Träna passage?!

Sv: Träna passage?!

Spöhjälpen är inte till för att ge signal att gå i passagen, utan ett sätt att utveckla och träna rörelsen. Då den är befäst, eller ryttaren är nöjd med rörelsen så kan den visas upp på tävling.
Att hela tiden gå in och förbättra och utveckla sig i träning betyder ju inte att hästen inte kan utföra en rörelse på tävling.
Spöet blir en pekpinne att förfina, förbättra eller omdirigera med.

Om man inte gör som tidigare talare berättade, piskar med det...

men vad är skänkel hjälperna för passagen då ?
för någongång måste du ju lämna spöet utanför dressyrbanan

Självklart finns det skänkelhjälper för passage, liksom halvhalter mm.

Jag tror du missförstod mitt inlägg, det var ett svar på hur man kan använda spöet som en hjälp.
Det handlar om inlärning.

Jag tror det är många som ex förstärkt en galopphjälp i början med spöet innan hästen begriper vad som förväntas av den.

Men det måste väll finnas en risk att man stör takten eftersom man bara kan inverka ett utav de diagonala benen .... att ett ben kommer högre och hinner inte sättas ner samtidigt som de diagonala ?

Du som sett detta live...hur blev takten ?

Jag tror inte alls att det stör takten, likväl som att du "pickar" med spöet på bakdelen, så arbetar hästen med diagonala benpar.

Kan inte förstå varför man inte petar på bak istället:confused:

Då kommer ju fram att lyftas mer iom att den kanske sätter sig mer.

Säkert görs både och, beroende på vad man vill lära hästen eller korrigera, men tråden handlade om att tränaren petade på framknät, och jag svarade vad jag hade sett.

Jag har aldrig utbildat en häst till GP, så jag har ingen personlig erfarenhet av det.

Ang bjällror så kankse Kyra har det med, den enda jag vet som rider med bjällror är Lussan.

jo jag förstår att det ni beskriver i tråden är ett sätt att LÄRA hästen passagen att få den befäst precis som mycket annat

men när nu passagen är inövad för hästen alltså när ni väl fått den befäst eller hästen kan passagen från backen

MEN hur i hela H-vete :confused: :confused: får ni hästen att göra passagen med ryttare på ryggen alltså skänkel hjälpen :confused:
hur överför man spöhjälpen/ träningen från backen till skänkelhjälp :confused:

Det krävs en häst som har styrkan att gå i samling och schwung.
När hästen väl går där självbärigt ger men impulser med skänkel med en samtidig halvhalt för den diagonala tygeln.

Obs...jag andvände inte spö....lätt att det blir stress och mekaniska lyft.

Eftersom hästen inte tar skänkeln för framåtdrivande i.o.m halvhalten kommer den uppåt istället...finns ingen annan väg.
När rörelsen sen satt rider jag mer för sätet.

Sen när jag började med passagen med min så drog han upp ett ben så högt och glömde bort att han hade tre till...många skratt blev det och min har inte passagen i kroppen utan detta fick han lära sig...tog ett tag att balansera upp rörelsen med de diagonala benparen.

Diffust förklarat kanske men så har jag lärt min.

tackar dressyrmuppen du är klok

men när börjar man då att lära in hästan passage är det först när hästen har sådan styrka att den kan utföra samlingen inför passagen man börjar från backen :confused: :confused: kan ALLA hästar oavsett ålder lära sig eller krävs det någon speciellt
och gällder det samma sak för piaffen?

För att få den att ta hörgre benlyft med frambenen gick tränaren på sidan och knackade med skaftet på ett dressyrspö på framsidan av framknäna i takt.

:angel: När jag var liten och vi tränade ett russ för trav gjorde vi så för att få honom att lyfta i traven, fast inte passage förstås:p

Annars har jag aldrig sett det. Han lyfte mer just då men om det blev mer lyft utan pinne har jag inget minne av.

Passage kan jag inte rida än men på min gamla kun de man få fram ok passagesteg på hemvägen, motivationen var väl störst då:angel:

Men på ridbanan gick det aldrig något vidare på den hästen.
Får väl se framöver om vi lyckas på den här nån gång.

jo jag förstår att det ni beskriver i tråden är ett sätt att LÄRA hästen passagen att få den befäst precis som mycket annat

men när nu passagen är inövad för hästen alltså när ni väl fått den befäst eller hästen kan passagen från backen

MEN hur i hela H-vete :confused: :confused: får ni hästen att göra passagen med ryttare på ryggen alltså skänkel hjälpen :confused:
hur överför man spöhjälpen/ träningen från backen till skänkelhjälp :confused:

Hur man överför?

Som sagt, jag tror det är en kombination, inte att man gör antingen eller.
Jag skrev ovan att jag aldrig utbildat en svårklass häst, därför kan jag inte svara på din fråga om hur man gör då jag inte har några personliga erfarenheter.

Men jag kan förstå din frågeställning, jag funderade mycket på när jag straxt efter Globen kikade på Lilla Sportspegeln där ridning skulle demonstreras. Spansk skritt visades, och ryttaren som red på kandar gjorde kraftiga uppresande tygeltag, om vart annat petade hon rätt rejält på hästen bog/ben med spöet.
Då funderade jag på hur man gör utan spöhjälp och dessa uppresande tygeltag.
Nu tävlar ju inte vi i spans skritt, så det kanske är ovidkommande, men tävla i passage fungerar ju uppenbarligen för de som kan.

tackar dressyrmuppen du är klok

men när börjar man då att lära in hästan passage är det först när hästen har sådan styrka att den kan utföra samlingen inför passagen man börjar från backen :confused: :confused: kan ALLA hästar oavsett ålder lära sig eller krävs det någon speciellt
och gällder det samma sak för piaffen?

Min erfarenhet är denna att jag tror visst att alla kan lära sig om de har en bra takt och det är aldrig försent.
Gäller för piaffen oxå och jag tror att det blir lättare för hästen att förstå passagen om man påbörjat piaffen först- men helt min egna uppfattning.

Hade en 22-åring på tillridning och efter nån månad började han få kadens i steget och närmade sig passage.
Min egna lärde sig detta när han var nio men vissa har passagen redan som eget rörelsmönster andra får man rida fram och min var som den sistnämda som kräver mer av ryttaren såklart.

Självbärighet och styrka att samla sig- ja !
Sen för mig som lär med diagonala hjälper är lydigheten för dessa och en 100% lösgjord häst viktigt och att hästen tar halvhalterna korrekt genom bakbenen.

Inget får innehålla tvång och styrka från ryttaren så uttrycket emelland hand och skänkel blir viktigt e.s man balanserar med samlingen, kraften och skall forma den uppåt istället för framåt.

Jag lärde detta till häst men kan nu när han vet vad jag kräver oxå gå i passage vid tömkörning eller om jag går bredvid i grimma men då blir det mera åt balanstravhållet :angel:

Men Axel lär genom "bollsätet...beror helt på ryttaren och vilken individ man utbildar, beror på vilket sätt som hästen förstår bäst och är mest mottaglig, lätt att inverka- de ska vara roligt !!

Senast ändrad:

Inget får innehålla tvång och styrka från ryttaren så uttrycket emelland hand och skänkel blir viktigt e.s man balanserar med samlingen, kraften och skall forma den uppåt istället för framåt.

Måste skriva ett tillägg till detta då det handlar om timing såklart !!

Mellan hjälperna med en känsla för timing och eftergift ...glömde det viktigaste :angel:

en skicklig ryttare som vet vad den är ute efter- behövs oftast.
Eller om man försöker på diverse sätt- utan att vara dum mot hästen.
Man kanske kan visa den genom att själv passagera:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka