tränar vi våra unghästar för hårt?

Sv: tränar vi våra unghästar för hårt?

Nej, de utvecklas inte fortare än ett russ tex..gammal skröna bara. i övrigt håller jag med dig. Inget daltande, det har man inte tid till. :)

löshoppning? de framstående uppfödarna av hopphästar i sverige placerar ut hinder i hagarna så fölen tvingas hoppa de med. Detta bygger upp senor, leder och ligament inför framtiden. Hoppar du in en häst för sent håller den inte för hoppning helt enkelt. Kroppen lär sig vad den ska göra, och allt detta Måste byggas upp innan tvåårsåldern helst, för sen är det försent.
SLUfakta

Löshoppning är en annan sak. Jag skrev hoppa in. Före det att hästen kan bära en ryttare någorlunda vettigt tror iaf jag att hoppning borde slita betydligt mer än det stärker. En häst ur balans kan aldrig landa i balans - sliter onödigt mycket. Så menade jag :)

Du kan ju liksom inte på fullt allvar mena att hästarna ska hoppas in med ryttare när de är typ 1-1.5 år, vi missförstod nog varandra med "hoppa in", det gör man under ryttare i min värld. Däremot gör man mycket grundläggande arbete innan dess, bla löshoppning och stärkande arbete under ryttare.

*kl*

Jag anser faktiskt att travhästarna iaf här hemma ( grannstallet) har den bästa skötseln och träningen jämfört med ridhästarna här i trakten. Visst kör in 1 åringarna men dem är bara ute och skrittar ,småtravar lite max 2 dgr i veckan, det är som lek för unghästen för dem lär sig att tycka det är kul. Belastning i rätt mängd och i rätt tid = hållbar häst!

Min unghäst (75 % arab,25 % welsh ponny) har tömkörts sedan sommaren ungefär lite då och så fort jag inte aktiverat henne oregelbundet har hon blivit lite småkrånglig. Men så fort utrustningen kommer fram och jag skrittar ut och tömkör sköter hon sig och tkr det är jättekul. Till våren ska hon sättas för vagn som 2 åring ,tanken var nu i vinter men ett elakt sår på skenan satte stopp, nu är hon frisk efter penicillinkur men vi flyttar fram det till våren då hon fyller 2 istället. Däremot tänker jag inte rida henne föränns hon minst fyllt 3 år och då endast grunderna, som 4 åring kommer jag kräva saker och som 5 åring mer avancerat men aldrig att jag ens tävlar före hon fyllt 6 år. För det första när hon väl är satt för vagn så kommer vi köra i skogen regelbundet och det kommer hon få muskler av, sedan som 3 åring kommer hon vara väl ryggmusklad när vi ska sitta in henne. Hon kommer vara mer än färdig som 6 åring att tävla lättare höjder. Kommer vara mognare än många andra unghästar för hon har körts innan.

Tycker du själv att hållbarhetsstatistiken för varmblodstravare är ett föredömme?

/Migo

Javisst! Såklart ska vi börja träna hästarna så tidigt som möjligt så vi får ut nått för pengarna så snart som möjligt :idea::angel:
Man borde göra samma med människobarn kan jag tycka, börja styrketräna i 7-årsåldern borde väl vara lagom? Springa någon mil kan de säkert göra tidigare om man bara ligger efter dem ordentligt.

Tillväxtzoner och mental mognad är bara sånt där bluff man läser om i illustrerad vetenskap. :devil: Säkert nån som tjänar pengar på det :idea:

...
:confused::eek::cool:

:bow:

/Migo

*kl*

Först; det är ju ändå en väldig skillnad för en häst att bära en ryttare eller att dra en lätt vagn...
En häst är inte byggd för att ha 60-80 kg på ryggen, men är betydligt bättre byggd för att dra...

Nummer två är att vi ryttare har våra hästar som nöjen också..
På en unghäst är det viktigt med kvalitet, inte kvantitet, och jag tror lite för ofta att unghästen används mer än den tränas. Dvs att vi "arbetar" den fysiskt eller psykiskt för vår egen skull, inte för hästens skull.

JAG tycker nog också att träningen av de unga djuren kan bli för mycket hos många. Med "för mycket" kan man mena fler saker men jag tänker mest på:
För många pass.
För ett tag sedan var "ridning varannan dag" ett modernt uttryck, men det verkar ha försvunnit? Det finns unghästar som arbetas sex dagar i veckan... Kanske är det rätt men jag tycker det känns mycket för ett växande djur.

För långa pass.
Kvalitet istället för kvantitet!
Givetvis kan man skritta en häst i tre timmar, men en unghäst som inte utvecklat hårdhet och styrka ska bara arbetas så länge den orkar...

I båda ovanstående ligger nog ett problem till;
Hästen arbetas trött.
Många och för långa pass kan ofta bero på att hästen ska "rastas av", jag tycker att det ibland handlar mer om att hästen ska "vara trött"...
Givetvis ska vi inte arbeta med hästar som kan vara farligt energifyllda, men jag tycker det är tråkigt om en häst inte ska kunna vara så psykiskt och fysiskt lösgjord att den går att arbeta med när den har energi och är pigg!
En pigg häst har betydligt mindre skaderisk än att arbeta med en trött häst där musklerna inte orkar stödja kroppen på samma sätt.
Som sagt, det här är ju dock en avvägning, det får aldrig bli farligt eller bråkigt bara därför men målet ska väl ändå vara att kunna rida/träna med kvalitet även när hästen är pigg!

Träningen består bara av vårt arbete med den
Jag vet att det här beror på var man bor någonstans, men unga hästar bör givetvis ha tillgång till bra hagar med mycket utevistelse.
Hästens egen rörelse (i hagen, i skritt mellan maten och bus med kompisar) är svår att ersätta med ridning/träning...

Jag måste också få länka till en dressyrryttares svar om utbildningstakt och hållbarhet, jag tycker hon formulerar sig väldigt bra!
Nina Bengtsson: http://www.hippson.se/experts/expertlisting.htm?expert=33&open=74974#74974

Till sist en brasklapp:
Vi har många OTRÄNADE hästar också, och det är givetvis inte heller bra!
Hästar ska tränas, stärkas och utbildas!
Men vi måste ha en plan och en tanke med vår träning, och hela tiden vara uppmärksam på vilken träning som är uppbyggande och vilken som är slitage (och därför inte ska användas).
Det är vårt ansvar att hästen tränas på ett bra sätt för sin uppgift, och utan att drabbas av spänning, skada eller sjukdom pga vår träning!

Hoppar du in en häst för sent håller den inte för hoppning helt enkelt. Kroppen lär sig vad den ska göra, och allt detta Måste byggas upp innan tvåårsåldern helst, för sen är det försent.
SLUfakta

Dagens bullsh*t, och det finns det massor av bevis på.
Två av mina egna till exempel, den ena reds in som 5-åring och hoppades sommaren/hösten det året, hade innan dess löshoppat 3 ggr som 3-åring (3-års och två träningar innan). Den andra också löshoppad ett par ggr som 3-åring, inriden 10+ och inhoppad 10+. Ingen av dem har varit halta en dag, haft några ledinflamationer, nada! Inget i ryggen, nacken, vad de nu kan hitta på. Inte en dags konvalecens.
Jobbade på stuteri tidigare, fram till hösten då de var 2-2,5 gick (går) de enbart på lösdrift, kuperade stooora ytor med väl sammansatta flockar. EN av avkommorna på det stuetiet har fått avlivas hittills (pga benbrott) och detta sedan starten 1987. I december dog gammelstoet, 27 år gammal. Inriden som 3-åring, tävlad upp till 140, elit-premierad, inte en hälta eller ledinflamation...

Är lite nyfiken på hur stora ytor hästarna fick gå på? Det för att jag själv tror på det konceptet och försöker hålla mina på 5-10 hektar lösdrift större delen av året, bara när det blir riktigt blött skär jag av lite för att inte förstöra marken för mycket.

grattis, men det handlar säkert om bra råmaterial och om bra ridning, sen var det kanske inga tävlingshästar om de hoppades in som 10 åringar. Så hållbarheten för 1.10 säger inget om hållbarheten.

Hur många av våra hästar får gå i hage större delen av dygnet? Få procent! jag har själv ingen lösdrift och mina går då ändå ute 12-15 timmar om dygnet-tillsammans. Hur många halvblod i skåne tex går i flock och är ute efter tre på dagen. jag är ju skåning så jag har sett vad de sysslar med där nere :) Rörelse är viktigt, och kan man inte röra sig fritt så får man aktiveras på annat sätt, och det är där folk missar anser jag.

Antalet hektar vet jag faktiskt inte, men det är tre stora gårdar som är uppköpta och sammanslagna, tre lösdrifter och massor av beten.

Den första går nationell hoppning och tränas * fälttävlan samt msv dressyr, hon är idag 13. Den andra rids med sikte på 130 näsa år, i dressyren påbörjat tramp, byten, piruetter m.m. Det får väl ses som ganska hög nivå va? Hon har enorm kapacitet och anledningen till att hon är så sent tagen är att hon varit för svår för uppfödaren som sedan bara låtit henne gå, utan att hoppa eller samla sig, men det klarar hon visst ändå!

Hur många av våra hästar får gå i hage större delen av dygnet? Få procent! jag har själv ingen lösdrift och mina går då ändå ute 12-15 timmar om dygnet-tillsammans. Hur många halvblod i skåne tex går i flock och är ute efter tre på dagen. jag är ju skåning så jag har sett vad de sysslar med där nere :) Rörelse är viktigt, och kan man inte röra sig fritt så får man aktiveras på annat sätt, och det är där folk missar anser jag.

Jag vet ingen seriös uppfödare som inte har sina unghästar på lösdrift.

Ja, måttligt håller jag absolut med om att man bör belasta hästen och i rätt tid. Varken för mycket eller lite, för snabbt eller för sent och vad som är måttlig träning tror jag kan diskuteras i all oändlighet.

Senast ändrad av en moderator:

Svar till TS

Självklart gör en hel del av hästfolket det. Det gäller de som har höga mål och de som vill tjäna pengar på avel/tävlingar. Allt från travsport, hoppning/dressyr på elitnivå till den lilla hobbyryttaren. Även de inom ridsporten strävar efter att tjäna pengar.

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen mellan travsport och halvblods folket men måste ändå få ge en liten tankeställare.
Vad är det som säger att det är nyttigare att förbereda en 2-åring t.ex. halvblod inför ett tufft och ofta påfrestande tre års test, än att köra in en 1 ½ årig travhäst?
Kan inte riktigt hitta den röda tråden som säger vad som är bäst...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka