*Träna pleasureform på bebishäst*

Sidekick

Trådstartare
Hej allihopa!

Nu vill jag bolla lite andra saker inom pleasure :angel:

Jag har själv, som många av er nog vet, en treåring hemma. Jag har fått många tips och ideér på hur jag ska träna hans form. Många av ideérna fungerar och har hjälpt kanon.
Men,
Nu vill jag veta hur ni tränar era unghästar att hitta formen, på rätt sätt? Jag vill lära mig så mycket möjligt, för har man ett förråd av variation har man även stora chanser att komma längre.
Så kom igen nu :D
:bump:

Sv: *Träna pleasureform på bebishäst*

Har nu ingen ridhäst hemma just nu, men på de unghästar som jag har ridit har alltid balansen varit det viktigaste, alltså att hästen kan gå själv utan nämvärt stöd från ryttaren. För min del spelar inte positionen av halsen och huvudet nån särskild roll i början, det viktigaste är att hästen är balanserad, lugn, och har självförtroende, inget blir bättre av att man stressar fram något. När hästen har hittat balansen i alla tre gångarter plus i halten, backningen och gångartsbytena kommer formen mycket av sig själv, vissa hästar har lättare för det än andra, men oftast tar det bara tid och tålamod. När man väl är där har man en lugn och harmonisk häst som har halsen på rätt ställe, det enda ryttaren egentligen behöver göra då är att "putta" in nosen så att den hamnar på lodplanet.

Sv: *Träna pleasureform på bebishäst*

Det är alltid roligt när man är överrens :)
Men det vore kul att få höra några av de tips du fått tidigare, som du säger så är det bra att höra vad andra har för ideer, man kan alltid lära sig något nytt!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 759
Senast: Anonymisten
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 027
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård