träna på bra bana?

A

Angel_23

Ska ställa upp i någon liten klubbtävling med vblstoet jag rider. Hon är storhoppande och väldigt hoppglad.
Men det jag undrar är på hur många hinder vi bör träna och finns det någon "bra" bana man kan bygga upp själv för att öva på? Hon har tidigare inte gått bana...
Hon hade heller inte till förra tisdagen hoppat studs men gjorde det galant efter att ha fått kikat en gång. Hon är väldigt lättlärd och man ser på henne att hon gillar det.
Några tips? Kan tillägga att vi behöver öva på vägar mellan hinder, kombinationer osv.

Ingen här som kan ge tips? Typ av hinder, hur banan ska gå och hur många hinder?

Det bästa är ju om du kan kolla upp vad det brukar vara för nivå på klubbtävlingarna, så att ni kan bygga upp en bana på ungefär samma nivå. Dvs. om de brukar ha mycket svängar, titthinder etc.
Nyttigt är ju alltid att träna att hoppa ur sväng och att träna att hoppa flera hinder i taget, med 4-5 galoppsprång imellan så att man känner att man hittar ett bra tempo.

Tackar, det var det vi tänkt träna på nu eftersom vi båda är ganska gröna. Jag är ringrostig som få och hästen lite grön...hehe

Hej! Har själv ett vbl. Nästan alla hästar hoppar bra på studs, så det är inget som gör er bättre på att hoppa bana, utan mer som en "styrke träning" för er båda.
Vet inte riktigt vilken nivå ni ligger på så det är svårt att ge en bra "banövning" till just dig. Mitt råd till dig är att börja träna för en tränare!

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Ridning Hallå! Jag ska försöka hålla det kort nu! x) Jag har en C ponny, väldigt hoppglad som gillar att springa fort i hoppningen, och jag är...
Svar
17
· Visningar
1 514
Senast: fio
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄