Sv: tränar vi våra unghästar för hårt?
Det är ju en enorm skillnad på trav och ridsport.
I trav handlar det ffa om pengar. Att stå och göda en häst som inte brukas i tre år är ju väldigt dyrt.
Visst kostar ridhästar lika mkt men den sporten handlar inte om pengar på samma sätt.
Sen finns det ju en annan stor skillnad. Ridhästen förväntas hålla i minst 20 år till
efter att den ridits in, medan travhästen bara behöver hålla "ett par år" (10 14 nånting? ) - och hur många är det som är så gamla?
Det är ju heller inte redigt jämförbart med en rid och körhäst. Ex en häst som arbetar i skogen är det ju helt andra muskelgrupper som arbetar - en häst som rids dressyr eller hoppning har påfrestningen på benen ffa och det är ju också dem som är viktiga att de inte utsätts för för stor påfrestning när hästarna är unga.
Det finns ju 4-5åringar som blir oridbara pga för snabb inridning. Ser inget positivt i det direkt...
En sak som man också bör skilja på är ju "proffsfolk" vs "hobbyfolk". En duktig människa med stor kunskap och erfarenhet, som har regelbunden kontakt med veterinärer osv ser jag inget fel i att hästen börjas lite tidigare med. Då är man förhoppningsvis mer lyhörd för hästens signaler och kan ställa av dem när de växer/är stela/trötta osv och påså sätt få en hållbar häst.
Många hästar rids ju in som 2åringar och jag tvivlar på att alla får förslitningar pga detta
Ang att skritta i snön beror det ju helt på vad som menas.
Givetvis sätter man sig inte och konditionstränar hästen i djupsnö om den inte har god kondition innan och det är ju oavsett ålder. Att pusla snö är jätteansträngande för hästens muskler och om den då inte har några grundmuskler så kan det ju göra mer skada än nytta.
Att därmemot ta en
liten sväng i snön utan någon direkt ansträngning kan man ju göra på alla hästar. Jag menar de går ju i hagen eller?!