Sv: träna upp kamplust/arbetslust/leklust
för att ta ett exempel; på träning går hon ofta ett kanonfint fritt följ med huvudet uppåt, öronen framåt, blicken riktad mot mig och viftande svans. positionen är bra, men hon tenderar att tränga något i vänstersvängarna. på träning kan hon gå långa sträckor utan att tappa koncentrationen (mkt längre än ett helt program tar). jag tränar med klicker när jag vill lära in och förbättra, annars är det muntligt beröm, godis, och (när hon vill) kamp med kopplet eller annan kampleksak. kampar vi så vinner hon 19 ggr av 20, allt för att stärka hennes självförtroende.
på tävlingen (redan när vi gick in i ringen) hängde hon med huvudet, öronen pekade nästan neråt, hon tittade på allt annat än mina ögon och hon gick långt bakom. nu senast försvann min nervositet ganska fort när det gick dåligt och jag tyckte jag hjälpte henne så mycket jag kunde. på förra tävlingen var hon lite mer uppåt och vågade busa lite mellan momenten (fick kommentaren "glad hund" av domaren), men själva momenten var rätt dåliga, långt under vad hon presterar på träning.
hunden är en omplacering som har behandlats med en ganska hård hand och fotgåendet har lärts in med metoden "staffa det som är fel" (tror jag, hon fick i alla fall skäll när hon inte gjorde rätt, det såg jag). men vi började från början som man lär in en valp, och klickade när hon spontant sökte sig till min vänstra sida. med tiden har jag ökat kraven och kan "rassla" med kedjan om hon blir okoncentrerad (dock aldrig hårda ryck, rytanden eller obehag) och gör hon då rätt får hon massor med beröm.