Träna pass

Linisen

Trådstartare
Jag har en femgångsvalack på 6 år och har börjat träna passen på honom. Han har väldigt starka passanlag... men jag behöver tips på hur jag ska gå vidare med honom så han får med kraft och energi i passen... vi har även lite komunikations svårigheter när det gäller att lägga i pass... ibland passar det inte alls att lägga sig i pass men ibland går det jätte bra... ngt tips hur jag ska lösa detta och hur jag ska gå vidare med hans träningar. För det är ingen idé att ha kvar honom som fyrgångare eftersom han har så mycket pass i sig!!
Tacksam för alla svar!!
/Lina

Sv: Träna pass

För det är ingen idé att ha kvar honom som fyrgångare eftersom han har så mycket pass i sig!!

Den här meningen förstår inte jag, har hästen taktproblem? För om så är fallet kanske det skulle vara ide att fortsätta töltträningen, genom rätt töltträning stärker man även hästen inför passen. Som jag ser det, så måste hästen behärska tölten innan passen blir aktuell. Den bör helst ha hittat någon form av bärighet, annars riskerar man en häst med mycket uppslag och korsgalopper i passen.

att han inte ska vara kvar som fyrgånger har jag och tränaren kommit överens om eftersom han är väldigt mycket femgångare med mycket pass i sig och hans mamma va en klockren passhäst och han har nedärvt det. Han behärskar tölten i alla tempon. han går inte i korsgalopp eller får uppslag i passen. det är bara det att han måste få mer aktion och energi i passen... svårt att förklara. Men behöver lite tips hur man kan träna upp passen på honom... /lina

Att öka energin kan göras genom att hästen stärks, sedevanlig stärkande träning alltså. Man stärker inte hästen genom att träna pass, däremot säkerheten i gångarten. Om det är den sk explosiviteten i passen du saknar, så kan den tränas lite. Men jag upplever att det finns begränsningar vad gäller det, alla hästar har inte explosiviteten i benen sas. En del har en långsammare frekvens på steget, men det kan vara större och längre vilket gör att det ändå går snabbt. Andra har ett väldigt tempo i passen, vilket gör att passen blir snabb. Sen har du kategorin som varken har långt steg eller väldigt snabb pass, den kan tränas men har ändå sina begränsningar.

De tips jag kan ge dig är att träna ökningar i sin helhet, och då främst i tölten. Men för att klara detta krävs ju också att hästen blir stark, så därför får man inte glömma den biten heller.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 981
Senast: Sesca
·
Mat Att man ska äta mycket fibrer funkar ju om man vill bli lösare i magen, men hur gör jag för att bli hårdare? Jag skadade höger hand för...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 924
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka