Tränare som sparkar häst

N

Nashua

Vet inte om jag lägger den här tråden i rätt forum, men om det är fel får moderator flytta den någon annanstans. Jag undrar om det är vanligt förekommande att tränare sparkar hästar i magen när de inte vill hoppa ett hinder? Vad är tanken bakom detta? Att hästen ska bli så rädd att den i fortsättningen hoppar av skräck för att inte bli sparkad och slagen? Är detta ett sätt som är önskvärt, lämpligt, bra i längden? Jag ställer kanske retoriska frågor här, men vill gärna höra era synpunkter. Som ni kanske förstår är jag aningen upprörd över något som utspelat sig i min omgivning.

Sv: Tränare som sparkar häst

Låter ju helt sineessjukt tycker jag- förutsatt att det inte var så att hästen bröt ut vid hindret och höll på att springa över tränaren, som slängde ut första bästa arm eller ben för att inte bli nersprungen. I så fall kan jag förstå det - man vill ju helst rädda livhanken...

I alla andra syften, t ex korrigering, bestraffning, utbildning etc, etc låter det totalt förkastligt. Tyvärr finns det hästfolk som beter sig illa, såväl inom tränarkåren som inom andra yrken. Det är tyvärr inte ovanligt att hovslagare beter sig illa mot hästar...

Det utspelade sig på ett ridläger för barn och ungdomar. Jag var inte närvarande själv, utan fick det berättat för mig senare. Därför kunde jag inte ställa frågan till tränaren ifråga.

Låter ju helt sineessjukt tycker jag- förutsatt att det inte var så att hästen bröt ut vid hindret och höll på att springa över tränaren, som slängde ut första bästa arm eller ben för att inte bli nersprungen. I så fall kan jag förstå det - man vill ju helst rädda livhanken...

...

Nej, det var inte en sådan situation utan h-n sparkade hästen avsiktligt och mycket hårt flera gånger i magen sedan den vägrat på ett hinder. H-n ryckte den även i munnen så hårt att ett sår uppstod i mungipan.

Låter helt sjukt,skulle säga vad jag tycker och sen aldrig mer sätta min fot hos den tränaren mer,samt även berätta för andra hur tränaren beter sej.

Fy tusan, hur kan man som hästägare träna för en sån person och tillåta att han/hon behandlar ens häst på det viset?

Tror inte det finns en tanke bakom ett sådant idiotiskt beteende:devil: Den så kallade tränaren borde inte få träna hästar...att sparka och rycka hästar i munnen är inget man ska lära ut...:crazy:

Vet inte om jag lägger den här tråden i rätt forum, men om det är fel får moderator flytta den någon annanstans. Jag undrar om det är vanligt förekommande att tränare sparkar hästar i magen när de inte vill hoppa ett hinder? Vad är tanken bakom detta? Att hästen ska bli så rädd att den i fortsättningen hoppar av skräck för att inte bli sparkad och slagen? Är detta ett sätt som är önskvärt, lämpligt, bra i längden? Jag ställer kanske retoriska frågor här, men vill gärna höra era synpunkter. Som ni kanske förstår är jag aningen upprörd över något som utspelat sig i min omgivning.

VAD?!??! :eek:
skjut den jäveln! :devil:

nej men "skämt" å sido; har aldrig hört talas om detta. dock barrering.. den "tränaren" ska inte komma i närheten av hästar egentligen, det är så att man mår illa över hur vissa behandlar djur..

eftersom du inte var där, kan du heller inte veta hela sanningen bakom och informationen har kommit till dig i andra hand.

det kan mycket väl varit så att tränaren gjorde en korrigering, som kunde uppfattas brutal av andra, men som var nödvändig.

min tränare är inte heller så snäll mot min häst när hon hela plötsligt kommer på att hon inte förstår vad en skänkel innebär.

för jag antar att tränaren satt på ryggen när sparkar och tygelrygg utdelades?

Jag lyssnar inte så mkt på sådana historier, det kan likväl vara 50% sanning i det. Vad vet vi.

Men händer det när jag ser på så hade det tagit hus i helvete. Har redan gett min fd hovslagare en rejäl utskällning för att ha slått hästen i magen med hammare när den inte stod stilla (det var ingen jobbig häst att sko, han bara vinglade lite). En dålig dag får INTE gå ut över hästarna!

Har dessutom ridit för ridlärare som visat allt annat än hänsyn för hästarna och dess unga ryttare som ser upp till sin ridlärare. Vi lärde oss att såga, sparka och slå är rätta takter. Hästarna var allt annat än glada och det var en pina att släpa sig till lektionerna... men vad gör man inte när man älskar hästar.
De ska ha nackskott, och inget annat, sådana tränare.

Eeeeeeeeeeh?!?!?! Aldrig o jag hade tränat för nån sån. Man kan väl anmäla till nån myndighet? Det hade jag gjort!

Hur vet du att det är sanning om du inte såg det själv?
På din historia låter det som att tränaren stod på marken och sparkade hästen...
Satt tränaren på och sparkade hästen och röck den i munnen så kan du väl inte avgöra (om du inte sett det själv) hur det gick till 100%... eller?
Förlåt min misstänksamma ton, men är så trött på skitsnack...
Ha en bra dag

För det första så kallas det för misshandel och vad f*n har det med hoppning att göra?? Jag får liksom inte in det i hjärnan min... Tränaren gör helt fel, det är förbjudet att slå djur, men det räknas nästan tyvärr som om det är "ok" att slå hästar ibland, våld som våld säger jag, man får inte slå en människa så varför då en häst som absolut inte fattar vad som är haken med det hela? Nä usch vilket svin till tränare! Han/hon borde höra ordspråket: "När kunskapen tar slut tar våldet vid!" För det stämmer tydligen in exakt på den människan!

en sådan människa borde hästägaren polisanmäla. det är djurplågeri i högsta grad. det enda som han har uppnåt är att hästen blir livrädd så fort den kommer nära ett hinder

Det värsta jag var med om när jag tittade på en träning för hästen jag skulle börja sköta och dess ägare. ALLT som tränaren sa var verkligen fel (orkar inte ta hela historien) men saken är den att detta är en stor häst 170cm+ och ganska grov. Han behöver verkligen sträcka ut och det är nästan omöjligt att jobba han på rätt sätt innan han fått jogga och galoppera i gång på halvlånga tyglar (med lite lätt stöd bara). (Känner denna häst väldigt väl)

TYVÄRR så "jobbade" de honom bara i maklig skritt och pyttelite trav som framkallades av *bank bank* :crazy: och de snurrade runt och runt, (tränaren höll hästen i tyglarna över ryttarens händer) + graman som gör att hästen "trippar så fint" :grin: Rätt som det är sparkar tränaren till hästen i magen och skriker typ FRAAAAM! :eek::eek::eek::eek: Jag fick asont i magen och hans ägare sa inte ens till ! :confused:

Helsjukt.. den där tränaren verkar inte klok i huvudet. Om man sparkar och slår hästar för att få som man vill så ska man inte vara tränare eller huvudtaget inte ha något med hästar att göra.

Det låter kanske hårt men det är såhär jag tycker

Det brukar vara så att där kunskapen tar slut, tar våldet vid!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 857
Senast: Tofs
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar