Träna någon annans häst..?

G

Geisli92

För några år sen då jag var hemma hos en "bekant" som tävlar hoppning/dressyr så hade hon fått hem en häst som hon skulle träna upp. Tror även hon fick betalt för det. Har ingen konakt med henne idag. Men jag undrar var man egentligen får tag i såna hästar?

Sv: Träna någon annans häst..?

Oftast så kommer hästarna till dig...
Jag har "ridit till" och sålt vidare två hästar, har den tredje hemma nu som ska ut på annons efter nyår.
Den första hästen tävlade jag från början i hoppning då ägaren mest var intresserad av dressyr. Sen fick hon en komplicerad graviditet och då tog jag hand om hästen under den, beslutades sedan att hästen skulle säljas.
Den andra hästen blev jag kontaktad av en tjej som ville att jag skulle hoppa in hennes unghäst. Det slutade med att hon kom fram till att han inte var hästen för henne och den skulle säljas.
Den tredje kom till mig ryktesvägen för att jag tidigare sålt två och nu ska denna säljas på grund av ekonomiska skäl hos ägaren. Den har stått hos mig en månad och blir kvar tills den är såld, fram till dess står ägaren för alla omkostnader.

På alla hästar ombesörjde jag försäljningen med allt vad det innebär, besiktning,annonsering, m.m och fick efter försäljningen betalt en viss procent av försäljningssumman.
Kom ihåg att alltid skriva papper på vad ni bestämt, vem som står för vad, vad målet är, eventuell minsta försäljningssumma om hästen ska säljas, utbildningsmål/krav, tävling, fullmakt från ägaren vid försäljning m.m

En del privatpersoner annonserar att dom tar emot hästar för tillridning/vidareutbildning/försäljning dock tror jag att det är väldigt viktigt med bra referenser och det kan nog vara svårt att få hem en häst "bara sådär" men det är klart olika beroende på vad man har för erfarenheter, möjligheter och krav på kund och hästmaterial (ålder,ras m.m)

lycka till!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 059
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar