper? Vad händer med till exempel tygellängden på inner resp ytter sida när din ytter axel går fram?
 
Senast ändrad:
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Den förklaringen naturligtvis hade på "vanligt manér" med ledande tygeltag är det jag tycker att ledande är.
Men så länge vi förstår varandra. ;)

Jag tömkör inte hästar. Så den frågan blir ganska svår (för min del).

Nja jag vet inte om jag tycker att det är felaktigt att svänga för innerhjälper, men jag gör det inte eftersom jag tycker att det är bättre (iaf för min del) att vända för ytterhjälperna. Då har jag ju dessutom innerhjälperna (innertygel) fri att lösgöra med om det behövs.

Givetvis går min unnerhand lite inåt och utåt när jag svänger (den följer mina axlar och mage), men eftersom vi nu hade olika definition på ledande kanske vi menar samma?
Om jag i det läget hade tagit ett ledande tygeltag hade jag flyttat innerhand ännu mer från hästen och min ytterhand.

Tygellängden är ju densamma, men det blir längre mellan mig och hästens mun på ytter och kortare på innersida när man vänder. Jag får också lätt lite mer böjning (om jag vill) av att yttertygel ligger mot yttersidans hals.

Hm...tänker vi samma bara att vi pratar med olika ord om det?
Vi brukar inte vara speciellt olika med ridningen annars liksom.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

ja, Ami vände ju för ytter knä iaf när jag red henne :p Vet inte om det satt kvar efter hoppning, eller om du vänder Kirran på samma sätt?
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Japp ytter"knä" och yttertygel och Kirran vänds på samma sätt. Även så jag flyttar dem inåt på t.ex. en volt om jag vill det. Fast på Kirran krävs det bara focus inåt (jag behöver inte aktivt göra något med skänkel eller tygel). Ami kräver lite mer.

Har aldrig suttit på en häst som inte vänt för de hjälperna oavsett hur grön eller välriden den varit (då bortser jag från t.ex. western och sånt jag inte har koll på).
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Om man lär sig enligt den traditionella ridläran. läser armens ridböcker eller böcker med vanlig ridlära så går ett ledande tygeltag alltid rakt ut, precis som du beskriver. Det är det som lärs ut på ridklolor och instruktörsutbildningar också.
Nu verkar det som om det dyker upp en massa andra namn på de olika tygeltagen. Blir lite förvirrande tycker jag. Varför kan de inte få behålla sina namn? De blir ju inte annorlunda för att de får ett annat namn.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Tez1 skrev:
Vad använder ni er av och varför?
Som jag upplevt det är ledande tygeltag bannlyst inom AR och trängande tygeltag bannlyst inom "vanlig" dressyrridning.

Ställande, böjande, ledande och trängande.

Jag rider väl eg. något mellanting, mellan AR och den "vanliga" dressyrridningen och därför använder jag de "verktyg", som är mest lämpade utifrån det arbete jag håller på med just då.

Kan man klara sig utan dessa tygeltag eller behövs båda? Vad har de eg för inverkan i munnen, är det tydliga signaler eller inlärda reflexer hos hästen. Kan man inte hoppa över och ta det via sitsen?

Man kan säkert dra ner på några av tygeltagen, till viss grad. Men jag är ganska säker på att de finns där ändå, mer eller mindre tydliga. Vad de har för inverkan i munnen, är jag ingen expert på att uttala mig om. Men jag tror faktiskt att det är lite både och av "signaler och reflexer" som du uttrycker det. Hoppa över tygletagen helt, tror jag som sagt är omöjligt, även om de går att göra mer och mer osynliga. Jag rider min häst mest med sitsen faktiskt. Det märker jag när andra får rida min häst och blir helt förvirrade innan de kommer på hur känslig hon faktiskt är.

Själv vet jag inte vad jag håller på med för tillfället. Ska nog prova busridning på långa tyglar ett tag:p

Min dam har nog någon form av "busridning" just nu. Vi leker med portugisisk stång, på halvlång tygel och växlar mellan "fartökning" och "samling" med hjälp av min sits. Jag försöker hitta rätt sittläge i sadeln, för att hitta en bra inverkan i samlingen. ;)

Igår kväll galopperade vi i lite "framåt tempo", upp i en allé bredvid kyrkan, pga att vi inte kunde skritta ifrån insekterna. När vi närmade oss kyrkan satt jag till, så damen i stort sett tvärnitade - läs, kom till ro i en trevlig, samlad skritt. Då kom ett par gående från kyrkogården och uttryckte "oj" - Vilken duktig och trevlig häst. :o :love:

/T[/QUOTE]
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

När jag red akademiskt för en tränare sa hon att det trängande tygeltaget reflexmässigt får tillbaka hästens höft i den böjning man vill att den ska vara, så jag använder det trängande tygeltaget för att få tillbaka hästen när den håller på att falla ur.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Hej det är inte ett dugg komplicerat. Vänd för lite tillbakaförd ytterskänkel ochyttertygel mot hals,böj hästen runt innerskänkel vikten och innertygel mot höften. Var tydlig nästan övertydlig i början när du rider en grön häst. Trappa ned hjälperna sakta men säkert. Sitt i balans med hästen och snart behöver du bara se åt det håll som ni ska svänga åt.När tyngdpunkten är rätt går allt automatiskt. Tygla mig hit och tygla mig dit. Man känner när hästen går rätt. Det är ryttarkänsla det handlar om.
 
Sv: Trängande vs ledande tygeltag

Ja precis så jag tänker på ledande.
Tänkte att jag kanske missförstått det iom att jag lärt mig det på ridskola.

Satt och läste i Ridning på Kandar och bläddrade till Piruett. Där jag har precis samma tanke sätt: man vänder för tyngpunkten. Vänder hästen bogen för lite så lägger ma på yttertygel, vänder den för fort fångar inner upp hästen. Flyttar sig rumpan för fort inåt så fångar innerskänkel upp den och gör den det för lite så använder man ytterskänkel.
Så tänker jag även när jag vänder vanligt.

Tur att det inte är tvärtom med mina hästar i alla fall. :angel:
Den lilla vänder för tyngdpunkten, som bara är riden ett fåtal gånger och den gamla vänder för skänklar och tyglar. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp