Jag har hört en uppfödare hävda att alla bruksuppfödare tränar på MH, och därför är det inte ett bra verktyg då denne själv inte gjorde det och därför fick hundarna sämre resultat.
Uppfödaren i fråga avlade på hundar med fyror på skott och hundar som brutit MH. Men hundarna var ju inte skottberörda, för de kunde hantera skott på hemmaplan.
Alltså hade hundarna utsatts för skott innan utan problem, men kunde ändå inte hantera det på MH.
Det fanns EXTREMA rädslor i de linjerna så att MH var ett dåligt verktyg var bara en kass ursäkt för att avla på mentalt instabila hundar.
Som någon skrev är det ju skapat för att bygga upp en stressbelastning hos hunden, så även en normalt sett skottfast hund kan reagera på skott på slutet om den inte är helt stabil. Jag hade t.ex en sån hund, som jag tyvärr aldrig gick MH med (ångrar det i efterhand, men då kändes det inte snällt att utsätta honom för det), som garanterat hade fått det hela avbrutet av beskrivaren. Hade vi mot förmodan kommit till skotten hade han fått en väldigt hög siffra där pga belastningen, trots att han var skottfast i vardagen (han satt liksom med mig på hustrappen på nyår och tittade på raketerna som avfyrades från gatan utanför). Men han hade extremt dålig avreaktion från rädslor - vilket ju är det som skapar höga siffror på skott. Kan de avreagera från tidigare överrasknings-/skrämselmoment står de ju på ”noll” inför skotten.