Tränga med innerhanden - rätt eller fel?

S

smiling_sun

Jag rider en häst som inte är så mycket utbildad och gärna går emot skänkeln och inte vill böja sig. Jag rider för 2 olika tränare som säger olika om hur jag ska göra:
Tränare 1: "När hästen inte vill böja sig, träng då lite med innertygeln mot hästens hals. På så sätt tvingar du honom att komma runt och flytta för din skänkel."
Tränare 2: "Träng inte med innerhanden för att få honom att böja sig!!! Ta istället ut handen och lägg till innerskänkeln och bli kvar där tills han lossnar och kommer runt!"
Egen åsikt: Jag anser att tränare 2 har rätt. Visst, att tränga med handen blir ju som en sorts hävstångseffekt på hästen som gör att den flyttar för skänkeln, men problemet ligger ju i att hästen inte lyssnar på inner skänkel. Alltså får man träna hästen på att gå undan skänkeln och inte tränga med handen, vilket jag anser som en "genväg". Men det är svårt när de olika tränarna säger olika saker.
Vad tycker ni?

Sv: Tränga med innerhanden - rätt eller fel?

Att använda handen för att hästen ska böja sig i bålen är som att.... jag vet inte. Låter oerhört ologiskt. Du vill ju inte ha någon hävstångseffekt vid böjning! Då åker ju bakdelen ut istället och hästen för bli rak. :idea:

Att lätta på handen tycker jag inte heller du ska göra försen hästen ger efter. Lika stöd på båda tyglar, när hästen ger efter och tar din inre skänkel, då skulle jag ge en eftergivt på innertygeln som belöning!

håller med Rumpnissen. Hästen ska vara lyhörd och svara för ditt säte och skänkel, du ska inte flytta den med handen i detta avseende. Där har du ju svaret som du själv skriver - hästen tränger för skänkeln men svaret är inte att "bända den till lydnad" med handen dessvärre.....

Kanske tränare 1 inte uttrycker sig helt klart utan bara vill att du "visar" hästen med tryck av handen att den ska ge efter - dvs inte som en fortstatt tränings metod, utan bara en markering i ett tidigt stadium? det är det enda jag kan tänka på som skulle visa ngt "logik".... Men tränare 2 och du själv är inne på bättre spår anser jag. Med en häst som trycker mot skänkelt får du dock vara försiktig med att inte spänna dig i inner handen för då lär du hästen att den kan stötta sig på dig som ett 5:e ben. att då ta UT handen brukar innebära att man mjuknar/lossar i handen, och jag tror det är det din tränare 2 menar, och isåfall håller jag med henne. hästen ska BJUDAS att svara för skänkel med stöd på ytter - inte stöttas/bäras eller "vridas" för inner.

Senast ändrad:

Jag anser att man kan göra lite hur som, bara man får rätt resultat. jag rider själv med trängande tygeltag och har en massa annat för mig, när det behövs. Men resultatet blir bra, och det är poängen. Ridning är inte alltid svart eller vitt.

Jag anser också att om man har att välja mellan att göra rätt och låta hästen gå fel eller göra något som inte står i regelboken men som fungerar och som man inte har anledning att tro att det är en årervändsgränd är valet lätt. Ett bra exempel är kallblodstraveren jag red tidigare. Han ville gärna låsa vänstersidan och ta bogen före, däremot var det inga större problem att få honom att gå undan för skänkeln. Av en slump upptäckte jag att genom att komplettera hjälperna med tygeln på "rätt" ställe på halsen fick jag honom att omedelbart slappna av och böja vänstersidan, länga yttersidan och ta hjälperna rätt.

Valet mellan att tränga mot halsen 1-2 gånger under uppvärmningen eller att traggla mer än en ½ timme för att få fram eftergiften utan trängade tygeltag var ganska lätt! Men den hästen lyssnade egentligen på innerskänkel både framåt och åt sidan så grundproblemet verkar inte alls vara samma som trådskaparens.

Jag tycker inte att du ska använda innertygeln för att böja hela hästen. För att böja skulla jag lyfta upp, och kanske lite ut, innerhanden och böja runt innerskänkel. Kräva så lite som möjligt av hästen innan jag gav eftergift och efterhand öka svårighetsgraden.

Däremot kan du använda innertygeln för att böja hästens hals utan att böja hästen. Detta för att mjuka upp hästen så att den har lättare att böja sig i kroppen.

Jag har blivit lärd att INTE tränga med innerhanden. Tränger man med innerhanden är det oftast för att hästen inte tar innerskänkeln, och då är det bättre att ta ett ledande tygeltag.

Ett böjande tygeltag tas rakt bakåt..

Ett ledande tygeltag verkar inte böjande i sig, utan det leder framdelen in på voltspåret... och kan verka lösgörande i samverkan med skänkel och vikthjälper.

Nått i den stilen har jag lärt mig...

Båda försvårar det som är enkelt. När du vill böja hästen så böjer du dig själv. Från att ha suttit rakriktad så vrider du dig åt det håll som du skall böja hästen. Rikta mellangärde och höfter mot det håll hästen skall böjas (gå på volt) och ta händerna med dig - som ett cykelstyre. Överdriv ej. Låt inte innerskänklen halka med (som när du sitter på en pinnstol och vänder dig) utan håll kvar om hästen och runda den runt innerskänkeln. Vid öppna gör du samma, men håller kvar dina höfter på spåret och vrider om från mellangärdet och med armarna.

Begreppet inom barockridning är så bra, hästen är din spegel.

Men skall man beskriva det med så få detaljer, som bara hand och skänkel är version 2 närmast.

Hälsning Maja

Zeli skrev:
Ett böjande tygeltag tas rakt bakåt..

Ett ledande tygeltag verkar inte böjande i sig, utan det leder framdelen in på voltspåret... och kan verka lösgörande i samverkan med skänkel och vikthjälper.

Nått i den stilen har jag lärt mig...

Jag har fått lära mig att man absolut inte får ta ett tygeltag bakåt. Bara ett ledande eller eftergift.
Men jag försöker alltid att leda så lite som möjligt och gör det när jag ska visa vägen bara, men annars rider jag mest för skänklarna och vikthjälperna.

är det fel eller?:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 986
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama