Träna travare i snö

milian

Trådstartare
Då jag bor ganska långt söderut så är ja inte så speciellt "bortskämd" med snö, utan jag tränar mina travisar mest på barmark. Nu hat ju vi i den södra delen fått en massa snö och jag funderade därför på hur man på bästa sätt ska kunna utnyttja detta ur träningssynpunkt, konditions och muskelmässigt för och nackdelar mm
Vore jätteintressant att höra era synpunkter

Sv: Träna travare i snö

Skritt, skritt och skritt i Djup snö är bra styrketräning.:D
Brukar vara extra taskig mot hästen och sätta på skydd eller bandage så hon måste lyfta benen mer och det ger lite extra tyngd.

Förra vintern körde jag ca 50m "intervaller" i djupsnö sen in och "vila" på plogade banan i 200 m sen 50 igen... efter ett par ggr ökade jag till 100m i djupsnön och ca 300 m "vila".
På slutet körde jag med Rockard och hjulet i plogkanten för styrkan kom fort el så "lärde sig" Hästen att dra rätt så det gick lättare:angel:
Tyckte resultatet var bra.
Ville ha Dynamisk belastning tror det är bättre än Statisk.

Vi tränar våra russ med intervaller i djupsnö under deras uppbyggnadsperiod. Funkar super, bygger muskler och förbättrar flåset en hel del.

milian skrev:
Då jag bor ganska långt söderut så är ja inte så speciellt "bortskämd" med snö, utan jag tränar mina travisar mest på barmark. Nu hat ju vi i den södra delen fått en massa snö och jag funderade därför på hur man på bästa sätt ska kunna utnyttja detta ur träningssynpunkt, konditions och muskelmässigt för och nackdelar mm
Vore jätteintressant att höra era synpunkter

Jag har testat med bra resultat. Men en varning är för korsförlamning, då dom får jobba igenom bakpartiet så enormt mycket... Så man får träna i lagom mängd!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 507
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 707
Senast: Dandylinn
·
Islandshäst Jag har ganska nyligen (och av ren slump som jag såhär i efterhand är extremt glad för) gått över från 3-gångare till islandshäst och...
Svar
9
· Visningar
1 628
Senast: Koppen
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat