Träna och tävla sin egen häst?

jsjokvist

Trådstartare
Hallå!

Till nästa år kommer jag att börja tävla mitt arabsto i ponnygalopp (147cm). Tråkigt men sant så är jag 17 år, så nästa år blir mitt sista inom ponnygaloppen.

Till frågan - är det helt omöjligt att få tävla och träna sin egen häst inom stora galoppen sen? Jag vill ju göra det för att det är så KUL, så jag har inget intresse av att ha henne uppstallad i täby hos tränare.

Så tråkigt att det blir helt annorlunda inom galoppen när man inte längre får tävla ponnygalopp. :cry: Jävla åldersgräns... Känner mig ju fortfarande som 12 :banana:

Sv: Träna och tävla sin egen häst?

Det är klart att du ska bli amatörtränare!! Det är inte speciellt svårt men det krävs att du praktiserar hos en godkänd galopptränare och sedan går två kurser. Du kan läsa mer om det på Svensk Galopps hemsida! Var bor du? Jag tror att Steg 1 kursen går nu i höst i Stockholm. Det är en helg och är nog hemskt kul.

Välkommen!

Är det så att man får tävla och träna sin egen häst (även ha den uppstallad hemma hos sig själv) om man är amatörtränare? Jag har ju läst runt som tusan men inte riktigt uppfattat hur det där ligger till.

Om det är det som krävs så känns amatörtränare självklart för mig!
Sen vill jag ju bli jockey också, och tävla de engelska fullbloden, men hur det blir med den saken får man ju se haha. Har ju iaf längden och vikten på min sida så det är ju positivt :bump:

Visst! När du har gått kurserna och klarat av testen kommer någon och kollar så att ditt stall uppfyller kraven och sen är det bara att köra. Men se till att du hittar någon vettig tränare att praktisera hos - det är bra att ha en kontakt du kan fråga när det är saker du undrar över och en bra tränare kan hjälpa dig att hitta en lämplig häst också!

Hur länge måste man praktisera för att bli amatörtränare? Och måste det vara praktik? Eller går det lika bra om man jobbar hos en proffstränare?

Det går alldeles utmärkt med jobb, kul att du fått jobb hos Tommy.Jag såg bilden när du red plastic det såg lovande ut.Du kommer nog att kunna rida och träna fbl ,keep up the good work och lycka till.

Tack så mycket! Vad glad jag blir! Har ju inte en aning om hur det ser ut eftersom jag inte är så insatt, försökte bara göra vad Fredrik och Lina sa till mig haha!
Tror dock inte jag kommer få sitta på några fullblod är jag rädd. :/ Är lite för stor. Dessutom har vi nästan bara åringar och tvååringar i stallet, och inga hinderhästar vad jag vet, vilket inte heller gör saken bättre. Känns jäkligt synd faktiskt. Vore så jäkla kul att bara få hänga med ut och cantra lite någon gång och få testa på det! :(
Därför jag tänkte att enda sättet jag skulle kunna få göra det är om jag själv skulle ta en amatörlicens och skaffa ett eget fullblod och träna det själv. Dock är det ju bara lite dagdrömmande i nuläget, tror inte riktigt min ekonomi klarar mer än hästen jag redan har i dagsläget. Men det skadar ju inte att kolla upp vilka alternativ man har liksom. :)

Det är lika bra att passa på att gå kurserna när du har tillfälle. Undrar om det inte går en steg 1 nu innan jul någon gång.

Och den absolut bästa praktiken är naturligtvis att jobba hos ett riktigt proffs!!

Helst skulle jag ju bara vilja jobba som arbetsryttare (och gärna rida lite amatörlopp), men det är kört eftersom jag ändå är för tung, så jag vet inte om det ger så mycket så länge jag ändå inte är i närheten av att ha möjligheten att ha en häst till. :/

I samband med ponnylöpen är det ibland ridhästlöp. Då får man vara med om man är överårig eller om hästen är för stor. Ibland ordnas det även träningstävlingar för dem som inte har licens och då tror jag också att man får var med även om man är överårig.

F o m 2012 (tror jag) flyttas de rena fullbloden (xx) i ponnystorlek till ridhästlöpen. För xx-ponnyer har det varit karens (ett par år tror jag) för dem som har tävlat i storhäst löp, vet inte om det även gäller ox-ponnyer men kanske bäst att kolla upp innan du satsar på träning och licenser.

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 050
Senast: AW
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 167
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 375
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar