H

Halastjarni

Jag vet inte men är de bra med tränare en gång i månaden??
Eller ska man ha oftare??
Jag behöver hjälp med tölten för hästen jag rider går hela tiden over i grisepass vad ska jag göra.:confused: :confused:
Och hon vägrar att tölta vad ska jag göra??

Tacksamm för svar..

Sv: Tränare

Det är jättebra med en tränare överhuvudtaget :) Sen om det är en gång i månaden eller en gång i veckan, det är ju upp till var och en.

En gång i månaden är absolut bättre än ingenting alls. Men det kanske är bra om du tar lite fler lektioner i början så att du lär dig hur hästen fungerar och vilka knappar du ska använda för att allt ska gå som du vill. För tar du hjälp en gång nu och lär dig litegrann hur du ska göra, så är det ju trots allt lång tid tills nästa gång om du väntar en månad. Så jag tycker du kan ta i alla fall några lektioner innan du börjar med en gång i månaden. Det vinner både du och hästen på :)

Men det kan även vara så att du lär dig jättemycket på den lektionen och att det var något enkelt som var fel bara och då behövs det ju inte lektion på ett tag :) Så prova med en lektion först och se hur det går, går det bra så vänta, går det sämre så tror jag nog att du vill ta en lektion snart igen

Lycka till

Jag fick till tölten jättebra med hjälp av tränare. :love: Efter två veckor var det inte lika bra längre... Längtar till att hon kommer tillbaka från semestern....

I början tills det sitter är det helt klart bra att ta lektion oftare, sen kan du fortsätta nån gång i månaden för att hålla det uppe om det räcker för er.

Jag tränar varannan vecka. Funkar perfekt för mig och min häst.

Jag vet inte men är de bra med tränare en gång i månaden??
Eller ska man ha oftare??
Jag behöver hjälp med tölten för hästen jag rider går hela tiden over i grisepass vad ska jag göra.:confused: :confused:
Och hon vägrar att tölta vad ska jag göra??

Tacksamm för svar..

Det är alltid bra att rida för tränare, hur ofta eller sällan det än är, jag skulle dock välja en tränare jag rider för kontinuerligt eftersom alla har sina metoder & alla ger olika tips & ibland tips som säger emot varandra t.o.m.
Själv har jag inte ridit för tränare på rätt länge(1,5 år är det nog), tränar mina hästar själv för tillfället.

Svårt att säga hur ofta man skall rida för instruktör... Men att rida varje vecka tycker jag är "för mycket". Jag tycker nämligen man inte hinner träna och öva på egen hand ordentligt om man rider varje vecka. Varannan vecka e då bättre, och en gång i månaden är ju självklart bättre än aldrig!:) Börja med en gång i månaden, o så ser du om du tror dig behöva lektioner lite oftare efter hand.. :idea: Lycka till med tölten!

jag rider lektion två gånger i veckan. det är jätte bra för min gris!
jag red furst en gång i veckan men sen så tyckte jag att vi behövde hjälp med tölten;) ;)

I början när vi hade fått hem henne och jag skulle lära känna Roddan tränade jag varje helg. Men nu när jag känner henne tränar jag varannan helg.
Men en gång i månaden funkar bara bra!! :)

Det kanske beror litet på vad man vill jobba med, och hur stora problem man har.
Jag är väldigt glad att jag kan ha instruktör varje vecka, särskilt nu, då vi jobbar med en grundläggande förändring både med mitt aätt att rida, men också med hur hästen ska hitta ett ändamålsenligt sätt att jobba med sin kropp.

Jag tycker det är superkul att rida inför tränare, eller i huvudtaget någon hästmänniska. För man ser ju mycket bättre ifrån marken^^ :D

Jag håller fullkomligt med Gauti, det är bra att rida för tränare över huvudtaget. Sen beror det ju också på hur mycket tid och pengar man har och vilka dagar som passar den.:smirk:
Det är ungefär en månad sedan jag red för tränare på Svalur så det kanske är dags nu.:) :idea:

Jag rider lektion ca 1-2 gånger i månanden och det fungerar utmärkt. Då får man tid att fundera på vad man behöver hjälp med nästa gång och får tid att prova lite olika lösning och utvärdera tills nästa gång.

Tycker också att det är värdefullt att rida andra hästar.
Om man bara rider en grisepassig häst, så kan det vara svårt att känna igen den rätta känslan i kroppen då det verkligen blir ren takt.

Jag får ofta rida en häst som lätt fattar grisepass på ridskolan, och jag tycker att det känns bra att få hjälp med hur jag ska komma till rätta med det med den hästen (Faktiskt känns det bra att inte prova sådant med min stackars häst, egoist som jag är...).

Senaste försöket med den hästen var att försöka röra min kropp mer diagonalt, för att ge hästen den rörelsen, och det gick bra.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
510
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 761
Senast: godishanna
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 159
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar