Träna på galoppfattningar!

P

ponnybarn

Jag rider och sköter en ponny som har lite problem med galoppen. Han galopperar gärna om det är någon häst framför men när han ska galoppera själv blir han trög och ovillig. Han kan galoppskänkel och är väldigt välutbildad men det blir bara stopp. Har ni några tips/övningar åt mig?:confused:

Sv: Träna på galoppfattningar!

Hur kan du säga att hästen är välutbildad om den inte ens lyssnar på grundsignaler. Ta valfri häst ihop med en annan. Den ene fattar trav. Då kommer den andre göra det samme varesig du talar om det eller inte. Det samma med galopp.

Det här är ingen vanlig ridskole ponny jag pratar om. Och med välutbildad menar jag att han kan, men inte har någon lust. Jag skulle helst vilja ha någon lite mer erfarens hjälp, tack.

Jag måste instämma med föregående talare, men kan ju ge lite tips också.

Öva, öva, öva. Gör många fattningar och galoppera bara några steg åt gången. Lägg gärna till ett röstkommando, det brukar vara en bra hjälp. Säg galopp eller vad du nu tycker känns passande. Säg det på samma sätt varje gång, så att du tex inte drar ut på A ibland och ibland säger det fort. Det är viktigt att du säger det tydligt, men du behöver inte säg det särskilt högt, vanlig samtalston räcker bra.

DU kan börja med att öva tillsammans med en annan häst om du har svårt att få framåtbjudning, men var noga med att hästen följer dina signaler och inte hästen framför.
Tex om ni travar så kan du trava lite långsammare, eller så kan den andra hästen galoppera en kort bit. När de bryter av till trav igen kan du fatta galopp och galoppera ikapp, sen sakta av. När ni gjort detta några gånger, med röstkommando, och det funkar bra så kan du göra samma sak fast du fattar galopp när du är bredvid den andra hästen och galopperar en bit före den andra.

Sen kan du testa att vara först och ha den andra bakom, det brukar också hjälpa bjudningen att ha någon en bit bakom.

När ni rider själva är det bara att fortsätta öva, tjata inte ut det för mycket så att hästen tröttnar bara. Variera ridningen mycket så kommer bjudningen snart! :) fatta galopp, galoppera 5 steg, sakta av. Gör något mellan och fatta galopp igen, galoppera 8 steg, sakta av och gör något, galoppera 3 steg, sakta av, skritta ett par steg och fatta galopp igen. Efter ca 10 fattningar kan du ta en liten paus och göra något annat och sen börja om med galoppfattningar igen.
Ja, du förstår säkert hur jag menar.
Variera mycket!!!

Var noga med fattningarna så att de inte blir slängtrav in och ur fattningen. Och låt gärna hästen få springa av sig en lite längre sträcka med, så att det inte bara är jobb när ni galopperar. Är den inte så tränad så kan det vara jobbigt, så känn efter hur mycket den orkar och lägg det på en bra nivå.

Det finns miljoner mer tips... bara att höra dig för, kolla runt i böcker mm.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 303
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama