Träna vänster bak och sträcka höger fram?

S

Sandra S

Hej!
Min häst är aningen snemusklad. Har kommit fram till att hon behöver träna vänster bak, sätta under sig det bättre, alltså styrketräna det. Sen behöver hon strecha ut högersidan, är lite kort i den sidan, speciellt i bogen/bålen. Skänkelvikning undan vänster skänkel borde väl träna både vänster bak, att sätta under sig det, och även ta för sig, sträcka ut högerbogen, eller? :confused: Någon som har några bra tips på övningar som stärker just det min häst behöver stärka? t.ex sluta, förvänd sluta, öppna el. liknande. Tacksam för svar! :d

Sv: Träna vänster bak och sträcka höger fram?

För att öva vänster bak kan man leda hästen snett uppför (mot vänster) i skritt i en inte allt för brant backe på ca 100 meter. Se till att hästen hela tiden går som på en diagonal. Därefter leder man ned hästen igen (fast då går man ju från vänster till höger sett nedifrån). Denna övning tränar även upp höger fram. Man upprepar detta 6 gånger. Man ska inte heller glömma bort den starka sidan men den tränas inte lika mycket. Istället för att gå från höger till vänster leder man från vänster till höger när man går uppåt. Detta gör man 4 gånger.

Annars är de olika öppnorna och slutorna bra övningar då hästen bör mer vikt på ett bakben. Galopp och allra helst galoppfattningar är också bra.

Har du prövat att stretcha hästen i från marken? Annars så är det något som kan vara värt att prova!

/sara

Nej, jag har inte provat att strecha henne från marken. Hur menar du då? Att strecha i sidorna (tömkörning?) eller mer "vanlig strechning" efter ridning?

Det är vanlig stretching som jag menar.

/Sara

Hej!

Jag skulle testa att lägga ut cavalettibommar som en solfjäder på volt-spår, 6-8st på en 20m volt. Rid över dom i en jämn volt och ordentligt eftergiven i vänster sidan med bra balans tills du känner att hästen börjar "släppa till". Glöm bara inte att göra detta åt båda håll. En ensidig häst blir bättre med allsidig träning....

Tack för tipset! Ska prova det. ;)

Har du kollat upp ordentligt anledningen till att hon är snedmusklad? Det finns ju alltid en orsak till det. Är inte ngt de blir utan anledning. Sen kan det såklart finnas olika orsaker men om det beror på att hästen sparar sig för att den har ont så hjälper det inte att försöka träna upp benet.
Det är därför oerhört viktigt att du först och främst tar reda på orsaken (men det antar jag att du redan har gjort)

Om det beror på att du själv är sned och rider henne ojämnt så är det först och främst det du måste ändra på. Jättemga ryttare sitter och rider med låsningar och snedheter som de sedan för över till hästarna. Det händer tom att hästarna blir halta pga ryttarens snedhet. Så om det är det som är problemet så råder jag dig att gå till kiropraktor.

Men om snedmusklingen beror på tidigare skada eller att hästen är väldigt oliksidig och ryttaren förbisett detta så är de tidigare tipsen du fått väldigt bra. Som Sara säger så behöver även den oliksidiga hästen allsidig träning för att bli liksidig. Problemet är ju bara oftast att det arbetet man lägger ner i det svaga varvet inte går igenom ordentligt pga att hästen lyckas gå och spara sig ändå. Om det inte vore så svårt så skulle man ju aldrig dras med sådana problem under några längre tider. Därför är det otroligt bra med den typen av övningar som saen ger tips om. För där kan du mer "garantera" dig om att hästen faktiskt är tvungen att jobba ordentligt med den svaga sidan också. Saen:s övning är en typisk veterinär-övning som brukas ge som tips vid konvalecensridning. Tänk bara på att jobba lika mkt åt båda hållen.

Men åter igen, det absolut viktigaste är att du tar reda på VARFÖR hon är sned. Den vanligaste orsaken är ju tyvärr hältor och då oftast från högre regioner (has, knä) som kan vara svåra att se med blotta ögat (och därför fortsätter ryttaren att rida i tron att hästen är frisk)

Hej Saigon!
Ja, jag vet orsaken till varför hon är snedmusklad. Equiterapet har varit ute och kollat på henne 2 ggr, hon är sned i bäckenet (vilket är väldigt vanligt). Problemet är att hon troligtvis gått med det under en längre tid (alltså innan jag köpte henne) och därför är musklerna på den "höga" sidan så starka att de drar tillbaka bäckenet efter att equiterapet "rättat till det". Vi ska prova med equiterapet 1 gång till, om hon inte visar tecken på att det blivit ännu bättre den här gången (blev bättre förra gången, men ej helt) så funderar jag på att ta ut en riktig kiropraktor som gör jobbet. Men som sagt, eftersom det är musklerna som "drar" tillbaka bäckenet i "fel" läge så är det ju viktigt att jag försöker träna upp den svaga sidan, det bakbenet (vilket är vänster bak) så att bäckenet så småningom kan bli helt "återställt". Ska rådfråga equiterapet nästa nång hon kommer om hon har några tips på övning till just den här hästen.
Men som sagt, "felet" vet jag vad det är, hon är inte halt eller så, utan det är bäckenet.

Tipsen som du har fått är jättebra. Ofta har hästar ett lite starkare och ett lite svagare bakben i sig själv (jmf vänster/högerhänt). Det vanligaste är att det högra bakbenet är det svaga, men det kan ju naturligtvis vara tvärtom. En del är mer oliksidiga än andra. Detta är något som man måste arbeta med under hela hästens liv. Om man inte är uppmärksam på det här kan hästen bli mer och mer snedmusklad. Olikheten kan göra att hästen går på dubbla spår. Rid rakt mot en spegel och kolla så att hästen spårar. Det är superbra att rida vänsteröppna om man vill träna vänster bak (vänster bak tvingas in längre in under hästen= jobbar mer).

Hej!

Ang kiropraktorn, så rekommenderar flera kiropraktorer(heter dom så?) att man även tar ut massage, eftersom kiropraktorn bara flyttar "skelettet" och inte mjukar upp musklerna och därför brukar snedheten komma tillbaka igen (och igen)../ Lavinia

Jo, men problemet som är just nu är att jag tror att equiterapeten nästan bara mjukar upp. Jag menar, det är klart att hon rättar till bäckenet och så, men jag tror att en kiropraktor skulle behövas då det hela tiden går tillbaka. En kiropraktor "riktar" ju mer, den rättar till skelettet. Equiterapeten tror jag mer, som du säger, mjukar upp muskler, ger akupunktur osv.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 485
Senast: Woffe
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka