Träna på banområdet med häst som inte är i träning?

solros

Trådstartare
Gör ni det? Är det vanligt? I min enfald trodde jag inte att man gjorde det men har insett att det förekommer.

Ni som gör det, hur tänker ni?

Ni som hjälper andra att köra jobb, kollar ni så att hästen är på en träningslista? Inte har startförbud? När jag kört andras hästar för att hjälpa till har jag aldrig kollat att hästen är på en träningslista, någonsin. Det enda jag frågar är om den är snäll... De lärlingar jag hört med kollar heller aldrig det. Ska man det?

Sv: Träna på banområdet med häst som inte är i träning?

Ärligt talat så har jag aldrig kollat det. :o

Men det borde man nog göra med tanke på OM det händer något så finns det ju inga försäkringar som täcker öht. Dags att använda hjärnan kanske. ;)

Vid de tillfällen jag hjälpt folk har jag haft koll på att hästen står på träningslista.

Jag kanske är löjlig men jag har alltid varit medveten om att hästar som inte står på träningslista har ett helt annat försäkringsskydd på banan om olyckan skulle vara framme.

Det med försäkringen vet ju alla som är det minsta insatta. Du är den första som sagt att den alltid kollar. Jag är rätt säker på att jag aldrig kört någon som inte är på en träningslista men de som hjälper många med fortkörningar kan ju inte ha lätt att hålla koll.

Jag vill veta hur de som ber andra köra/rida deras hästar på banan som inte är i träning tänker.

Jag har faktiskt diskuterat detta med ett proffs och jag vet inte om han gör lika när han kör ÅT folk men sina egna vågade han inte köra på banan utan att de stod på listan.

Även om han samtidigt berättade om att han en gång kört provlopp med en som var "mellan tränare" som han övervägde att ta. :eek:

Kollar inte banan det vid anmälningarna? Det gör min hemmabana. De måste ju även kolla så att hästen inte har startförbud.

Vi har varit in med våra gamla travare som fungerar som ridhästar numera men aldrig nyttjat själva banan utan endast rakbanan. Vet flera andra som har använt rakbanan att galoppträna på, det finns dock en regel att hästar endast ska galoppera på "tillbakavägen" som går på sidan om rakbanan alternativt att man får galoppera ute i kanterna på rakbanan åt körriktningen om man inte stör andra ekipage som kör trav.

På banan har vi liksom inget att göra på, visst skulle jag kunna jogga runt där men känns som om det bara sliter mer på gammhästen än vad det gör nytta :p banans försäkring gäller inte, men hästens gäller som vanligt

Även om han samtidigt berättade om att han en gång kört provlopp med en som var "mellan tränare" som han övervägde att ta. :eek:

Men om den nu var mellan tränare så kanske den stod kvar hos den förra tränaren men som t.ex. stod hemma hos ägaren för tillfället? Ibland är de ju väldigt sega att byta på ST, vet flera som stått kvar på listan trots att de lämnat stallet för över en månad sedan.

Vet även en amatör som mer än en gång inte har haft sina hästar hemma under längre perioder men de står kvar på hans lista...

Det är inte ST som byter tränare, det är hemmabanan. På min bana görs det alltid samma dag, eller om jag mejlar på kvällen/helgen, nästan direkt när de börjar jobba. Har de anmälningar kan det dröja till efter lunch. Låter jättekonstigt om de segar en månad, mer troligt att tränaren inte anmält förändringen?

Det är helt ok att inte ha hästarna "hemma" fast de är på träningslistan, men man ska anmäla att de finns på annan plats.

Nä jag vet ju det att det inte är ST som ändrar, skrev snavigt där :p Den ansvarige på våran bana verkar lite upptagen eftersom det tar sån tid att det ändras här.

Hur menar du med att de ska anmälas om de står någon annanstans än hemma hos tränaren? När inte tränaren själv sköter träning längre

Man får ha hästen uppstallad på annan ort, om man uppger var hästen står. Ex om den ska ridtränas av någon så går det bra, eller om den ska gå på bete en tid eller annat.
Jag vet iaf om banor som tillåter hästar gå med i provlopp utan att de står på lista... Antar att man räknar med att man har egen försäkring som täcker.. Men hur dom tänker där vet jag inget om, vet bara att det har hänt...

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 970
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 591
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 320
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar