Tränare med olika åsikter

Eliseeh

Trådstartare
Jag har nu råkat ut för lite beslutsångest angående mina två tränare. Jag rider dressyr för min ridskolelärare, hon är väldigt duktig och kan sin sak. Sen hopptränar jag för en C-tränare men som även är C-tränare i dressyr.

Grejen är den att min dressyrtränare tycker att jag skall rida min häst utåtställd i högervarv och få henne att acceptera ytterskänkel mera & för att hon är lite "lättare" (beroende på hur man ser det...) att böja i det varvet, medan min hopptränare (som då också är dressyrtränare) vill att jag skall ha henne ställd innåt oberoende varv osv, att hon skall acceptera innerskänkel!

Hon skall ju acceptera båda skänklarna såklart, men det är väldigt förvirrande då man har två olika tränare som säger motsatsen till vad den andra säger. För övrigt kritiserar de oftast samma saker, men det är just med ställning & böjning de har olika åsikter om vad som är rätt och fel. Vad skulle ni göra :confused: Jag vill inte sluta rida för någon av dem, de är båda jätte duktiga inom sin gren!
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Går det inte att kombinera båda träningssätten? Om hästen inte accepterar innerskänkel så rider du enligt första tränarens lära och om du känner tvärtom att den inte tar ytterskänkeln så ställer du åt andra hållet. Att sitta ett helt ridpass med hästen utåtställd låter lite jobbigt så variation mellan ställningarna kanske vore bäst?

Jag tycker nog att det är rätt vanligt att tränare kan säga olika saker, och inget behöver vara fel. Bara olika vägar mot samma mål. Jag brukar ta med mig det som fungerar bäst för mig och hästen och jobba vidare på det hemma. Om jag däremot känner att ett annat sätt är bättre så använder jag det istället. :)
 
Sv: Tränare med olika åsikter

tack för tipset, red hemma idag och hade henne utåtställd på halva volten och innåt på andra! Gick riktigt bra :) Måste bara försöka få den sortens uppvärmning på träningarna utan att någondera av tränarna blir arga på att jag inte göra som dom säger, haha :)
 
Sv: Tränare med olika åsikter

jag hade förklarat situationen för båda tränare och bett dom förklara exakt varför dom vill som dom gör. Därefter hade jag gått vidare, beroende på svaret.

Hade samma problem med mina dåvarande tränare men då ang handens position, båda fick förklara hur dom tänkte och dom tog kontakt med varandra också för att kolla av varandra.
Tror det slutade med att vi allihop tillsammans kom fram till i vilka situationer som vilken handposition skulle eller inte skulle användas. :)
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Jag skulle vilja säga att båda har rätt beroende på situation, så variera din ridning utefter situationen!
Känner du att hästen inte tar ytterskänkeln, ställ utåt tre steg så att du kommer åt det problemet.
i övrigt rid inåtställd på böjda spår och jobba med inner skänkel mot yttertygel.

En häst är ju inte mekanisk. alltså kan man inte säga att man alltid ska rida med hästen ställd åt ett visst håll, utan det beror på hur hästen går och var bristerna finns just för tillfället.
om någon av tränarna påpekar vilket håll du ställer hästen åt, så får du helt enkelt säga vad den andra tränaren har sagt, och be den du rider för förklara varför du inte kan göra på det sättet just nu!
dessutom kan man ju lösa samma problem med olika metoder, det kanske är det som händer när du rider för två olika tränare! :)
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Grejen är den att min dressyrtränare tycker att jag skall rida min häst utåtställd i högervarv och få henne att acceptera ytterskänkel mera & för att hon är lite "lättare" (beroende på hur man ser det...) att böja i det varvet, medan min hopptränare (som då också är dressyrtränare) vill att jag skall ha henne ställd innåt oberoende varv osv, att hon skall acceptera innerskänkel!

På ett sätt blir det ju samma sak. Innerskänkel är den skänkel som ligger åt samma håll som hästen är ställd och böjd. Rider du i höger varv, ställer utåt, så är ju innerskänkel den vänstra.
Ställer du innåt i höger varv så är inner skänkel den högra.
Så båda dina tränare vill att hästen ska ta innerskänkel, jag antar att din häst är "vänsterhänt" och därför blir lite "slappare" i höger, den sidan går lättare att böja, därför är din dressyrtränare efter din häst högersida.

Det ena behöver inte utsluta det andra, jag tycker att din hopptränares sätt att rida funkar på en mer lösgjord häst, medans jag tar till dressyrtränarens på en mindre lösgjord för att komma åt höger bak.

Så beroende på var du är i passet, men mest logiskt vore att börja som din dressyrtränare säger och avsluta som hoppetränaren om du får loss hästen.
Du kanske får ställa utåt även mitt i passet för att liksom få fatt i höger bak, och sen gå tillbaka till innåt, innåt.
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Jag antar att du provat rida på båda sätten. Vilket sätt fungerar bäst/är mest framgångsrikt för dig och hästen? (i ditt exempel alltså) Om du känner att det ena sättet ger bättre resultat kan du säga det till den tränare som vill att du ska göra på det andra sättet. Förklara varför. Det borde inte vara ett problem då. Men sen handlar det om helheten. Är dessa tränare lika i övrigt? Är det bara vissa detaljer de vill att du ska göra olika eller är det skillnader i helheten? Att rida för flera tränare är bra, men då bör de ha samma syn på grunder och ridningen som helhet. Sen är det bara bra att de har fokus på olika saker. Då blir helheten bättre. Skiljer sig grunden eller helheten kommer det bara att bli förvirrande både för dig och hästen.
 
Sv: Tränare med olika åsikter

jag hade förklarat situationen för båda tränare och bett dom förklara exakt varför dom vill som dom gör. Därefter hade jag gått vidare, beroende på svaret.

Hade samma problem med mina dåvarande tränare men då ang handens position, båda fick förklara hur dom tänkte och dom tog kontakt med varandra också för att kolla av varandra.
Tror det slutade med att vi allihop tillsammans kom fram till i vilka situationer som vilken handposition skulle eller inte skulle användas. :)

:bow:

Att prata med tränarna om det är det absolut bästa! Jag har själv varit med om det där - fast som en av tränarna. Den stackars ryttaren kämpade verkligen med att komma ihåg vem som hade sagt vad och hur jag ville ha det - på rejäl bekostnad av ridningen dessvärre. Det blev så mycket enklare, och framförallt roligare, för henne med träningarna när hon väl klämt fram att en annan tränare sagt tvärt om. Det visade sig att vi såg samma problem och samma mål men hade olika väg dit, en enkel sak att lösa som ingen tränar (borde) bli förargad eller stött över ;)

Lycka till!
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Funkar båda sätten?

Av 3 tränare har jag 1 som fokuserar på att ha hästen rund och 2 som fokuserar på att ha hästen lätt fram och uppe med nosen. Jag har inga problem med att göra som tränarna säger på den träningen jag är på, tycker alla sätten ger något på deras träningar.

Rider jag själv gör jag det som passar situationen bäst.

Den tränaren som jag dock alla minst vill bli av med är den som vill ha hästen mer rund, för när det jobbet är gjort är det lätt att få hästen så lätt som de andra 2 vill ha hästen. Men jag förstår deras utgånsläge också och det ger oss också väldigt mycket att börja tvärtom också. Hmm, det låter ju faktiskt rätt konstigt när jag skriver det :p
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Tycker inte det låter konstigt. Tränarna har fokus på olika saker, men de har säkert samma syn på träningen i stort, grunder osv.
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Haha, skönt :D För det känns inte alls konstigt och jag förstår alltid deras argument till övningarna och ridsättet och hästen funkar bra oavsett liksom. Känns som att när jag sedan rider själv så har jag lättare att anpassa mig till vad vi klarar av tillsammans för dagen utan tränaren iom att jag har lite olika infallsvinklar typ :)
 
Sv: Tränare med olika åsikter

På ett sätt blir det ju samma sak. Innerskänkel är den skänkel som ligger åt samma håll som hästen är ställd och böjd. Rider du i höger varv, ställer utåt, så är ju innerskänkel den vänstra.
Ställer du innåt i höger varv så är inner skänkel den högra.
Så båda dina tränare vill att hästen ska ta innerskänkel, jag antar att din häst är "vänsterhänt" och därför blir lite "slappare" i höger, den sidan går lättare att böja, därför är din dressyrtränare efter din häst högersida.

Det ena behöver inte utsluta det andra, jag tycker att din hopptränares sätt att rida funkar på en mer lösgjord häst, medans jag tar till dressyrtränarens på en mindre lösgjord för att komma åt höger bak.

Så beroende på var du är i passet, men mest logiskt vore att börja som din dressyrtränare säger och avsluta som hoppetränaren om du får loss hästen.
Du kanske får ställa utåt även mitt i passet för att liksom få fatt i höger bak, och sen gå tillbaka till innåt, innåt.

:bow:
Tack för tipsen, det känns som jag är lite på rätt väg och tänker som de flesta :) Jag skall prata med båda tränarna, jag tycker för tillfället att ha henne utåtställd funkar bättre (får antagligen bättre stöd på yttertygel då...) men funkar ju inte i längden att ha henne utåtställd på alla böjde spår precis! Men har läst igenom alla svaren så hoppas jag hittar någon bra mittpunkt mellan deras träningemetoder! :D
 
Sv: Tränare med olika åsikter

:bow:
Tack för tipsen, det känns som jag är lite på rätt väg och tänker som de flesta :) Jag skall prata med båda tränarna, jag tycker för tillfället att ha henne utåtställd funkar bättre (får antagligen bättre stöd på yttertygel då...) men funkar ju inte i längden att ha henne utåtställd på alla böjde spår precis! Men har läst igenom alla svaren så hoppas jag hittar någon bra mittpunkt mellan deras träningemetoder! :D

Min egen är lite lik din, om jag rider på rakt spår och känner att han tappar höger, då brukar han rulla ihop sig fram, så lyfter jag upp huvudet, ställer till höger och knackar till honom med högerskänkeln tills han tar tag i den själv sas. Detta högerställande gör jag oavsett i vilket varv jag rider, så det kan mycket väl bli utåt. För att sen stämma av att han är på spåret så rak/vänsterställer jag igen och då ska jag ha stöd på höger tygel.

Självklart handlar det inte om tygeln i sig, utan höger bak, som gärna kan lämnas kvar i boxen vissa dagar.
 
Sv: Tränare med olika åsikter

Nu har ju många redan svarat iofs och vi verkar ha ganska lika syn på det. :)
Om två tränare säger olika saker, och särskilt då om det är motsägelsefullt, då provar jag båda - ger det ett ärligt försök, alltså provar även några pass hemma efteråt med samma tänk, utvärderar, och kör på med det som hästen svarar bäst på. Sparar det andra mer som en synpunkt på hur tränaren tyckte hästen gick (synpunkten kan ju vara värdefull även om man använder andra metoder att lösa det på) eller att ha i bakfickan i framtiden om man stöter på liknande situation, saker och ting kan ju fungera olika beroende på situation och utbildningsnivå eller vilken häst man sitter på. Alltid bra att ha stort urval av övningar! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 209
Senast: Lavinia
·
Dressyr Hej! Jag rider dressyr för en tränare och följer en linje med henne som stämmer med mina ideer.Hoppträning ( bra gympa och...
Svar
14
· Visningar
2 368
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 200
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp