Träna med Tapp-sko?

Janey

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle lägga min tråd, men antar att här blir bäst.. Min pålle lyckade dra av sig en baksko under ridturen idag. Till saken hör att vi ska träna för en ny tränare på onsdag. Ringt runt men ingen kan komma med så kort varsel, min hovis ska dessutom ha semester dan efter att min ska skos (på torsdag) så han hade heeeelt fullsketet.

Jag frågade ändå honom om råd, och han tyckte att jag nog skulle kunna träna ändå eftersom att han inte har några dåliga hovar, dock sa han att jag kunde om jag ville dra av den andra skon (bak), för syn skull. Men jag är lite osäker.. Vad tycker ni jag ska göra? Han var inte öm även fast vi gick på grus sista biten hem. Träningen är i ridhus. Dock så har det lossnat lite av hoven där sömmarna satt.
Tacksam för svar, snarast. :)

Sv: Träna med Tapp-sko?

jag tycker du ska dra av den andra skon också, och så länge han inte ömmar på ridhus underlaget ser jag inget problem med det. Försök få ut en hovslagare så fort som möjligt så han inte sliter på hovarna för mycket, och så dom inte går sönder mer

Min häst har gått i full träning trots en tappsko fram, mjukare underlag såsom ridhus/ridbana brukar gå bra om inte hästen är riktigt känslig. Beror ju lite på hovkvaliten också, min kompis fullblod kan inte gå en meter utan skor, då har han inga fötter kvar öht...

Vet inte om du såg det men han ska skos på torsdag :P Imorgon får han vila i sånna fall. Han verkar inte ett dugg känslig och har bra hovkvalité. Det jag mest är orolig för är att han inte är van att gå utan skor och att han spänner sig p.g.a det? Vi måste ju skritta en liten bit till ridhuset som är på grusväg (om än mjuk utan stenar). Så det kanske kan bli ett problem?

Om han har bra hovar så skulle jag dra av den andra skon med. Detta för att undvika snedbelastning vilket det givetvis blir om han bara saknar sko på en av fötterna!

Jag skulle ha dragit av honom den andra skon och sen fila till hoven lite, så att det inte finns några "flisor" på sidorna ..
Gjorde samma sak redan igår på en häst. Men kan du ta av skor? har du aldrig gjort det förut och inte vet hur man gör så ska du inte göra det..

Tycker jag med, ta av den andra bakskon (kolla så du vet hur man gör, "nita upp" (eller vad tusan det heter) sömmen på utsidan först, ev. knippsa av en bit på sömmen där om den är böjd, o plocka sedan en söm i taget från undersidan tills skon är av (man kan behöva knacka på sömmen utanpå hovväggen så den åker ut), så drar du inte sönder hoven. Hovis "bräcker" ju ofta av skon framåt/nedåt men det är svårt om man inte har rätt teknik, o kan man inte är det nog bättre att plocka bort sömmen) och raspa lite runt kanterna som ovanstående sa. Så flisar inte hoven upp sig.

Du kan väl promenera till ridhuset om han är lite öm.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack för all hjälp!
Har aldrig dragit av en sko, men två av tjejerna i stallet har varit distansryttare på elit nivå, så dom har både verktyg och koll på hur man gör. Så jag tänkte låna nån utav dom för lite hjälp :P Smart, jag tror faktiskt att jag promenerar till ridhuset, för att inte belasta i onödan..
Tack, tack, tack!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 386
Senast: Miingla
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Svamp?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat