Träna yoga utan instruktör

Mirre

Trådstartare
Tror min kropp skulle må bra av det, men hittar ingen instruktör här, kan man träna det hemma och lära sig via youtubevideor eller något? :p

Jag yogar mha youtube. Är inget proffs och kommer aldrig bli men tycker det är roligt och skönt. Har blivit starkare, vigare och fått bättre balans. Jag gillar 'yoga by Candace'. Har många olika videos.

Jag yogar mha youtube. Är inget proffs och kommer aldrig bli men tycker det är roligt och skönt. Har blivit starkare, vigare och fått bättre balans. Jag gillar 'yoga by Candace'. Har många olika videos.
Ska kolla in det :bow::) Vore ju bra att kunna träna hemma när barnen sover

Här är jag @Fille .

Jag är ju främst inriktad på MediYoga och det finns CD-skivor att köpa med instruktioner så man kan utföra det hemma. Man får ett häfte också med lite information. Sedan en liten tid tillbaka går dessa också att köpa i digitalt format, så man är inte längre beroende av en cd-spelare.

En annan möjlighet är Balans Online. Jag har själv inte testat det.

Ibland händer det att instruktörer annonserar om sin verksamhet på en lokal anslagstavla i en lokal butik. De fins ju trots allt lite här och där i hela landet.

Här är jag @Fille .

Jag är ju främst inriktad på MediYoga och det finns CD-skivor att köpa med instruktioner så man kan utföra det hemma. Man får ett häfte också med lite information. Sedan en liten tid tillbaka går dessa också att köpa i digitalt format, så man är inte längre beroende av en cd-spelare.

En annan möjlighet är Balans Online. Jag har själv inte testat det.

Ibland händer det att instruktörer annonserar om sin verksamhet på en lokal anslagstavla i en lokal butik. De fins ju trots allt lite här och där i hela landet.
De där cdskivorna ska jag kolla in, låter som precis det jag söker :) Vad innebär Mediyoga?

De där cdskivorna ska jag kolla in, låter som precis det jag söker :) Vad innebär Mediyoga?

MediYoga är en väldigt mjuk form av yoga som kan anpassas om man har hälsoproblem och inte klarar allt. Den har sitt ursprung i kundaliniyoga så det är därifrån övningarna kommer. De innehåller andning, fokus, rörelse, ställning och mantra. Det har under en del år bedrivits forskning på yogaformen och då det visat sig att det har god effekt på en hel del krämpor, så har man börjat använda det inom vården. I skrivande stund är det drygt 140 landstingsankutna vårdenheter av olika slag som erbjuder det som behandling. Men man behöver inte vara sjuk för att ha nytta av den och må bättre både fysiskt och psykiskt.

Kolla Yoga with Adriene på youtube, hon gör det väldigt lättsamt och roligt!
Man kan absolut träna yoga själv hemma. Men dyker det upp nån chans att gå på en klass nån gång eller workshop sen är det ett jättebra kompliment, så får man hjälp med lite justeringar av poserna och kommer in i det ännu mer. :)

MediYoga är en väldigt mjuk form av yoga som kan anpassas om man har hälsoproblem och inte klarar allt. Den har sitt ursprung i kundaliniyoga så det är därifrån övningarna kommer. De innehåller andning, fokus, rörelse, ställning och mantra. Det har under en del år bedrivits forskning på yogaformen och då det visat sig att det har god effekt på en hel del krämpor, så har man börjat använda det inom vården. I skrivande stund är det drygt 140 landstingsankutna vårdenheter av olika slag som erbjuder det som behandling. Men man behöver inte vara sjuk för att ha nytta av den och må bättre både fysiskt och psykiskt.
Låter helt klart som något som nog skulle passa mig bra :):bow:

@Azalea Ska kolla hennes videor och hålla utkik efter kurser i närheten:bow:

Låter helt klart som något som nog skulle passa mig bra :):bow:

@Azalea Ska kolla hennes videor och hålla utkik efter kurser i närheten:bow:

Är det något specifikt du vill förbättra, kan det vare en god idé att ta en session med en terapeut, som kan ge råd om vad du bör fokusera på för att få önskad effekt, för att sedan kunna fortsätta på egen hand. Det finns ett register på nätet där man kan söka efter både instruktörer och terapeuter i hela landet. (Vet inte om jag får länka dit.)

Tror min kropp skulle må bra av det, men hittar ingen instruktör här, kan man träna det hemma och lära sig via youtubevideor eller något? :p
Min kropp älskar yoga. Jag kör kundaliniyoga. Eller nu vet jag inte längre vilken jag kör. Sätter på skön bakgrundsmusik, kör några inledande rörelser, sen är det som att min kropp kör sitt egna race. Jag blundar hela tiden, låter kroppen få den tid den behöver för att varje rörelse ska kännas bra. Har varit och ÄR fortfarande sjukt ovig, och klarar inte av att sitta med benen i kors. Har hittat annat sätt att sitta på. Har varit duktig och hållit på ett par dagar i veckan (ibland varje dag) sen ungefär ett år tillbaka. LOVE IT!! Hjärnan är helt tom och fokus ligger på de olika chakran. Fokus på vart och ett av dem i dess färger och vad de står för och andningen såklart.
Jag började på Youtube som är HELT GRATIS, och har helt gått över att köra själv.
gulan

@Magiana Är det lätt att göra fel om man inte har instruktör? Och om man gör fel, kan det bli skadligt?

Om man gör fel under lång tid finns förstås en skaderisk, precis som med all träning. Generellt sett skulle jag dock säga att om man lyssnar på kroppen (dvs att man backar ett steg om något inte känns bra) så kan man komma långt på egen hand, åtminstone om man är någorlunda frisk och hel.

Jag hörde en gång någon som sa att när man utövar yoga så ska man aldrig känna "Aj aj aj", men det får vara jobbigt och obekvämt till den nivå att man säger "Oj oj oj" och jag tycker det är en rätt bra tumregel.

@Magiana Är det lätt att göra fel om man inte har instruktör? Och om man gör fel, kan det bli skadligt?

Eftersom jag själv inte är instruktör kan jag nog inte svara helt på den frågan, men som @Tassetass sa så ska yoga inte göra ont. Om det gör det, så gör man övningen mindre eller inte alls. Det får strama och spänna men inte medföra skarp smärta. Det är ffa. viktigt vid nackrullning.

Man ska också läsa instruktionerna så man känner till att rotlås och eldandning inte ska göras under menstruation eller graviditet.

Rent generellt brukar man säga att bara man lutar sig åt rätt håll, så ger det effekt, men jag tror också att det är möjligt att utföra vissa övningar så tokigt att de kan bli skadliga. Hur som helst är skaderisken väldigt låg inom yoga.

Jag slår också ett slag för yoga sitt adrianne. Jag började med henne video yoga för total beginners och tycker att den var toppen att börja med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag älskar ju min yoga, både yinyoga och hathayoga och jag har varit på pass med jätte bra instruktörer men hittade ett yinyoga pass jag...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 354
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 403
Senast: Piaff
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama