tränar vi våra unghästar för hårt?

snigelfarmor

Trådstartare
Nej, tvärtom anser jag. Varför kan en travare vara fullfjädrad och mycket mycket välmusklad som tvååring när ett halvblod inte ens får skrittas i snö när den är tre? Läste det i en tråd nämligen. Hade planen gått som jag velat hade hbl varit inkört nu och tränats regelbundet i vagn som tvååring. det är inget ovanligt i körvärlden eller travvärlden. Det är i unga åldrar man kan bygga upp kroppen, inte när den är fyra eller fem ju. Sen att psyket inte alltid är med, det är ju en sak, men då kan man ju rida bara rakt fram en mil istället för att träna cavaletti eller voltarbete den månaden.

Vill höra åsikter från varmblodsvärlden :)

Sv: tränar vi våra unghästar för hårt?

Nej, tvärtom anser jag. Varför kan en travare vara fullfjädrad och mycket mycket välmusklad som tvååring när ett halvblod inte ens får skrittas i snö när den är tre? Läste det i en tråd nämligen. Hade planen gått som jag velat hade hbl varit inkört nu och tränats regelbundet i vagn som tvååring. det är inget ovanligt i körvärlden eller travvärlden. Det är i unga åldrar man kan bygga upp kroppen, inte när den är fyra eller fem ju. Sen att psyket inte alltid är med, det är ju en sak, men då kan man ju rida bara rakt fram en mil istället för att träna cavaletti eller voltarbete den månaden.

Vill höra åsikter från varmblodsvärlden :)

:eek:
du vet väl att hästar inte är färdig växta vid 2 års ålder?
Hur ska du kunna träna en häst som växer? Det är grymt anser jag.
När dom är 2 år tycker jag dom ska gå på lösdrift och njuta av att vara häst innan allvaret börjar både för dens kropp och psyke. Dom ska ju hanteras osv men att be en 2 åring att tränas regelbundet är sjukt! anser jag.
Dessutom har jag hört att varmblodiga travare och fullblod växer klart snabbare. vet inte om det är sant eller inte. tycker det är fel att dom ska tränas så tidigt också.

Nej, tvärtom anser jag. Varför kan en travare vara fullfjädrad och mycket mycket välmusklad som tvååring när ett halvblod inte ens får skrittas i snö när den är tre?

Vem har sagt att en 3-åring häst inte får skrittas i snö? När står travaren på topp i sin karriär - vid 14-15 som en dressyrhäst? Och vad händer när den inte springer fort längre?

travare körs in vid 1 men väldigt lugnt , max 2 ggr i veckan skrittas dem och travas framför vagn. Vid 2 års ålder , tränas dem kanske 4 ggr i veckan beroende på ägare/tränare osv. Men allt går väldigt lugnt till och dem har viloperioder mellan träningarna.
Klart man kan köra in halvblod som 2 åringar ? min är tömkörd men ska sättas för vagn i vår. då är hon nyss fyllda 2. Dem sitter ju in hlb mkt tidigt pga 3 års test. lite väl stressigt :crazy: Det finns vettigt folk med.

Har oxå fått lära mig att fullblod och varmblodiga travare växer klart fortare sedan har vi varmblod och så har vi islandshästar som är väldigt sena i växten och brukar inte vara helt klara fören efter 4 det är vad jag har lärt mig iaf :) Sen så kan jag hålla med snigelfarmor till viss del att man ska påfresta (eller hur man nu ska säga) ben och så men skulle inte "träna" då köra hur långt som helst utan jag tycker att det är mer okej med promenader i olika terräng så de får lyfta på benen gå med som hand häst 2år "träna" två dagar tycker jag låter rätt vettigt.

Frågan är ju varför man ska ha så bråttom?
Jo, ekonomi naturligtvis, det kostar ju att föda upp en häst. Ju tidigare de kan visa någon form av prestation desto tidigare kan man sålla bort det mindre bra materialet. Omsättningen på travhästar är ju ganska hög och har en mycket större ekonomisk betydelse än vad ridsporten har.
I och med aveln finns även ett mål med att ta fram hästar som klarar träning vid en tidigare ålder. Men livslängden på en travare är?...hur lång? Massor kommer ju aldrig ens ut på banan för att de går sönder.
Sen kan självklart även ett halvblod köras in och aktiveras med lättare arbete i ung ålder. Men träning i dess rätta bemärkelse skulle i alla fall jag undvika ett par år till.

Men livslängden på en travare är?...hur lång? Massor kommer ju aldrig ens ut på banan för att de går sönder.

åhjisses... :crazy: så stora massor är det inte. Däremot så är det många som aldrig kommer ut på banan. men långt ifrån alla för att dom inte håller. det finns ju fler anledningar! (hästen hittar inte motivationen, ägaren/tränaren hittar inte motivationen är bara några exempel).
Alla travhästar stallas ju inte in hos proffstränare, det är mååånga som är hobby-travhästar som aldrig kommer till start pga tränaren/ägaren..

Hur många ridhästar går med små diffusa hältor som ryttaren inte har kunnskapen att lägga märke till?
Inom travet har vi en veterinär som står vid banan och kollar alla hästar på alla tävlingsdagar! .. Inom ridsporten är det väl från och med regionala tävlingar det finns veterinär på tävlingsplatsen?

livslängden på en travare är väl som på vilken annan häst som helst?
vet inte varifrån folk har fått att en travares medellivslängd är tre-fyra år? (det är väl något sådant det brukar skrikas om...)

att börja träna en travhäst vid tre - fyra års ålder skulle nog vara rätt förödande. det är när hästen är ung man lägger grunden för en hållbar häst.

Senast ändrad:

Javisst! Såklart ska vi börja träna hästarna så tidigt som möjligt så vi får ut nått för pengarna så snart som möjligt :idea::angel:
Man borde göra samma med människobarn kan jag tycka, börja styrketräna i 7-årsåldern borde väl vara lagom? Springa någon mil kan de säkert göra tidigare om man bara ligger efter dem ordentligt.

Tillväxtzoner och mental mognad är bara sånt där bluff man läser om i illustrerad vetenskap. :devil: Säkert nån som tjänar pengar på det :idea:

...
:confused::eek::cool:

Det är en jäkla skilnad belastningsmässigt på att dra en sulky och bära en ryttare!! Vikten som läggs på hästen vid körning är ju näst intill obefintlig.

Sen finns det en annan betydande skilnad mellan travsport och ridsport. Hästarna slutar gå på travet i 10-årsåldern (vet inte exakt när, men visst finns det en "gräns"?) och vid den åldern så börjar ridhästarna sina största uppgifter. Det tar mycket längre tid att ta fram en GP-häst i hoppning eller dressyr än en travhäst på elitnivå. Ridhästarna får börja gå de högsta klasserna vid 7 års ålder, många av dem når dit i 9-12-årsåldern, och många stannar också tills de blir 16-18. Tex Briar som hållt världsklass i över 10 år och gjorde sin sista WC-start i november, 18 år gammal...

Så nej, jag kan absolut inte se någon anledning till att börja rida 2-åringar. En kuperad stor lösdrift med väl sammansatt flock är fullt tillräcklig.

Att en 3-åring inte skulle få skritta i snö har jag aldrig hört talas om och det är inget som är allmänt vedertaget. Kanske läge för dig att vara lite källkritisk?

/Charmex, unghästutbildare

Senast ändrad:

Det är ju en enorm skillnad på trav och ridsport.
I trav handlar det ffa om pengar. Att stå och göda en häst som inte brukas i tre år är ju väldigt dyrt.
Visst kostar ridhästar lika mkt men den sporten handlar inte om pengar på samma sätt.

Sen finns det ju en annan stor skillnad. Ridhästen förväntas hålla i minst 20 år till efter att den ridits in, medan travhästen bara behöver hålla "ett par år" (10 14 nånting? ) - och hur många är det som är så gamla?

Det är ju heller inte redigt jämförbart med en rid och körhäst. Ex en häst som arbetar i skogen är det ju helt andra muskelgrupper som arbetar - en häst som rids dressyr eller hoppning har påfrestningen på benen ffa och det är ju också dem som är viktiga att de inte utsätts för för stor påfrestning när hästarna är unga.
Det finns ju 4-5åringar som blir oridbara pga för snabb inridning. Ser inget positivt i det direkt...

En sak som man också bör skilja på är ju "proffsfolk" vs "hobbyfolk". En duktig människa med stor kunskap och erfarenhet, som har regelbunden kontakt med veterinärer osv ser jag inget fel i att hästen börjas lite tidigare med. Då är man förhoppningsvis mer lyhörd för hästens signaler och kan ställa av dem när de växer/är stela/trötta osv och påså sätt få en hållbar häst.
Många hästar rids ju in som 2åringar och jag tvivlar på att alla får förslitningar pga detta :cool:

Ang att skritta i snön beror det ju helt på vad som menas.
Givetvis sätter man sig inte och konditionstränar hästen i djupsnö om den inte har god kondition innan och det är ju oavsett ålder. Att pusla snö är jätteansträngande för hästens muskler och om den då inte har några grundmuskler så kan det ju göra mer skada än nytta.
Att därmemot ta en liten sväng i snön utan någon direkt ansträngning kan man ju göra på alla hästar. Jag menar de går ju i hagen eller?!

Jag är själv uppväxt med travhästar, har hållt på med trav från väldigt ung ålder.

Jag tycker att det är bra att fler tar efter och börjar aktivera sina hästar i yngre ålder. När man tränar en 2 åring så handlar det ju inte om fart eller att man tränar mycket. Man håller igång hästen för att sedan kunna ha den i kondis när det fyller 3 och kan börja träna lite mera...

Kan ju säga att ingen travtränare tjänar på att köra sönder en häst vid 2 års ålder. Vad skulle det tjäna till?? Tror ni inte att en tränare tar det så lugnt som möjligt för att få en hållbar häst som kanske kan tjäna sina kronor när den är redo för start?

Kan säga att min häst nu 20 år, köpte vi som tävlings häst som 5 åring, då hade han just börjar starta på grund av att han är så pass stor och växte och man kunde inte träna han på samma sätt. Han startade fram tills han var 9. Aldrig behandlad i benen, väldigt frisk och kry häst.

Som sagt, vem tjänar på att köra sönder en häst i ung ålder?
Tar med det lugnt så kan jag bara se det positivt!!! :laugh:

Ja till viss del är det sant att det är bra att belasta tidigare för hållbarhet. Men det ska vara med förnuft och utifrån vad som är bra för hästen.
Att trav och galopphästar körs in/rids in så tidigt är ju också delvis pga rent ekonomiska skäl, ägare vill få dem in i "branschen" så fort som möjligt. Man rider sönder många bra unghästar inom galoppen pga det här, man har inte "råd" att vänta ut dem tills de har hunnit ikapp i kroppen:crazy:
Säkert samma inom travet.
Att tävla tvååringar är vansinne tycker jag.

Men att sakta vänja en häst vid belastning från 2 år och 3 år är inte fel alls.
Våra barn (som jämförelse) mår inte dåligt av idrott och fysisk träning på rimliga nivåer, ett växande skelett stärks genom belastning. Frågan är hur och vem som gör vad?

Ja om man verkligen låtar hästar som behöver det vänta är nog väldigt olika, kanske hos amatörtränare men hur är det hos proffsen där det kostar massor att ha en häst i träning och ägarna vill ha ut dem så fort som möjligt.

Jag har väl inte sagt att man kör sönder unga hästar? Jag sa att det är en jäkla skilnad på att dra en sulky och att bära en ryttare!

Okej, så din häst gick trav i 4-5 år? Det är ju ingenting, klart det inte blir några problem med tex belastingsskador på en häst som varit i toppträning så kort tid. Kanske inget bra exempel?

Ridsport är mer slitsamt för hästarnas kroppar än travsport, ännu ett argument till varför de bör vara mer färdigväxta innan man börjar belasta dem.

kl

Men livslängden på en travare är?...hur lång? Massor kommer ju aldrig ens ut på banan för att de går sönder.
Livslängden på en travare är precis som alla andra hästar.

"livslängden" på en travbana är upp till 10- 15 år. ( olika beroende på ras och kön tänker inte rabbla) sen får dom inte tävla mer och får en annan uppgift i livet istället.

det är inte massor som inte tar sig ut på banan för att dom inte håller... det finns andra anledningar. travtränare är inte onda, vi, precis som vettga människor i alla andra dicipliner ser när hästen kanske inte gillar träningen, kanske inte har det där lilla extra som krävs, som kanske inte funkar mentalt för banan, ect ect finns lika många anledningar som det finns hästar och tränare

Att trav och galopphästar körs in/rids in så tidigt är ju också delvis pga rent ekonomiska skäl, ägare vill få dem in i "branschen" så fort som möjligt. Man rider sönder många bra unghästar inom galoppen pga det här, man har inte "råd" att vänta ut dem tills de har hunnit ikapp i kroppen
Säkert samma inom travet.
Att tävla tvååringar är vansinne tycker jag.

Men att sakta vänja en häst vid belastning från 2 år och 3 år är inte fel alls.

Körning med en två åring är inget hårt jobb, längre långsammare turer ett par dagar i veckan, längre viloperioder, den ska det gå premie och kval, med låga tider.
dom går inga snabbjobb, dom springer inte på max. det är underhålls abrete. man vänjer sakta en häst vi belastning.

Sen finns det ju en annan stor skillnad. Ridhästen förväntas hålla i minst 20 år till efter att den ridits in, medan travhästen bara behöver hålla "ett par år" (10 14 nånting? ) - och hur många är det som är så gamla?

Många...

att dom tas för banan tidigare och inte tävlas tiden ut kan bero på lika många orsaker som det finns hästar och tränare precis som jag skrev ovan.

____

den ekonimiska biten är enbart skrattretande... hur många amatörer går runt på sina travhästar? Hur många amatörtränare går med vinst på sina travhästar?

slutligen det fick klart många fler amatörtränare i vårat avlånga land än vad det finns proffstränare.

slutsatsen: vi har inte råd att köra sönder våra hästar. sen något som många missar: vi älskar också våra hästar precis lika mycket som ridmänniskorna gör!

Det är en jäkla skilnad belastningsmässigt på att dra en sulky och bära en ryttare!! Vikten som läggs på hästen vid körning är ju näst intill obefintlig.

Sen finns det en annan betydande skilnad mellan travsport och ridsport. Hästarna slutar gå på travet i 10-årsåldern (vet inte exakt när, men visst finns det en "gräns"?) och vid den åldern så börjar ridhästarna sina största uppgifter. Det tar mycket längre tid att ta fram en GP-häst i hoppning eller dressyr än en travhäst på elitnivå. Ridhästarna får börja gå de högsta klasserna vid 7 års ålder, många av dem når dit i 9-12-årsåldern, och många stannar också tills de blir 16-18. Tex Briar som hållt världsklass i över 10 år och gjorde sin sista WC-start i november, 18 år gammal...

Så nej, jag kan absolut inte se någon anledning till att börja rida 2-åringar. En kuperad stor lösdrift med väl sammansatt flock är fullt tillräcklig.

Att en 3-åring inte skulle få skritta i snö har jag aldrig hört talas om och det är inget som är allmänt vedertaget. Kanske läge för dig att vara lite källkritisk?

/Charmex, unghästutbildare

håller med dig till 100 %. :bow:

*kl*

Jag vill slå ett slag för regelbunden, avsutten skritt från tidig ålder. Det i kombination med lite lekfull handhästning i skritt o trav i backar med en äldre häst tror jag gör väldigt mycket för den unga hästen. Ridning på bana däremot vill jag gärna skjuta på framåt 4 års åldern. Men att börja stärka (inte träna) de unga hästarna tidigt tror jag enbart är positivt så på det viset håller jag med TS.

Jag tycker förresten fortfarande trav framför vagnen är utmärka sätt att få lågintensiv träning på min blivande 6-åring (förvuxen ponnyras som tävlas i dressyr med sikte på fälttävlan).

många intressanta faktafel här läser jag :)

alla hästar utvecklas lika fort enligt slu. fjordingar, shettis ardenner och halvblod, fullblod och islänningar har samma tillväxtkurva, samma bentillväxt osv. Så va det sagt. det handlar bara om tradition och såklart pengar att fullbloden rids in tidigt.
Jan brink rider alla sina tvååringar aktivt i alla gångarter, i ridhus innan betet. jag gjorde som jan brink fast kanske 1/10 av det jobb han ger sina unghästar. Detta har givit oss en treårshingst full av förtroende för ryttaren och en stark kropp förberedd för det som komma skall. Som jag nämnt innan så har vi tömkört honom från 1 års ålder regelbundet för att miljötränas i trafik samt skrittas aktivt och lära sig lyda röstkommando. Voltarbete infördes på våren när han var två och genom det arbetet bär han sig själv redan nu. har aldrig suttit på en så balanserad häst.
Jag bor granne med veterinär förresten, någon sa att man bara fick rida tvååringar om man hade tät kontakt med veterinär och var proffsryttare. jag uppfyller en av två! Jag kan ju nämna att vi ridit honom 15-20 gånger totalt sen han fyllde två, så ni inte tror något annat. Med månadslånga viloperioder.

För att återgå till ämnet-att halvblodsfolket aktiverar sina hästar för sent- så är ju statistiken så att TROTS att vi väntar till de är tre fyra med att träna dem så är medelåldern 7! enligt försäkringsbolagen. Och då är det ju antingen fel på aveln eller på det sätt man tränar dem.

Vildhästar.
De vandrar 3-7 mil /dag beroende på var i världen de bor. Om min går i vinterhage 12 timmar om dagen med kompisar, så rör han sig kanske 5km-1 mil. Hur ska han få utlopp för resten? Alternativet vore ju lösdrift, men vill inte ha hingst i lösdrift, och jag tror de flesta halvblod hålls ute mycket mindre ön vad vi har som minimikrav.

Håll taket högt, men håll i taket är ni snälla. Inga personangrepp.

*kl*

Lite allmän rättning av faktafel i tråden. :)

Travhästar körs in tidigt för att stärka kroppen att klara av den belastningen.
Rätt inkört och rätt tränat för individen under unghästperioden ger starka o friska hästar och har väldigt lite med ekonomi att göra.

Varmblodiga travhästar får tävla tills de är 10 år (ston) och 12 år (hingstar och valacker).

De flesta slutar tävla för de nått toppen för sin kapacitet.
Precis som alla ridhästar inte klarar av att hoppa 1.40 m banor, klarar inte alla travhästar att springa 15 tider.
Loppen skrivs ut efter hur mycket pengar hästen tjänat och ju mer pengar den har på kontot, detso hårdare motstånd och startar den o inte tjänar några pengar, så får den inga startpoäng vilket betyder att den kommer inte med i loppen, vilket automatiskt gör att man inte kan tävla den individen längre.

En 2-årig häst jämnförs med en 8-årig människa

För att återgå till ämnet-att halvblodsfolket aktiverar sina hästar för sent- så är ju statistiken så att TROTS att vi väntar till de är tre fyra med att träna dem så är medelåldern 7! enligt försäkringsbolagen. Och då är det ju antingen fel på aveln eller på det sätt man tränar dem.

Jag tror att de flesta unghästar får för lite motion. Men jag tror inte att aveln har med att göra att hästarna inte håller, så genetiskt förändrade är de knappast. Det som har ändrat sig mest är ju vad vi människor gör med dem och på vilket underlag.

Ingen har sagt att det är skadligt att skritta i snö, men att träna i snö är att be om problem på ett djur utan muskler.

Sedan får man inte glömma psyket. En häst som ska gå tävlingar till och med hög ålder vill jag inte trötta ut med ridhusträning/longering/tömkörning innan det är nödvändigt. Många är de gamla tävlingshästar som bara dör av tristess av blotta åsynen av en paddock...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka