tränar vi våra unghästar för hårt?

Sv: tränar vi våra unghästar för hårt?

Jag har väl inte sagt att man kör sönder unga hästar? Jag sa att det är en jäkla skilnad på att dra en sulky och att bära en ryttare!

Okej, så din häst gick trav i 4-5 år? Det är ju ingenting, klart det inte blir några problem med tex belastingsskador på en häst som varit i toppträning så kort tid. Kanske inget bra exempel?

Ridsport är mer slitsamt för hästarnas kroppar än travsport, ännu ett argument till varför de bör vara mer färdigväxta innan man börjar belasta dem.

Om detta nu var till mig så kan jag ju säga....Om man nu kör sönder unga hästar bara för pengarnas skull för att få ut dom i lopp, min höll ju. Han var i poffsträning som unghäst. När vi köpte honom tog han ur proffsträning han var då 5...alltså gått i proffsträning i 5 år. Han började ju starta sent på grund av att han växte, tränare tar hänsyn även till sånt, fast det är travhästar vi pratar om.

Han är ridhäst än idag, inga skador, alldrig vart halt. Ridsporten är slitsam den med, kanske är det då nyttigt för ridhästarna att köras in och börja vänja sig vid lättare belastning..? Jag har inte sagt att man ska ut och köra skiten ur hästarna, det gör man inte med travhästarna heller....

Sen kan jag hålla med om att starta en 2 åring är vansinne. Allt ska göras med sunt förnuft.

Jag kanske svarade till alla i det första inlägget. För det verkar vara många som tror att man kör in hästarna så unga för att kunna förstöra dom. Vilket inte över huvudtaget är sant!!!

Travhästarna är ju lika älskade som alla andra hästar!!!

Sen handlade ju tråden inte om travhästar utan om man ska träna unga hästar!! Vilket jag bara berättade...Sedan handlar all träning, vare sig det är trav, galopp eller ridhästar om sunt förnuft. Om det nu är så att man börjar träna dom som 2,3 eller 4 åring så är det sunt förnuft...Det är allt jag säger.

och hur hög är medelåldern för en travhäst jmf med en ridhäst???

just det, travaren går sönder mkt tidigare. en kropp ska inte belastas innan den är färdigväxt. den motion en häst behöver som unghäst får den av massa utevistelse med kompisar samt ev arbete för hand. det är så kroppen blir stark och hållbar. att trav och galopphästar körs in så himla tidigt har bara med pengar att göra, inte hästens välfärd.

tyvärr börjar pengarna få styra med och mer i ridvärlden också med alla championat och årgångstävlingar.vilket resulterat i att även halvblodens medelålder sjunker, dom blir inte lika gammla som tidigare och många har pålagringar redan som unghästar! något man tidigare nästan bara såg på äldre hästar.

Senast ändrad:

Nu var det väl inte travet vi pratade om....Men ok.

Varmblod får tävlas till 10 år (ston) 12 år (hingstar & valacker).
Sen har ju dom ett liv efter oxå, många går som ridhästar. Sen har inte alla travhästar för att bli rika, och kunna leva på sina hästar.

Herregud, hur många går med vinst på sina travhästar?? Själv uppväxt travet, vi har haft flertalet hästar men ingen har gått med vinnst för våran del. Men det är ett intresse samma som för dom som lastar sin häst en lördag för att åka på hopptävling.

Kan man inte ha travet som en hobby?? Det är så mycket okunnighet som ligger bakom. Gå till ett travstall och skaffa kunskap.

kl

Och så kommer en till tråd att förstöras pga pajkastning hit och dit. Folk som inte vill lyssna och vi på trav sitter med taggarna utåt för att vi hela tiden få höra en massa faktafel.

Kan vi aldrig diskutera på en lagom nivå mellan dessa olia dicipliner som finns?

Och sen, ett svar till Centaur: Tror du på fullaste allvar att folk kör in och "tränar" hästarna tidigt för pengarnas skull? Men ja visst, de finns dom som gör de för att hästen ska tjäna så mycket som möjligt tidigt, men långt ifrån alla. Att man kör in dom tidigt är för att hästen ska växa in sig i träningen och leder, senor och ligament ska hålla som äldre.
Det jag tycker är så fel är att man gång på gång sitter och drar alla över en och samma kant. De visar tyvärr på bristande respekt och då sitter man verkligen med helstängt på sig och vägrar inse fakta att de faktiskt är bra för en häst att ansträngas som ung. Att förmänskliga hästen är de vanligast felet många gör. Ett barn ska ju inte ansträngas, då ska inte en unghäst de heller. Saken är de att en ungtravare oftast ser körning som en lek. Dom tycker de är jätteroligt.
Och långt ifrån alla kan träna en unghäst. De finns dom som är dåliga på de, men den finns de dom som är grymt bra. Jag däremot skulle aldrig ge mig på att träna en unghäst, jag vet inte hur man gör och därför skulle jag hellre överlåta de till någon annan som kan.

Frågan är ju varför man ska ha så bråttom?
Jo, ekonomi naturligtvis, det kostar ju att föda upp en häst. Ju tidigare de kan visa någon form av prestation desto tidigare kan man sålla bort det mindre bra materialet. Omsättningen på travhästar är ju ganska hög och har en mycket större ekonomisk betydelse än vad ridsporten har.
I och med aveln finns även ett mål med att ta fram hästar som klarar träning vid en tidigare ålder. Men livslängden på en travare är?...hur lång? Massor kommer ju aldrig ens ut på banan för att de går sönder.
Sen kan självklart även ett halvblod köras in och aktiveras med lättare arbete i ung ålder. Men träning i dess rätta bemärkelse skulle i alla fall jag undvika ett par år till.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka:confused: Jag la bara fram infon som jag har lärt mig men sen kan jag själv tycka att de går hårt. Och vet även om att travhästar går sönder tidigt och det kan även halvbloden göra sen har jag även fått höra av en av Sveriges större veterinärer att 3 åriga halvblod är lika stela som en 20 årig varmblods travare så där här ju den varmblodiga travaren plus :). Inga påhopp det är inget jag har sagt utan hon sa det till mig. Min travare är idag 19 :o och super fräsch fick höra förra sommaren att han var otroligt mjuk och fin i benen vid böjprov. Sen vet jag ju inte riktigt vad som gjordes med honom under ung ålder.

Och det var inte tränings träning jag prata om utan träning för mig av en unghäst är typ gå med som handhäst ut och promenera i skog och mark. Alltså inget konditions jobb på något vis. Men klart att jag skulle kunna köra in för att skritta lite trav med och få mer arbete med hjärnan eller vad man ska säga är ju inte så kul att gå runt runt i ridhus.. Så både travare och ridhästar behöver lagom påfrestning och många säger ju nu att ridunghästarna står alldeles för länge utan någon som helst påfrestning som gör att de går sönder senare.

Senast ändrad:

:eek:
du vet väl att hästar inte är färdig växta vid 2 års ålder?
Hur ska du kunna träna en häst som växer? Det är grymt anser jag.
När dom är 2 år tycker jag dom ska gå på lösdrift och njuta av att vara häst innan allvaret börjar både för dens kropp och psyke. Dom ska ju hanteras osv men att be en 2 åring att tränas regelbundet är sjukt! anser jag.
Dessutom har jag hört att varmblodiga travare och fullblod växer klart snabbare. vet inte om det är sant eller inte. tycker det är fel att dom ska tränas så tidigt också.

Tänk om vi tänkte på samma sätt när det gällde människor, då skulle vi inte bli gamla.

Hälsning Maja

Jag vänder mig varken mot travet som helhet eller att man börjar köra unga hästar, inte någonstans. Tvärt emot många andra här inne både tror och vet jag att de allra flesta travare i träning har ett väldigt bra liv.

Det jag opponerar mig mot är innebörden "travarna börjar ju tränas som 2-åringar, då kan väl ridhästarna göra detsamma?!" för det går inte att jämföra eftersom belastningen är så pass olika.

Och om du inte svara till mig så använd gärna knapplån eller skriv att just den biten inte är riktad till mig :idea:

många intressanta faktafel här läser jag :)
För att återgå till ämnet-att halvblodsfolket aktiverar sina hästar för sent- så är ju statistiken så att TROTS att vi väntar till de är tre fyra med att träna dem så är medelåldern 7! enligt försäkringsbolagen. Och då är det ju antingen fel på aveln eller på det sätt man tränar dem.

Apropå faktafel... :angel: Från vilka försäkringsbolag kommer denna statistik? Inte från det för dagen största i alla fall, de har andra siffror. Hojta till om dessa siffror önskas i tråden så skall jag fråga en bekant. :laugh:

enligt en vetrinär jag känner..
jag citerar :D

"Det är bara en grupp som tjänar på alla unghästchampionat, vetrinärerna :laugh:"
(i ALLA disipliner)

jag känner en "gammal" travhäst som låg i träning hos å*e sv*ns*edt ett tag.
startad två gånger.
½ år senare kan han inte trava eller galoppera pga. gaffelbandsskador, gjorde han det blev benen tjocka som trädstammar och han kunde inte gå.
numera skänker ägaren bort honom annars går han till slakt.

några hopp/dressyrhästar som har gått sönder i så tidig ålder har jag aldrig hört om, dock känner jag ju i princip bara ponnyer tyvärr, de brukar man ju ta det lugnare med.

och en till EGEN åsikt.
det ligger otroligt mycket FÖR mycket pengar i travsporten, oavsett proffs eller amatörtränare.
(jag säger inte att ni inte älskar era hästar -.- så tolka det inte så)
det gör det inte inom ridsporten, det väl bara i de internationella klasserna det blir så mycket pengar att man kan tjäna lite på det.

jag säger det igen EGNA funderingar.
döda mig inte -.-'

Senast ändrad av en moderator:

några hopp/dressyrhästar som har gått sönder i så tidig ålder har jag aldrig hört om, dock känner jag ju i princip bara ponnyer tyvärr, de brukar man ju ta det lugnare med.

Jag har sett ganska många hästar (mest halvblod) som varit slut vid fem, sex, sju års ålder och tagits bort. Men ägarna är tyvärr oftast oförmögna att se hältorna/ojämnheterna på tidigt stadium och inte förrän hästarna är riktigt halta åker de in. Då är det också ofta för sent för dem. Många av dessa ridhästar hade säkert också kunnat räddas med mycket tid, pengar och tålamod men det saknas i de flesta fallen. Man försöker några månader innan man ger upp. Jag vet inte hur det ser ut i travvärlden eftersom jag inte är insatt i den.

F.ö rider jag in mina hästar runt 2,5 år. De rids regelbundet men utan större krav med viloperioder tills de är 3,5 då jag börjar öka kraven på dem. Vid fyra års ålder så börjar det likna mer "vuxenhästliv". Även mina vuxna hästar har viloperioder och ingen rids 6 dagar i veckan. Mina bästa tävlingshästar har alltid gått ungefär varannan dag och samtliga hästar tillbringar hela sin fritid på lösdrift. Stor som liten :)

*kl*

Jag vill slå ett slag för regelbunden, avsutten skritt från tidig ålder. Det i kombination med lite lekfull handhästning i skritt o trav i backar med en äldre häst tror jag gör väldigt mycket för den unga hästen. Ridning på bana däremot vill jag gärna skjuta på framåt 4 års åldern. Men att börja stärka (inte träna) de unga hästarna tidigt tror jag enbart är positivt så på det viset håller jag med TS.

Jag tycker förresten fortfarande trav framför vagnen är utmärka sätt att få lågintensiv träning på min blivande 6-åring (förvuxen ponnyras som tävlas i dressyr med sikte på fälttävlan).

Kan inget annat en hålla med.

även så jag har gjort med min häst.

enligt en vetrinär jag känner..
jag citerar :D

"Det är bara en grupp som tjänar på alla unghästchampionat, vetrinärerna :laugh:"
(i ALLA disipliner)

Efter som det är ganska många som låter sina hästar gå i hagen tills hösten som tvåringar för då skall det ridas in och börja tränas, först till 3års efter det sommar uppehåll för att på hösten börja hoppas in om det är en hingst som skall gå bruks prov så skall den ju klara av att hoppa en mindre bana redan i februari som fyra åring.
Det innehär att hästen har gått från hage till ganska tuffa prov på mindre än 1½år tror fanken att det sliter.

Men däremot tror jag att hästen hade klarat det bättre om den hade aktierats mer innan inridningen med tex inkörning, tömkörning och handhöst.

och en till EGEN åsikt.
det ligger otroligt mycket FÖR mycket pengar i travsporten, oavsett proffs eller amatörtränare.
(jag säger inte att ni inte älskar era hästar -.- så tolka det inte så)
det gör det inte inom ridsporten, det väl bara i de internationella klasserna det blir så mycket pengar att man kan tjäna lite på det.

jag säger det igen EGNA funderingar.
döda mig inte -.-'

Så du tror inte det ligger en massa pengar i att få en hingst godkänd (ju tidigare, ju snabbare kan han börja betäcka)
eller att få sin häst att prestera tidigt så den kan säljas till häst ägare eller ryttare som satsar på stora tävlingar.

kl

Och långt ifrån alla kan träna en unghäst. De finns dom som är dåliga på de, men den finns de dom som är grymt bra. Jag däremot skulle aldrig ge mig på att träna en unghäst, jag vet inte hur man gör och därför skulle jag hellre överlåta de till någon annan som kan.

Jättebra inlägg!

Jag är absolut för att börja tidigt, då med framförallt aktivering snarare än belastning av unghästen.
Jag kan bara beklaga om mitt tidigare inlägg uppfattats som påhopp på travsporten, självklart finns det kompetenta personer som älskar sina djur i alla kategorier av hästsporten. Liksom det finns rötägg i alla kategorier!
Mina fördomar kommer från ett större proffstall här i närheten och de har faktiskt väldigt hög "omsättning" på sina unghästar pga skador, men bara därför ska man inte dra alla över en kam, jag vet.

Oavsett om det är trav eller ridsport så har pengar ofta i bilden att göra. Prestation - mer pengar, så är det. Och hästarna måste prestera vid ung ålder för att hamna i statistiken och högt i salupris. Vissa är redo och andra inte av olika anledingar och då blir det skador. Tyvärr.

och hur hög är medelåldern för en travhäst jmf med en ridhäst???

just det, travaren går sönder mkt tidigare. en kropp ska inte belastas innan den är färdigväxt. den motion en häst behöver som unghäst får den av massa utevistelse med kompisar samt ev arbete för hand. det är så kroppen blir stark och hållbar. att trav och galopphästar körs in så himla tidigt har bara med pengar att göra, inte hästens välfärd.

tyvärr börjar pengarna få styra med och mer i ridvärlden också med alla championat och årgångstävlingar.vilket resulterat i att även halvblodens medelålder sjunker, dom blir inte lika gammla som tidigare och många har pålagringar redan som unghästar! något man tidigare nästan bara såg på äldre hästar.

Fast det är nog inte riktigt sant, jag vet Många med ridhästar som utreds och behandlas om och om igen. Ofta diffus hälta, får kanske inte vila ordentligt innan det är tävling igen. Varför tror försäkringsbolagen blev tvungna att ta bort 0% självrisk? Jo för att folk utnyttjar det istället för att låta hästen läka ut, eller träna annorlunda.
Inom alla grenar finns det folk som tränas för mycket/för lite eller helt enkelt bara fel. Det kan vara minst lika slitsamt att trampa runt runt i et ridhus, ofta med minimalt mycket hagtid som att travtränas. Givetvis rider inte alla så, precis som inte alla travtränare kör sönder sina hästar.
Jag gillar inte 2-årsstarter i travet, men tror absolut det är bra att börja köra försiktigt i tid så man bygger upp dem långsamt istället.

Allmänt input i debatten

Jag har jobbat på travet som yngre. Jag var hos en av de större tränarna på Solvalla. Under de åren jag var där (red innan jag började jobba på riktigt) så hade vi en häst som var sådär i benen. Och det tror både jag, veterinärer och övrig stallpersonal(som då var mkt, mkt mer erfarna än mig) att det berodde på att han var hingst trots att han eg inte klarade det och dunkade sönder sig i väggen. Han hade hormoner som få och borde ha kastrerats. Det rådde både tränare och veterinärer ägare till. Men de ville inte. Och de bestämmer ju över sin häst. Här var det dock inte ekonomin som styrde om han skulle kastreras eller ej. Det var okunniga ägare som trodde han skulle förlora livsgnistan och bli deprimerad.
Han åkte dock ut på landstället för att gå där och skrota, på tränarens inrådan. Då han inte ville utsätta hästen för det det innebar för den att stå i ett stall där folk passerade med andra hästar etc så han slog sönder sig.
Givetvis kördes han inte som trasig.

Vi hade inte någon annan häst som var trasig vad jag kan minnas. Och det fanns både gamla och unga där.

Dock minns jag att man ständigt letade hem åt de som av olika skäl inte höll måttet som travare, ur andra stallar. Och det var väl skälet att jag inte fixade med travvärlden mest. Det var så oändligt många som föddes upp för ett liv som travhäst, inte var bra nog eller gick sönder och sen slaktades. För att de inte var attraktiva nog som ridhästar. Man kunde inte ens ge bort dem.

Nu idag kan jag väl som inbiten dressyrryttare och rehabintresserad/involverad tycka att det inte är det mest skonsamma i världen att gå i den formen i den hastigheten som man gör på löp och snabbjobb. Så det är inget jag skulle vilja göra med en häst, även om det blev 2 ggr/v med lugnare pass mellan.
Men så skulle jag heller inte rida som vissa/många gör heller.

Ridvärlden tror jag har många svagheter den med. Man rider för tränare som egentligen inte kan hjälpa en vidare, iaf inte fort nog. Många sitter i år och harvar runt i hälsovådlig form, vissa även under lektioner. Det borde man som tränare kunna hjälpa någon av med under en lektion, inte år.

Att travare tränas i tidigare ålder ser jag inte som fel beroende på hur man gör det och hur hästen ser ut. Många vb-travare är ju lättare i kroppen än ett svenskt halvblod(och hålls mer slimmade), även om vi fått hästar som är nättare och lättare så blir de ju också högre. Och belastningen av en ryttare blir väldigt annorlunda. Dock känns väl löp som 2-åring rätt främmande även för mig.
Jag vet trots allt mer trasiga varmblod än ridhästar om man ser till % djur.
Men om det beror på hästmaterial, travträning eller nuvarande ryttare/ägare vet jag inte. Vb-travare har svårare för ridning än standardhalvblodet. Och tyvärr så utbildas de sällan av proffsryttare eller rids som de bör för att hålla. Så det kan ju vara det som gör att man möter så många trasiga ridtravare av vb-modell.

Jag kan tillägga att jag inte tycker illa om vb-travare. Men de ska tränas efter sin förmåga. Så man inte sätter raringarna i skiten i onödan och har sönder dem genom felaktig ridträning, utan istället hjälper dem att hålla sig sunda.

Jag tycker också medellivsåldern för svensk ridhäst är skrämmande låg.
Vi har för bra hästar för vad ryttarna klarar av lite idag i sverige. Mer gång, större och med tunnare ben och känsligare än förr. De blir svårare att rida också, iom större slitage och att obalans blir "mer" på en sån.
Men medelsvenssons ryttarkunskaper har inte ökat lika mycket som hästmaterialet. Det tror jag ger problem i ridvärlden. Betydligt större problem än att Jan Brink rider sin häst tidigare än man red in dem förr.
Idag utbildar ju också många fler sina tävlingshästar själva, rider in och utbildar utan egen tillräcklig kunskap och adekvat hjälp.

Jag väntar nog dock hellre med unghäst än att satsa tidigt. Men jag är en sån som mer än vanligt kanske vill ha kvar hästen i hög ålder. Jag säljer inte vidare en kompis om vi inte kan prestera max på banan mer. Jag är för blödig.;)
Jag vill ha dem så länge det bara går under förutsättning att de mår bra och har ett kvalitativt liv utan smärta. Då får man tänka på hur man belastar dem, genom hela livet. Det är ju rätt sällan ändå man ser de som toppat allt som 3-4 år gå GP som 17-åringar tex. Det borde de ju klara annars tycker man.

Och att de skulle vara less på banan eller ridhus och dressyr är ju rent bullshit. Isf har man tränat hästen fel genom att inte lyckas motiver den och få den att tycka det är trevligt och roligt. Min 27-åring som dressyrridits mycket sprintar glatt in i ridhuset fortfarande. Och jag vet många hästar som totalt ändrat syn(till det bättre) på dressyrarbete genom att man ändrat träningsmetoder.

Senast ändrad:

jag sa inte att de inte går sönder, jag sa att jag inte har sett några.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka