Träna om galoppör

S

Stopek

Denna häst är direkt av banan, men har inte bara galopptränats, utan även tränats i lätt klass dressyr och hopp, samt ridits i skog och mark. Den är dock så tunn som galoppörer bör vara för att ha så lite massa som möjligt till att springa fort.

Vad skulle ni ha gjort med denna häst. Vill ju defintivt få upp muskelmassa och hull, till att bli mer dressyr och hopphästlikt.

Foder och lite lugnare träning, eller ställa av en period helt, för att äta upp sig. Vad tror ni?

Hälsning Maja

Sv: Träna om galoppör

Inte ställa av.

Jobba den som vanligt och mata mera. : )
Kul att du hittat en : )

Är hästen frisk och skadefri så är det bara att fodra och rida! Fullblod äter överlag bättre när de får jobba och inte bara står inne och väntar på att löpa...

Jag brukar lägga mkt tid i början på att rida lugna dressyr pass för att hitta knapparna innan hästen är för pigg. Ställer du av hästen direkt så får du troligtvis lite problem med att sätta i gång hästen igen när den är överfrisk och inte vet vad som krävs av den.

Jag skulle se till att hästen kommer upp i hull och sen börja skritta den för fortsatt ridning.

De börjar tidigt med galoppörer så de aldrig hinner vara unghästar, jag tycker det är bra om de kan ställas av och bara få vara häst ett tag innan man skolar om dom.

/M

Bara att mata på och träna. Jobba med henne vissa dagar och låt henne springa runt och vara "häst" där emellan.

Att ställa av henne bara sådär lär inte bygga upp henne, hon kanske blir tjockare men tanken är väl att hon ska byggas upp med muskler för arbete.

Som Annika Källse sa så kommer du nog dessutom få lite problem vid igångsättningen senare om du ställer av henne direkt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 692
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar