träna upp samling?

desiree

Trådstartare
hur tränar man upp samling på ett bra sätt?

min häst vill gärna ta tag i bettet och hålla i det. fast hon har blivit mycket bättre nu tuggar hon iaf på det. hon har lätt för vikthjälper men som sagt ramlar hon gärna framåt och ju mer jobbigt det blir destå lägre blir hon.

alla tips är välkomna.

Sv: träna upp samling?

Om du fortfarande är på ett "grund stadie" med din häst, så är det viktiga att den först bär sig ordentligt och svarar för halvhalter. Innan du får hästen lydig för en halvhalt när du än gör den, så funkar det inte att kräva någon ytterligare samling. En övning som är bra är att tex göra en halvhalt vid varannan bokstav på ridbanan för att kolla att hästen verkligen är framme för, och lydig för hjälperna. Om hästen inte har styrka/muskulatur att riktigt bära sig själv, så tar sig detta uttryck i att den har svårt att lägga vikten på baken, och tex som du beskriver vill "hänga" lite i bettet.

En annan suverän övning för att bygga och hästen och träna lite samling på grund nivå är att trava i mjukt sluttande uppförs och nedförs backar, och (särskilt nedför), bibehålla traven då hästen ombeds kliva på med baken ordentligt under sig, och då du sedan samlar upp ytterligare via halvhalter i nedför, utan att som sagt tappa takten och bjudningen framåt i nedför. Detta är en jobbig övning i början för hästen, men väldigt effektiv!

Om du inte är förbi grundstadiet och hästen har styrkan etc, så tycker jag sluta är en lite för avancerad övning. Däremot kan man börja med lite öppna och även sidvärts rörelser är ju i mån uppsamlande.

Senast ändrad:

Övergångar, övergångar och åter övergångar. H*n måste orka att bära sig, så fort h*n blir tung fram så rider du på bogarna.

mkt halvhalter, övergångar och tempoväxlingar!
å rid med sätet!

dressyrtant skrev:
Finns en tråd om hur man får med bakdelen på barock, kan kanske vara intressant?

intressant tråd. jag har faktiskt funderat på att eventuellt börja träna barockt. testa på om det stämmer mer för henne än den engelska ridningen. det svåra är ju bara att hitta en vettig tränare.

Jag har pm:at dig ett förslag, men vet inte hur longituderna och latituderna går, så jag vet inte om du bor nära denna person... ;)

Till att börja med så måste hästen vara lösgjord och på tygeln innan du kan börja fundera på samling. Har du inte en tränare att ta hjälp av?

dressyrtant skrev:
Jag har pm:at dig ett förslag, men vet inte hur longituderna och latituderna går, så jag vet inte om du bor nära denna person... ;)

vet du inte att stockholm ligger på de graderna? ;)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama