Trånga ganascher hos dressyrhäst

Hiddeous

Trådstartare
Jag har köpt en ung häst som vi har upptäckt har trånga ganascher och förhållandevis litet avstånd mellan atlaskotan och ganaschen (två fingrars avstånd snarare än tre). Eftersom hon i övrigt är mycket rörlig och fin blir jag orolig för hennes utvecklingsmöjligheter.

Är det någon som har erfarenhet av det och vet hur det påverkar utbildningen?

Sv: Trånga ganascher hos dressyrhäst

Nu vet jag inte hur mkt din häst är riden men hon hästar som snabbt blir ihopdragna är det mycket vanligt med trånga ganascher, detta löser man genom att strecha.

Ibland annat Kyras bok så skriver ju hon att hon vill ha hästar med mkt utrymme där så att inte körteln blir klämd när man samlar dem mkt. Men tittar man på GP-hästar så ser man relativt ofta hästar som har ganska trångt emellan. Så jag personligen tror inte att det har såå stor betydelse. Mitt sto har också ganska trångt och kan ibland t.o.m bli lite svullen om hon ex. släpps i frodig gräshage på vårkanten (och då käkar hela dagen utan att knappt lyfta på huvudet) men visar aldrig något motstånd vid ridningen. Så jag tror inte att du behöver bekymmra dig så mkt för det. Det finns så mkt ändå som kan hända på vägen fram till GP så i slutändan blir nog utrymmet vid ganascherna ett väldigt litet bekymmer.

Inte ganascherna men muskulaturen runt om kring dem. Jag ber hästen sänka huvudet och sedan börjer jag huvudet, inte nacken.

Men om hästen är skapt så är det lite svårt att stretcha bort...

Min häst är lite trång, men har inga problem alls. Däremot hade han rätt mycket underhals när han kom till mig, då såg det värre ut än det gör nu. Någon gång i livet har han bivit riden ihopdragen vilket har resulterat i att spottkörtlarna har blivit klämda och har blivit kroniskt förstorade...

Min ponny är också trång. Har också två fingrars mellanrum, dock inget som påverkar. I år har vi tävlat FEI klasser.

Det som märks är dock om spottkörtlarna svullnar (ev. pga intag av jord), då kan jag inte pressa henne - det skulle inte ge något resultat. De dagarna (som inte är många om året) tar vi det lugnt och rider i en lägre form.

Den enda skillnaden förutom ovannämnda så är det lättare att strypa en sån här häst.

Men tittar man på hästskelett så ser de skelett jag sett ut(inte moderna sporthästar ut mer ponny varianter) att vara väldigt trånga mellan atlas och mandibula, jag fattar inte hur det avståndet blir längre av stretching, men att mjuka upp själva musklerna är ju alltid bra.

Som jag skrev att hästar som är snabbt ihopdragna (lägger till) och ihophållna kan få problem med muskulaturen i det området så de blir täta, det kan man rätta till genom strechning.

Hmm tror jag såg en annons om en sån häst, men har för mej den var ganska gammal... På den stod det iaf att den inte kunde gå i hög samling typ mvs...

KL

Tack för alla svar! Ska försöka ta en bild och visa hur det ser ut. Det är en 1-åring det gäller och eftersom det var en ganska dyr häst blir man ju lite nervös...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 953
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 594
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar