Träna upp kondisen

P

Pita

Vet inte om den här tråden ska vara här, men vi gör ett fösök :)...

Jag har ett shettissto som jag brukar köra, men efter att jag varit gravid och sedan tagit hand om min son dygnet runt så har hon nu vilat i ca 1,5 år.

Nu är det hög tid att ta tag i detta, så hon inte är som en boll redan innan betet i sommar. Hur ska jag lägga upp träningen?
Jag vill ju inte att hon ska bli överansträngd?
Mitt mål är att hon ska ha normal vikt och kondis. (Hon är 14 år och på tok för tjock.)

något direkt träningprogram finns nog inte som stämmer på alla hästar... men jag tror att du kan känna efter ganska mycket själv, om nån kanske ger lite tips.. Men kom ihåg att ta d lungt...

Kram

ut och skritta skritta o skritta :) ingen riskt att hon blir överansträngd (men gå inte flera timmar första månaden bara :)) då får de upp flåset och bygger upp sig sakta men säkert lägg in lite trav när du känner att hon orkar med det. klättra är även en höjdare, men spänn inte för med vagnen utan tömkör eller promenera med henne så hon orkar.

Skritta massor, öka på eftersom och börja sedan med trav och öka på. Men gå inte för fort fram. Du kan ju börja med tömkörning och promenader och sen sätta igång och longera och köra.

Tack för svaren! Det var väl ungefär som jag hade tänkt mig att göra :)

du kan ju alltid börja med att skritta henne ett par månader å öka på sträckan av vägen lite eftersom och sedan börja trava....
men just det att köra långt å lungt.
sen backar e jätte bra för konditionen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 700
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka