Träna islandshäst i Tömkörning

Sv: Träna islandshäst i Tömkörning

Gillar oxå att jobba med repgrimma och rep. Gör mer och mer dressyrövningar med det och förr hade jag väll aldrig trott att man skulle klara av att göra skänkelvikning och öppna i grimma och grimskaft. Just nu gör jag bara lite för att mjuka upp då stoet fortfarande går med föl.

Söt häst du har!:love:

Ett tips sedan när du ska köra med kärra. En bra livförsäkring är en baksele. Det är en nödbroms och så klart bromshjälp. Önskade att jag hade haft det när jag körde min förra häst. Gjorden som håller lokan och dragdelen, har inte rätt namn, gick av och lokan hamnade på nacken på hästen, kärran åkte fram i rumpan på hästen och resten kan du kanske fantisera om. :cry: Vill inte skrämmas, men hade jag haft baksele då hade jag nog fortsatt att köra idag. För det är kul och omväxlande för hästen.

Jag kan se dina inlägg :)

Ja, jag kan bra hålla med. Man kan ge tydliga signaler så hästen förstår, vilket ger en väl utförd och rolig träning, som i sin tur ger ett bra resultat! Sedan är det bara att överföra det till bett om man vill det. Just nu har jag en repgrimma från h**ks. Den andra åt räven upp:crazy: Tycker den är lite klumpig och obekväm, men funkar bra ändå. Någon som har tips på bra repgrimma/rep?

Kom igen nu, fler tips och tömkörningsövningar! Ingen som har någon anoorlunda övning..? Vore kul :)

Vad läskigt!
Jag körde min gamla islandshäst en del, hade då bröstsele (utan baksele) och rockard.

Hej,

Jag skall förklara.

de flesta som jag visade är egentligen samma koppling, eller iallafall samma syfte, fast den ena på volt och den andra rakt fram. Som de två första jag länkar här nedan. Tömmen under rumpan kan i de flesta fall lika gärna vara utanför svansen, men jag gillar att ha den under om hästen fixar det. Den håller sig där den skall då plus att det kan vara till hjälp när man tränar bort huvudkast. (Se nedan). Har man tömmen bakom rumpan istället för över ryggen när man dubbellongerar kan man driva på hästen med den och har bättre kontroll än om den ligger över ryggen och jag tycker att jag får lättare att hålla den stabilare om jag har den runt hästen.

Dessa två:den ena den andra är egentligen är ungefär detsamma bara det att man får bättre kontroll på hästen om man har inre tömmen så den går genom bettringen före gjorden samt att hästen för tydligare signaler om att den skall svänga. Man få koppla om när man byter varv.
På osäkra hästar som snurrar och fixar mycket kan det vara lättare att lära dem vad som är tanken om man har tömmarna fästa längre ned= lättare att vända tillbaka dem om de snurrar tex. UNDER FÖRUTSÄTTNING att man vant dem vi tömmarna ordentligt så att de inte blir rädda när de hamnar så långt ned.

Den här varianten har jag använt mig av en hel del på hästar som (liksom min egen) går och sätter nosen i vädret och/ eller kastar med huvudet för att komma undan tygeltagen. När den gör det så blir det obehagligt för den, dvs den drar sig själv i munnen på ena sidan samtidigt som det rör sig under svansen på den. De brukar förstå att det är enklare att ha huvudet i normalläge och inte bråka med tömmarna. Sedan kan man överföra det till ridningen, när hästen sätter upp huvudet eller kastar med det klämmer man med skänkeln, ena eller båda och ev. gör en förhållning. De jag tränat såhär har förstått efter ett tag och lagt ihop två och två. kastar jag med huvudet trycker det någonstans gör jag det inte får jag vara ifred.

Den här kopplingen
Och dess motsvarande dubbellongeringskoppling använder jag också en del på hästar som kastar med huvudet och sätter upp det i vädret. det blir som en löpande inspänning. Oftast räcker det mer eller mindre med tömmens tyngd för att hästen skall slappna av och går den emot och/ eller försöker dra iväg får den lite motstånd. Som inte bara drar bak huvudet utan också ned. (Det där lät hemskt, men jag gör hellre så än låter hästen spänna underhalsen och sätta upp huvudet, då har man inte så bra chanser att hålla den om man går fem meter bakom) Jag vill poängtera att jag ofta bara använder mig av tömmens tyngd när jag håller på med både tömkörning och dubbellongering, jag håller aldrig hårt, det brukar inte behövas, och gör det det så går jag tillbaka tills det funkar med lös kontakt, eller bara vikten av tömmarna.

Har du fått svar på frågorna?

Ja då, nu klarna det ;) TACK så mycket!:bow:

/EnWisa

Jag kan se bilderna! :)

Doss: Snygg häst! Gillar denna bilden där hon söker sig neråt så fint!
5.jpg

Föresten EnWisa, you got PM ;)

Tack, inte min häst..men visst är hon fin..hon gillar att arbeta och tar verkligen i!

*kl*

Jag ska börja träna mitt dräktiga sto, och ska tömköra hade jag tänt mig... får se hur bra det går:angel:

Hon är en ganska bestämd dam med mkt egen vilja... Hon jobbar alltid i rätt form och är ... ja, speciell:D

Hon skjuter upp ryggen när hon anstränger sig, hummar till och viftar oberört med svansen. Alltså inte surt eller så, utan som om hon viftade för att se snygg ut, vilket hon också gör...
Skulle då vilja ha lite övningar, allt från volt med särskilld inspänning till serpentiner osv. Dock ej hoppning... Vet ej hur bra det är för fölet, och så är hon en förstföderska så jag vill inte ta onödiga risker...

Liknande trådar

Islandshäst Jag har ett islandssto som är 12 år. Jag har haft henne sedan hon var 5 år. Innan hade jag en islänning som var en riktig töltmaskin...
Svar
17
· Visningar
5 234
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 445
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 897
Senast: sandrafors
·
Islandshäst Hej! Jag har haft häst i många år och har ridit in en del olika individer av olika raser. Har nu en islandsvalack född -07, som jag...
Svar
16
· Visningar
5 371
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod