Träna titthinder

Miljon

Trådstartare
Ponnyn och jag behöver träna på diverse tittiga hinder, eftersom det är där det brukar gå åt skogen på tävling. Jag blir nervös och tappar ridningen = i de situationer ponnyn behöver extra stöd (när hon blir osäker) misslyckas jag med att ge henne det och får ett stopp. Vi behöver alltså träna så att hon blir modigare och mindre tittig, och jag bättre på att hålla om och RIDA även mot "läskiga" hinder och inte sitta som om jag åker karusell och tror att hon ska sköta sig helt och hållet själv.

Dessvärre är hindermaterialet i stallet begränsat, och hoppträningarna på större anläggning börjar inte förrän i slutet av augusti. Jag vill därför ha tips på titthinder som är enkla att få till själv, inte sådant som kräver virke och snickrande som grindar, murar etc. utan enkla saker att bara ställa dit, fylla ut eller hoppa över. Sådant som jag kommer på själv är presenning under eller över hindret, hoppa över en spånbal, lägga en sån där stor, röd plastkon under hindret, ställa packade höpåsar under hindret... Vad har ni mer för förslag?
Det bör vara sådant som går att hoppa över på en höjd på ca 50 cm, så att det bara är små minihinder.

Vi har börjat träna terräng och har på bara två träningar haft mycket hjälp av det, men även sånt jag kan göra själv hemma vore alltså bra!

Åk på billighetsvaruhuset, typ ÖB eller Jysk och köp vaxduk. Häng över en bom och du har en "mur". Lägg under och du har "vatten".
Ställ två soptunnor på var sida om bomstöden.
Det går att göra hur mycket som helst.

Åk på billighetsvaruhuset, typ ÖB eller Jysk och köp vaxduk. Häng över en bom och du har en "mur". Lägg under och du har "vatten".
Ställ två soptunnor på var sida om bomstöden.
Det går att göra hur mycket som helst.

Precis såna tips jag vill ha, tack så mycket!

hoppa det som går att hoppa, däck, fodertunnor, infångare, skottkärror, staket, nedfallna trän, diken, osv.
en vaxduk över en bom är kanske en bra början men stoppar du bara lite av varje under hindren som utfyllnad så blir det normalt sen att hoppa sakerna även utan bom :).

jag hade 2 bommar då jag köpte storhästen, lyckades få ihop banor med en 5 hinder ändå :p. bara av att dra ut lite allt möjligt i hagen att ha som utfyllnad, och använda stolpar som bommar :p (blev mycket smalhinder ;))

Jag och syrran gjorde lika dant förr. Har fortfarande en ponny som hoppar allt (möjligen inte riktigt vatten) även väldigt smala hinder. :D Allt man kunde hitta, Presenning, däck(under eller hängande på en bom), lastpall kapad på mitten(går även att sätta ris i), sågbock, hinkar, oljefat, grenar, bommar iklädda i aluminiumfolie(läskigt värre), koner, liten bänk(sån utan ryggstöd).
Kommer inte på mer just nu..

Det där spånet kan du strö en sträng av under/i framkant på ett hinder med.

Häng en jacka över bommen.

Lägg en aluminiumfolie under ett hinder (lägg stenar på) och läskigare "vattenhinder" får man leta efter. Går vira lite aluminiumfolie runt bom med (inte hela men bitvis).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 903
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama