Tränar ni mycket från marken med er häst?

P

PyseN_

tränar ni mycket från marken med era hästar. Jag gör det och nu har jag fått slut på ideér. jag går på promenader, tränar på att lasta, löslongerar, hoppar, går i däck, går mellan koner, dra presseningar över honom, tömkör m.m. jag har honom lös ibland så han får följa efter mig sj osv.
har ni nå annat kul man skulle kunna göra? Han är absolut inte rädd för nått. öppen för allt! hästen i fråga är en 3årig shettis men jag tränar ibland med en 2,5årig haflinger, fast han har jag inte testa så mkt med än, men han är inte heller rädd för så mkt.
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

trickträna honom, jätte kul. Gör olika ledarskapsövningar mm.
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

gåå i däck?? är det inte lätt att hästarna fastnar och får panik då?
har aldrig hört nån som gjort så med sin häst berätta mera!:idea:
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

Hästen hov fastnar inte ju inte i ett bildäck så lätt, för det är ju ganska stor, det är väl om man har en shire som den skulle fastna, men det här är ju en shettis :rofl: men man kan ju faktiskt göra det med alla hästar för det finns ju riktigt stora däck, som tex. traktordäck. min kompis berättade att på ett ställa backade dem in hela hästen så att den stog med alla fyra i ett stort däck, och då är det halvblod vi pratar om.
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

vad gör man då då? ge nåra lätta ex. som jag kan testa!
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

men jag tänkte däcket har en rätt hög kant om hästen skulle snubbla där och däcket på nått sätt skulle åka upp då skulle min häst bli något skrämd ialf(oki detta var väldigt långsökt:D ):rofl: men fins det nått negativt med att gå i däck, som man bör tänka på??;)
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

hehe om hästen börjar göra som min (fattar itne hur han kan tycka det är så fruktansvärt kul att gå upp på saker!) och börja gå på allt. han har börjat gå balansgång på bommar i padocken.. Han klättar upp på små träkubbar vi har till cavaletti. Det var egentligen det vi skulle haft bildäcken till från början, men när han kom på hur fruktansvärt kul det är att gå fram till ett bildäck och slänga fram en hov i det och dra iväg det under magen.. Då sket sig den cavalettin :rofl:
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

Kom på en grej du kan testa! Jag har gjort det med min fjisis ett par gånger. Häng upp en pressenning och gå igenom den :D

Man kan ju alltid binda för ögonen på hästen med en halsduk eller liknande och se om han litar på en så mycket att han följer med. Finns en risk att allt går åt helvete..
Har till och med ridit ute på en åker med förbundna ögon på hästen, så det funkar. Vingligt, men funkar.
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

Du kan ju lära honom att tex. buga, lyfta benet, stå still när du går iväg, bergsgeten, det finns många trådar som handlar om just trickträning med hästen.
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

Jag håller på att lära min madam att dansa med mig i stallet. Vi har kommit så långt att hon fattar vad jag menade så hon har slutat anfalla mig.:rofl: Vi kickar samtidigt när vi är på sidan om varann och snurrar runt, ända mot ända och sen möts vi framifrån och går om varann för att snurra runt på nytt och kicka.:D


*ja jag vet, jag ÄR galen.*:angel:
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

Haha, va kul:) Nu får du Berätta hur du har lärt henne det?? Va kul ide, dansa med hästen. Det vill jag lära min pålle:d
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

Nja, jag marktränar inte jättemkt. Lite longering eller tömkörning ibland. Har engagerat oss i arbete vid hand ett par ggr men lyckas bättre från ryggen. Vi tar promenader i skogen bortanför alla stigar, käkar hallon och klättrar i berg :D och sen busar vi lösa i paddocken och hoppar över ngt litet hinder...
 
Sv: Tränar ni mycket från marken med er häst?

jag vet inget negativt med det... jag tror chansen att hästen fastnar sådär är ganska liten.. om du är osäker så skaffa ett riktigt stort däck så är chansen mindre att hästen fastnar och sticker elr nått liknande. och sen så är det ju så att om du har en vältränad häst så ska den lita på dig och inte bli rädd om det skulle hända.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp